GutenLOL Skrivet 6 Augusti 2007 Rapport Skrivet 6 Augusti 2007 Jag har nyss börjat med c++ och jag undrar två saker: 1. Kan man slumpa fram tal, och i fåfall, vad är koden? 2. Hur kan man göra egna program rutor till c++? Så man slipper att DOS rutan alltid kommer upp. Citera
Andersffs Skrivet 6 Augusti 2007 Rapport Skrivet 6 Augusti 2007 1. Det går, men kan inte koden xD 2. Det är rätt mkt kod, på bloodshed kan man välja att programmet skriver in koden åt en. Citera
Vitdom Skrivet 7 Augusti 2007 Rapport Skrivet 7 Augusti 2007 1. Lägg till bibloteket "ctime", skriv srand(time(NULL)); i början av main funktionen, skapa en variabel som ska slumpas och slumpa med denna kod X = rand() % 6 + 1; . Obs. 6'an motsvarar det största talet som kan slumpas och 1'an det minsta. 2. Då måste du lära dig programmera grafik, bäst(men svårt) är nog Windows API och DirectX, sen kommer SDL och annat. Citera
GutenLOL Skrivet 7 Augusti 2007 Författare Rapport Skrivet 7 Augusti 2007 (redigerat) Ok! :) Då så ska jag prova slumpning nu. PS. Det funkar perfekt :lol: Redigerat 7 Augusti 2007 av GutenLOL Citera
Ozoon Skrivet 7 Augusti 2007 Rapport Skrivet 7 Augusti 2007 En sak som tål att sägas är att du bara ska ha srand i början av koden, skriver du tex. srand(time(null)) x= rand() % 5+1 så kommer det slumpade talet bli samma sak hela tiden, eftersom srand går efter hur många sekunder det har gått sen nyår 1980 (lr nåt sånt). En annan sak som kan sägas är att det är ju egentligen inte random. En dator kan inte slumpa tal, eftersom den inte har någon form av intelligens. Däremot så kan man ju skapa algoritmer som gör nästintill slumpade tal, men kan man så skulle man i teorin kunna räkna ut vad datorn "slumpar" Citera
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.