Hoppa till innehåll

Datorn Stängs Av Direkt Efter Jag "startat" Ragnarok Online

Rekommendera inlägg

Gäst Destiny
Skrivet (redigerat)

Hej alla. Det här är inget mjukvara problem så därför tar jag upp det här.

Ragnarok Online har funkat felfritt i flera månader tills nyligen när datorn började stängas av direkt efter jag tryckt på programmet. Som sagt, detta är inget mjukvare problem. Behöver hjälp snarast.. Har provat på flera datorer och det funkar fortfarande inte.. Bara på vissa.

Systemkrav för Ragnarok Online:

Intel Pentium

500 MHz

128MB RAM

DirectX 8

8MB grafikkort

1GB+ hårddisk

Min dator hos min Mamma:

Intel®

Pentium® 4 CPU 1400 MHz

1.40 GHz

512 MB ram

ATI Radeon 9200x Series with the newest drivers (Catalyst Control Center)

Windows XP Professional Service Pack 2

Datorn hos Pappa:

Intel®

Pentium® 4 CPU 1.80 GHz

1.80 GHz

1024 mb RAM

Nvidia GeForce 6600

Windows XP Home Edition Service Pack 2

Det som står i felrapporten vid omstarten av Windows:

BCCode : 1000008e BCP1 : C0000005 BCP2 : F7B8F703 BCP3 : 87AEDC70

BCP4 : 00000000 OSVer : 5_1_2600 SP : 2_0 Product : 256_1

STOP: 0x0000008E (OxC000000 , 0xF7B8F703 , 0x87AEDC70 , 0x00000000)

Har också provat ändrat inställningar etc.

Och som sagt.. Det har funkat felfritt förut.

OCH INGA FRÅGOR VAD SPELET HANDLAR OM ETC.

Redigerat av Destiny
Skrivet

Låter som du får en DSOD (Blue Screen of Death), dvs en blå skärm med massa lustig vit text på som man bara får bort genom att starta om datorn.

Det skulle mycket väl kunna vara mjukvaruproblem. Händer det på alla datorer du testar på eller bara en speciell?

BSOD fås när Windows tror att datorn kan vara utsatt för fara. Antingen överhettning eller nåt annat som håller på att gå riktigt galet. Exakt vad ditt meddelande betyder har jag ingen aning om, men testa uppdatera drivrutiner kanske?

Är det bara när du startar Ragnarok Online kan det tänkas vara fel på spelet. Du kanske har en skadad version av det eller nåt annat fel.

Gäst Destiny
Skrivet

Låter som du får en DSOD (Blue Screen of Death), dvs en blå skärm med massa lustig vit text på som man bara får bort genom att starta om datorn.

Det skulle mycket väl kunna vara mjukvaruproblem. Händer det på alla datorer du testar på eller bara en speciell?

BSOD fås när Windows tror att datorn kan vara utsatt för fara. Antingen överhettning eller nåt annat som håller på att gå riktigt galet. Exakt vad ditt meddelande betyder har jag ingen aning om, men testa uppdatera drivrutiner kanske?

Är det bara när du startar Ragnarok Online kan det tänkas vara fel på spelet. Du kanske har en skadad version av det eller nåt annat fel.

Det är inget Mjukvaru problem. Det är helt uteslutet.. Funkar på andra datorer.. Och har sökt på google.. Nästan ingen annan har det här felet! Tror att det bara är min pappas och mammas som utsätts för detta... Funkar på dom andra datorerna i min "närvaro". Överhettning är också uteslutet. Då skulle inte min dator klara mina andra mer krävande spel.. Har uppdaterat drivrutinerna för grafikkortet också. Ska jag uppdatera något mer?

Skrivet

Det bör vara fel på ditt spel. Funkar allt annat som det ska har jag väldigt svårt att tro att det rör sig om hårdvarufel. Såvida in Ragnarok Online kräver något som andra spel inte gör, vilket jag tvivlar på.

Men sure, tror du det är hårdvara kan du ju försöka tolka felmeddelandet du får eller byta ut all din hårdvara. Del efter del för att hitta den felande komponenten. Jag tror dock inte det är felet. Vore skumt om just dina två datorer ska ha hårdvarufel, speciellt när allt annat fungerar felfritt.

Var har du fått tag på din kopia av Ragnarok Online? Skaffa den från annat håll och testa. Eller installera om, du kanske gjort fel?

Gäst Destiny
Skrivet (redigerat)

Det bör vara fel på ditt spel. Funkar allt annat som det ska har jag väldigt svårt att tro att det rör sig om hårdvarufel. Såvida in Ragnarok Online kräver något som andra spel inte gör, vilket jag tvivlar på.

Men sure, tror du det är hårdvara kan du ju försöka tolka felmeddelandet du får eller byta ut all din hårdvara. Del efter del för att hitta den felande komponenten. Jag tror dock inte det är felet. Vore skumt om just dina två datorer ska ha hårdvarufel, speciellt när allt annat fungerar felfritt.

Var har du fått tag på din kopia av Ragnarok Online? Skaffa den från annat håll och testa. Eller installera om, du kanske gjort fel?

Det finns två sätt att skaffa RO.. Det första är genom att ladda ner en "Full client" som innehåller allt man behöver för att spela.. Det andra sättet är att ladda ner kRO(Koreanska RO Klienten) och sen Sakray och installera och efter det ska man ladda ner en "Small Client" för att kunna spela på servern som jag spelar på. Provat båda. Har också provat installerat om allt. Allt är också korrekt installerat. Inga filer är korrupta eller nåt åt det hållet..

Jag installerade Ragnarok Online för ca. 1 år sen och spelade det ett tag.. Tog sen en stor paus och skulle börja om runt augusti.. Jag hade fortfarande kvar RO på datorn.. Men när jag skulle starta det så KABOOM och sen vart det BSOD ;)

Hemsidan är http://www.rebirthro.com

Och om du orkar så ladda hem det och testa.. Men om det skulle vara ett mjukvaru problem så skulle inte runt 1000 personer kunna spela det nu va?

Redigerat av Destiny
Skrivet

Vad exakt står det när du får BSOD? Kan du ta kort med digitalkamera eller på annat sätt fixa så man kan se vore det bra.

Jag antar att du testat att avinstallera spelet och installera det några gånger? Och datorn bara dör så fort du startat spelet? Inget från spelet hinner komma upp?

Skrivet (redigerat)

Är du säker på att servern inte har en egen patch som de flesta private servers brukar ha, eller kanske brukade för jag har inte spelet på 3 år. xD

Edit: Okej, jag tror patchen tankas/installeras i själva spelet, kolla runt efter en 'manuell' patch.

http://www.rebirthro.com/forum/viewtopic.php?t=20583

Edit2: gör som epaaj sa och försök få tag på RO från annat håll, t.ex original sidan, men då får du mecka runt lite sj för att få private servern att fungera.

glöm inte att köra ett topic här oxå; http://www.rebirthro.com/forum/viewforum.php?f=23

Redigerat av Fality
Gäst Destiny
Skrivet

Är du säker på att servern inte har en egen patch som de flesta private servers brukar ha, eller kanske brukade för jag har inte spelet på 3 år. xD

Edit: Okej, jag tror patchen tankas/installeras i själva spelet, kolla runt efter en 'manuell' patch.

http://www.rebirthro.com/forum/viewtopic.php?t=20583

Edit2: gör som epaaj sa och försök få tag på RO från annat håll, t.ex original sidan, men då får du mecka runt lite sj för att få private servern att fungera.

glöm inte att köra ett topic här oxå; http://www.rebirthro.com/forum/viewforum.php?f=23

Som jag sa(?) så har jag försökt få tag på den på annat håll.. Utan framgång ;) OCh har kollat igenom alla forum och sånt.. Postat där också men ingen kan hjälpa mig.

Och epaaj. Det står inte så mycket precis.. Bara att datorn måste startas efter ett allvarligt fel bla bla sen står det det h'r

BCCode : 1000008e BCP1 : C0000005 BCP2 : F7B8F703 BCP3 : 87AEDC70

BCP4 : 00000000 OSVer : 5_1_2600 SP : 2_0 Product : 256_1

STOP: 0x0000008E (OxC000000 , 0xF7B8F703 , 0x87AEDC70 , 0x00000000)

Skrivet

Kommer inte på fler saker du kan göra. Bästa är väl att söka på google eller webbsidan för spelet om du kan hitta liknande problem.

En extremåtgärd kan väl annars vara att formatera hårddisken och installera om ditt operativsystem, men det är inte alltid lika kul att göra.

Gäst Destiny
Skrivet (redigerat)

Fality: Läs tråden ._. Gjort det.

Vitdom: Jag "försöker" starta spelet.. och sen kaboom så blir det Blue Screen of Death och datorn startas om. Men den startar om normalt ;)

epaaj: Jo.. Men XP skivan är tyvärr borta sen länge.. Kan inte formatera om jag inte byter till nått gratis OS som t.ex. Linux som jag ogärna skulle göra ;) Och som jag sa.. Sökt på google i år utan att hitta någon med samma problem.. Hittade några som hade problemet och löst det men tyvärr skrev dom inte hur och posten är väldigt gammal. Har också postat på hemsidan men dom är tyvärr inte så smarta :P

Redigerat av Destiny

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

• Skapa ny...