Hoppa till innehåll

Rösträtt


Ryssfemma
 Dela

Rekommendera inlägg

  • 2 veckor senare...

Som det är idag bör det vara mycket högre. Ungdomar tror livet är en lek och tycker vänstern låter som en fridfröjd lösning. Senare när man börjar jobba brukar det ändra sig när man märker vilken roll pengar spelar. Då är man mogen att rösta.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

"Ungdomar tror livet är en lek och tycker vänstern låter som en fridfröjd lösning."

 

Vi är ju en bra lösning också. Problemet är väl att missnöjdespartier (såsom Sverigedemokraterna) och enfråge partiet (såsom Piratpartiet) hade fått mycket fler röster. Sverige behöver inte starkare sådana partier.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Perisoreus

En fjärdedel av alla förstagångsväljare är redan 21 år. Vid en höjning av rösträttsåldern till 21, skulle en fjärdedel vara 24, vilket verkligen inte är motiverat. Frågor rörande studenters liv och leverne skulle fullständigt begravas. Studenter är ju ändå vuxna, alltså berör det inte deras föräldrar på samma sätt som frågor om förskolan, men om studenterna inte själva kan bevaka sina intressen genom valsedeln, gör ingen det. En höjning av rösträttsåldern innebär också att riksdagens ålderssammansättning föråldras ytterligare, vilket inte är till gagn för samhället. Det första man bör göra är att fastställa röstlängden vid val att gälla samtliga som UNDER VALÅRET FYLLER 18. I dagsläget delas vart fjärde årskull upp i dem som får rösta och dem som inte får det, vilket är absurt, för de har ju alla gått skolan samtidigt i samma klass och har alltså samma baskunskaper. På sikt bör rösträttsåldern sänkas till 16 år, vilket skulle resultera i en genomsnittsålder på ca 18 år bland förstagångsväljare.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

MightyBaal: Jag håller inte med dig där. Det finns många under 18 som är lämpade liksom det finns de över som inte är det. Men 18 år är en bra gräns eftersom att det är gränsen för när man blir myndig. Höjer man myndighetsgränsen så kanske det även är befogat att höja gränsen för när man får rösta.

 

Perisoreus: Att ta genomsnitts åldern som argument tycker jag är löjligt. Det man ska utgå ifrån är ju åldern på de yngsta eftersom att det är de som troligen är minst mogna att rösta. Man kan ju undersöka hur det fungerar i kyrkovalet där man redan idag har 16 års gräns. Yngre människor är enligt min uppfattning inte heller särskilt seriösa i sitt röstande vilket också speglar av sig i stöd för partier som Piratpartiet, Sverigedemokraterna osv.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om man fick rösta när man var 16 år skulle alla snorungar rösta på piraterna och om dom nu kommer

in i regeringen och det uppstår ett alvarligt problem vad f*n ska dom tomtarna göra då?

Dom är för f*n bara ett gäng töntar och datanördar. ALLT skulle gå åt hellvete, och inte med det så

är USA redan förbannad på Sverige för att vi inte direkt bryr oss så mycket om piratkopiering.

Redigerat av MursCruento
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst TheWho

Om man fick rösta när man var 16 år skulle alla snorungar rösta på piraterna och om dom nu kommer

in i regeringen och det uppstår ett alvarligt problem vad f*n ska dom tomtarna göra då?

Dom är för f*n bara ett gäng töntar och datanördar. ALLT skulle gå åt hellvete, och inte med det så

är USA redan förbannad på Sverige för att vi inte direkt bryr oss så mycket om piratkopiering.

Vi ska skita i vad U.S.A tycker, de idiotj*vlarna ska inte styra vårat land.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om man fick rösta när man var 16 år skulle alla snorungar rösta på piraterna och om dom nu kommer

in i regeringen och det uppstår ett alvarligt problem vad f*n ska dom tomtarna göra då?

Dom är för f*n bara ett gäng töntar och datanördar. ALLT skulle gå åt hellvete, och inte med det så

är USA redan förbannad på Sverige för att vi inte direkt bryr oss så mycket om piratkopiering.

Nej de gjorde det när partiet startade.

Partiet står nu också för mindre statligtstyre har jag får mig, en liknande liberalism har jag för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Perisoreus

MightyBaal: Jag håller inte med dig där. Det finns många under 18 som är lämpade liksom det finns de över som inte är det. Men 18 år är en bra gräns eftersom att det är gränsen för när man blir myndig. Höjer man myndighetsgränsen så kanske det även är befogat att höja gränsen för när man får rösta.

 

Perisoreus: Att ta genomsnitts åldern som argument tycker jag är löjligt. Det man ska utgå ifrån är ju åldern på de yngsta eftersom att det är de som troligen är minst mogna att rösta. Man kan ju undersöka hur det fungerar i kyrkovalet där man redan idag har 16 års gräns. Yngre människor är enligt min uppfattning inte heller särskilt seriösa i sitt röstande vilket också speglar av sig i stöd för partier som Piratpartiet, Sverigedemokraterna osv.

Är det ungdomarnas fel att Piratpartiet, Sverigedemokraterna o.dyl. lyckats med marknadsföringen mot ungdomar? Att utestänga en grupp från att rösta bara för att de röstar "fel" är farligt och då trampar man på grundläggande demokratiska principer. Riksdagspartierna är själva medskyldiga i att deras attraktivitet är låg och då är det också deras uppgift att arbeta för att partier med odemokratiska åsikter inte kommer in i riksdagen.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...