Hoppa till innehåll

Jakt


KVAB

Rekommendera inlägg

Gäst Perisoreus

Vad som är olagligt och vad som inte är det bestäms av folket. Om jakt görs olagligt, är det också olagligt. Några universella lagar finns inte, det finns alltså inga "rätta" lagar. I Sverige har vi av tradition monogami, men det finns inget som säger att det är rätt. För min del skulle man gott och väl kunna införa polygama äktenskap, men för det behöver jag själv inte ingå ett sådant. Det samma gäller jakt. Jakt på tiger har varit en tradition bland buddhister, eftersom de använder de olika delarna av tigern till sina religiösa ritualer. Nu bad dock Dalai Lama att denna sed inte är försvarbar och att folk skulle sluta med det. Vips, så massförstördes tigerskinn och andra delar av tigrar över hela Tibet. Det är ett utmärkt exempel på hur traditioner som blivit obsoleta med tanke på dagens samhälle med godo kan tas bort.

Redigerat av Perisoreus
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 341
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Jakt är en tradition och kultur för mig, ska jag ge upp den bara för att nii inte gillar vad vi jägare gör? Det är ju som att sluta fira jul bara för att några hundra muslimer blir kränka. Tänk på alla trafikolyckor som skulle ske om jägarkåren upphörde. Tänk på vilken ökning av trafikolyckor och hur många vilda djur som överlevde trafikolyckan men blev av med ett ben t.ex, då skulle de ju bara bli lämnade i skogen att dö till slut i plågor, så här gör vi jägare

jägare ett stort jobb. Men det där med regnskogen, kan ni inte släppa det nu, vi vet att de inte vårdar skogen som vi gör här i Sverige.

 

Så man kan göra vad som helst till en tradition och det ska vara rätt?

Så om jag är tex insatt i olagliga saker som rån då skulle jag kunna säga "Jag rånar en bank om året, det är min tradition ska jag ge upp den bara för att det är olagligt?" Om man jämför allt med julafton och påsk så kan man få allt från mord till rån att bli traditioner.

 

Att råna en bank är olagligt. Det är inte jakt.

 

Det var inte frågan om vad som var olagligt eller inte utan mer frågan om det verkligen är "rätt" bara för man anser det vara en traditon. Jag pekade på att tänker man på jakt som en traditon så kan man se va fasiken som helst som en traditon för som i mitt exempel med rånare så tänker dom säkerligen likadant som jägare "det är min traditon därför är det rätt". Om man vill att jakt ska vara en respekterad traditon så måste man ju kunna acceptera alla sorters traditoner hur olagliga och fel dom än är.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jakt är en tradition och kultur för mig, ska jag ge upp den bara för att nii inte gillar vad vi jägare gör? Det är ju som att sluta fira jul bara för att några hundra muslimer blir kränka. Tänk på alla trafikolyckor som skulle ske om jägarkåren upphörde. Tänk på vilken ökning av trafikolyckor och hur många vilda djur som överlevde trafikolyckan men blev av med ett ben t.ex, då skulle de ju bara bli lämnade i skogen att dö till slut i plågor, så här gör vi jägare

jägare ett stort jobb. Men det där med regnskogen, kan ni inte släppa det nu, vi vet att de inte vårdar skogen som vi gör här i Sverige.

 

Så man kan göra vad som helst till en tradition och det ska vara rätt?

Så om jag är tex insatt i olagliga saker som rån då skulle jag kunna säga "Jag rånar en bank om året, det är min tradition ska jag ge upp den bara för att det är olagligt?" Om man jämför allt med julafton och påsk så kan man få allt från mord till rån att bli traditioner.

 

Att råna en bank är olagligt. Det är inte jakt.

 

Det var inte frågan om vad som var olagligt eller inte utan mer frågan om det verkligen är "rätt" bara för man anser det vara en traditon. Jag pekade på att tänker man på jakt som en traditon så kan man se va fasiken som helst som en traditon för som i mitt exempel med rånare så tänker dom säkerligen likadant som jägare "det är min traditon därför är det rätt". Om man vill att jakt ska vara en respekterad traditon så måste man ju kunna acceptera alla sorters traditoner hur olagliga och fel dom än är.

 

Woah, har jag aldrig tänkt på...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja, faktiskt det vill jag, Men björnana kommer iallafallat dö ut, Likaså älgar, och allt, Men det kommer något nytt, med nya djur, med björn, älg, och nya "varelser"

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja, faktiskt det vill jag, Men björnana kommer iallafallat dö ut, Likaså älgar, och allt, Men det kommer något nytt, med nya djur, med björn, älg, och nya "varelser"

"Jag hatar alla som hatar björnar så därför tycker jag björnhatarjakt är rätt" Tänk om folk skulle gå runt och tänka och handla efter det. Sedan låter det väldigt dumt att säga att allt som är lag på är rätt, för det finns så många onödiga och extremt dumma lagar som tex att man får jaga.

 

Sedan kan man undra hur du kan hata björnar? hata är ett starkt ord och hur många björnar känner du?

Redigerat av Selene
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag hatar björnar för att den har dödat min hund.

Förstår varför du hatar björnarna isåfall.

Ett skälen till att jag hatar vargen, vill varna lite känsliga personer, det är en bild på hur en hund kan se ut efter att den har blivit vargdödad.

http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/v...nda/default.asp

Antalet jägare minskar hela tiden, så jägarkåren kommer att försvinna, frågan är bara när.

Att råna banker är olagligt, det är inte jakt. Så varför låta bli att jaga? Stoppa djurplågarna innan ni börjar utplåna oss jägare, för de plågar djur, vi försöker undvika det.

Redigerat av Kylle
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag hatar björnar för att den har dödat min hund.

 

Vad gjorde hunden och björnen på samma ställe? Vi människor har ansvar för våra husdjur, så vart var du när det hände? Sedan ser inte björnen det som vi gör den är ingen människa och tänker inte att det är ditt husdjur. Och ingen kan ju veta anledningen till varför björnen dödade hunden. Det var en björn som dödade din hund inte alla så dra inte alla över en kant.

 

Jag hatar björnar för att den har dödat min hund.

Förstår varför du hatar björnarna isåfall.

Ett skälen till att jag hatar vargen, vill varna lite känsliga personer, det är en bild på hur en hund kan se ut efter att den har blivit vargdödad.

http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/v...nda/default.asp

Antalet jägare minskar hela tiden, så jägarkåren kommer att försvinna, frågan är bara när.

Att råna banker är olagligt, det är inte jakt. Så varför låta bli att jaga? Stoppa djurplågarna innan ni börjar utplåna oss jägare, för de plågar djur, vi försöker undvika det.

 

Jag tycker att man får skylla sig själv om man är jägare och släpper sin hund lös i skogen, vi människor äger inte skogen och kan inte bestämma över den men det är våran uppgift att ta hand och ansvara för våra husdjur. Om man är så dum att man släpper ut sitt husdjur i skogen så får man skylla sig själv, det är som om jag skulle släppa ut min kanin i skogen och sedan tro att den ska klara sig undan rovdjur.

 

Sedan, bilden döden är obehaglig det spelar ingen större roll. Jag menar en person som blivit överkörd av ett tåg är inte heller vidare trevligt. Döden är döden ingen vill dö så vi anser det hemsk och obehagligt.

 

Först varför minskar den så kallade jägarkåren? om den är så viktig varför tynar den då bort? Jag vet att råna banker är olagligt men du verkar inte fatta min poäng, jag tycker att det är löjligt att säga att jakt är din traditon eftersom då skulle man kunna kalla vad som helst en traditon som ska respekteras och tolereras.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag säger inte att den tradition gör det lagligt, men det är anledningen till att jag jagar. Men Selene, om du går ut på stan och så kommer det en hund som attackerar din hund, ska du skylla dig själv då för att du ville gå ut med din hund? Om du har en hund, jag vet inte. Jag fattar din poång, men jag håller inte med. Alla förstår inte vilket jobb vi jägare gör och det är inte lika många längre som är intresserade av att jaga, därför minskar jägarkåren.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...