Hoppa till innehåll

Jakt


KVAB

Rekommendera inlägg

Och "att flytta till staden och bli som du", exakt vad menas du? Att det var tillåtet att jaga djur innan men nu är det inte det längre och du anser det fel? Det kallas utveckling.

 

Är det rätt med krig och att offra människor till gudar för att det var det förr?

Vafan har den där sista frågan med saken att göra? Jag kan väl lika gärna svara på den: Nej, det tycker jag inte

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 341
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Gäst Kaktus-Killen

Kan ni sluta jämföra en vargs eller en björns värde med en person, eller dennes hund?

och Chainsawkitten börja diskutera istället för att sitta o säga löjliga saker för att stödja Selene

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag gör jämföranden eftersom att de är lättare att förstå. Och jag tycker inte att en hund är mer värd än en björn på något sätt även om den skulle råka vara "ägd" av någon.

 

Jag gillar att använda mig av liknelser eftersom de på ett bättre sätt tydliggör åsikten. Och personligen har jag i denna debatt inte läst ett intressant inlägg av er, Herr Kaktus.

Redigerat av Chainsawkitten
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Perisoreus

Nu ar jag läst ganka mycket av det som har skrivits i den här debatten, dock inte allt så bli inte arga om jag upprepar det någon tidigare har sagt.

 

Att jaga i Sverige under någolunda ordnade former tycker jag är helt ok. Till att börja med så kommer inte vi ta död på en viss art (bortsett från dom som redan är hotade) bara sådär, eftersom man räknar djuren man jagar så märker man när man har jagat för mycket och kan avbryta i tid. För det andra är det ju inte så stor skilnad mellan att vara uppfödare av gris eller ko och att vara jägare på så sett att man dödar djur hur man än gör. Sen sak man komma ihåg att köttet från djuren som skjuts i sverige överlag tas omhand och kosumeras sedan av människor, alltså en ko mindre som fick sätta livet till.

Och sen en fråga till dom som är imot jakt, varför protesterar ni inte om fiske?

 

Soad_token

Vår folkbokföring är ju ännu mer utförlig, så varför inte ta och avliva några människor? Vi kommer ju knappast att dö ut för att vi i förväg kan se när det börjar bli för få individer kvar för att trygga artens överlevnad.

 

Grisar och kor m.fl. är tamdjur och skulle inte överleva i naturen. De har helt enkelt avlats till att bara vara föda åt oss. Släppte vi dem fria skulle de dö ändå. Däremot kan vi trygga dem ett värdigt liv. Med vilt är de annorlunda; de är fria och kan överleva i vildmarken. Vi har inget behov av dem, eftersom vi redan har tämjt många arter till att förse oss med kött.

 

Gällande fisket vill jag påpeka att jag inte ser med blida ögon på rovfisket som bedrivs i Östersjön. Vi har fiskuppfödare och jag tycker att vi bör förhålla oss till dessa. Fiskar som lever i fångenskap skulle aldrig klara sig ute i haven utan att bli matade, precis som grisarna och korna. Att släppa dem fria skulle rubba balansen i ekosystemet genom att rovdjuren skulle få frodas i allt för stor utsträckning.

 

Till sist vill jag bara säga till er som säger att "alla jaktmotståndare är bara stadsbor (stockholmare)". Jag bor i en liten by med 85 invånare ute i den norrbottniska "vildmarken" med 1 mil till närmaste livsmedelsaffär. De enda höjdpunkterna för byborna här är början på älgjakten i september och älgfesten i november. Jag är dock inte infödd bybo, utan har bott lite här och var och kan därför se på jakten med betydligt mer objektiva ögon än byborna här.

Redigerat av Perisoreus
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kan ni sluta jämföra en vargs eller en björns värde med en person, eller dennes hund?

och Chainsawkitten börja diskutera istället för att sitta o säga löjliga saker för att stödja Selene

Okej allihopa låt oss nu sluta värdera Kaktus-killen för ha är bara en vanlig kille, han ska inte värderas med oss andra människor och våra husdjur.

 

Eller? är det så du vill ha det, varför ska vi andra männsikor i huvudtaget värdera dig om du inte kan se värdet i allt annat liv? det finns ingen anledning. Så kan du sluta se på dig själv som något med värde.

Se vad du själv har skrivit och tänk efter lite.

 

Sedan känner chainsawkitten att han vill stödja det jag säger låt honom göra det, för jag menar de som är för jakt i den här tråden kommer ofta med så löjliga saker som att kalla vem som helst för en speciell stadsbo ras fast de inte ens vet var andra bor och sedan kalla oss som är mot jakt för dumma i huvudet, är det en riktig disskution? kom med riktiga saker istället för hur mer jag än lyssnar på folk som är mot jakt hur mer inser jag att jakt är fel för att min uppfattning är att jägare är själviska personer som inte värderar mer än sitt eget bästa, dom är personer som inte kan se andra liv som mer än luft, och dom annser att dom är hjältar som för sin hobbys skull dödar djur. Jag börjar mer och mer inse att jägare faktiskt ligger på samma nivå som mördare tänker i samma banor och sådant. Därför kommer jag aldrig kunna ha sympati för varken jägare eller de som är för jakt för det har jag inte för mördare.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Frågan var om djur skulle få döda och inte vi. Jag svarade att varken vi eller djur bör få döda endast för skojs skull. Djuren gör det inte så då får väl vi rätta oss efter det med. Eller är de smartare än vad vi är?

 

Har djur inga rättigheter? Så jag kan döda småfåglar i parken för skojs skull hur mycket jag vill och tortera dem till döds?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Kaktus-Killen

Kan ni sluta jämföra en vargs eller en björns värde med en person, eller dennes hund?

och Chainsawkitten börja diskutera istället för att sitta o säga löjliga saker för att stödja Selene

Okej allihopa låt oss nu sluta värdera Kaktus-killen för ha är bara en vanlig kille, han ska inte värderas med oss andra människor och våra husdjur.

 

Eller? är det så du vill ha det, varför ska vi andra männsikor i huvudtaget värdera dig om du inte kan se värdet i allt annat liv? det finns ingen anledning. Så kan du sluta se på dig själv som något med värde.

Se vad du själv har skrivit och tänk efter lite.

 

.

 

för att husdjur är mer värda för personen än nån random björn i skogen.

 

såklart jag ser värdet i livet i skogen, därimot värderar jag människor (och deras husdjur) över random djur i skogen

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Djur dödar inte för skojs skull. Där har vi skillnaden.

Djur och människor är 2 helt olika saker. Människan går före alla djur och djur har inga rättigheter i vår värld, åtminståne inte lika som vi.

 

Som sagt din trångsynthet har verkligen inga gränser, människan är ett djur vi har kommit till på grund av utvecklingen så som djuren det var ingen korkad farbror med skägg som skapade oss utan det var utveckling. Människan är ett däggdjur det är därför vi föder levande ungar. Var hittar du våran värld? jorden skapades inte för oss så den är inte våran värld har du varit på en annan planet som är våran? Människan har inga rättigheter här eftersom vi inte äger planeten vi får vara tacksamma för att naturen finns där ute, utan den skulle världen fyllas av koldioxid och vi skulle kvävas, växter producerar syre och djuren ser till att äta av växterna och sprida deras frön. Utan djuren skulle det inte finnas ngt som kunde kallas människor.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Och OM jorden skapades för oss människor så skapades den ju inte för oss människor som lever idag eftersom vi bara är ättlingar till dem som den annars skulle skapats för. Därför ger det ju oss ingen mer rätt än djur i vare sig jorden vore skapad åt oss eller inte.

 

för att husdjur är mer värda för personen än nån random björn i skogen.

Och? Det är ju bara en random person med ett random husdjur. Det är fortfarande helt random. Den random björnen är mer värd för dens random hona än vad den random hunden är. Vi är så många så vem du än tar av oss är det ju mer random än vilken björn som helst.

 

Och än sedan? Min mamma är mer värd för mig än vad du är för mig, så därför kan jag döda dig.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kan ni sluta jämföra en vargs eller en björns värde med en person, eller dennes hund?

och Chainsawkitten börja diskutera istället för att sitta o säga löjliga saker för att stödja Selene

 

Okej allihopa låt oss nu sluta värdera Kaktus-killen för ha är bara en vanlig kille, han ska inte värderas med oss andra människor och våra husdjur.

 

Eller? är det så du vill ha det, varför ska vi andra männsikor i huvudtaget värdera dig om du inte kan se värdet i allt annat liv? det finns ingen anledning. Så kan du sluta se på dig själv som något med värde.

Se vad du själv har skrivit och tänk efter lite.

 

.

 

för att husdjur är mer värda för personen än nån random björn i skogen.

 

såklart jag ser värdet i livet i skogen, därimot värderar jag människor (och deras husdjur) över random djur i skogen

 

Nej du kan aldrig se värdet i livet i skogen om du utalar dig som du gör, för mig är du en random person som bara pratar nonsens i mina öron. En björn är ett liv en annan björn är ett annat ordet björn betyder inte att alla björnar är en och samma alla är olika med egna personligheter, med en egen vilja att leva. Försök respektera någon mer än dig själv.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...