Vitdom Skrivet 11 Augusti 2007 Rapport Dela Skrivet 11 Augusti 2007 (redigerat) Jag har försökt hitta ritningar och idéer på en liten mini varmluftsballong på google men hittar inget. Känner för att göra något. Kan nån hjälpa till med att hitta(kanske göra) ritningar på en minivarmluftsballong och ge idéer på den. Såhär har jag tänkt den men det kommer nog inte fungera.. Tror nog att påsen eller vad det är brinner upp. ^_^ I hållaren finns ett värmeljus. Hållaren sitter fast med trådar i en påse. :P Tagit reda på: Påsen rymmer ca 20 dm³ luft. Värmeljuset avger en temperatur på ca 60 - 65ºC. Att ta reda på: Hur mycket lyftkraft får den.(om ni kan nån ekvation så skriv den gärna) Redigerat 11 Augusti 2007 av Vitdom Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Salzalada Skrivet 12 Augusti 2007 Rapport Dela Skrivet 12 Augusti 2007 Med den lilla ballongen klarar den inte att lyfta. Om du jämför en luftballong med din så ser du att ballongen är bra mycket större än korgen... Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Firecracker Skrivet 12 Augusti 2007 Rapport Dela Skrivet 12 Augusti 2007 mm, du borde satsa på en mycket större påse. den borde nog vara typ 3 gånger så stor i alla fall. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Vitdom Skrivet 13 Augusti 2007 Författare Rapport Dela Skrivet 13 Augusti 2007 (redigerat) Hur räknade ni ut det? skulle hjälpa mig om ni sa ekvationen så att jag kan hitta en bra påse snabbt. Hittar bara en ekvation för 100ºC men orkar inte göra om den till 60ºC. Redigerat 13 Augusti 2007 av Vitdom Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Firecracker Skrivet 13 Augusti 2007 Rapport Dela Skrivet 13 Augusti 2007 alltså det lättaste är att pröva sig fram mellan olika påsar istället för att hålla på med en massa ekvationer ;) Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Vitdom Skrivet 14 Augusti 2007 Författare Rapport Dela Skrivet 14 Augusti 2007 men då måste jag ju göra i ordning påsarna och det är ganska jobbigt för att ifal jag inte gör det finns det en chans att de brinner upp och om det inte funkar måste jag göra om samma sak flera ggr så det är enklare med ekvationer och dessutom är jag bra på matte. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Firecracker Skrivet 15 Augusti 2007 Rapport Dela Skrivet 15 Augusti 2007 Jo, men om än det funkar perfekt i teorin så behöver det inte funka perfekt i praktiken. Men du har rätt att det kan bli besvärligt för dig att göra i ordning alla påsar. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.