Hoppa till innehåll

En Bild På Mig


stewie

Rekommendera inlägg

  • Svar 27
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Du gick med på att hon tog ett kort på dig, då får du skylla dig själv.

Jag kan ta kort på vem som helst som befinner sig på ett allmännt ställe. Man jag får inte ta kort på dig då du befinner dig på ett privat område.

 

Vi snackade om att publicera bilderna i en tidning/katalog eller liknande, inte att ta bilder för att sedan sitta och stirra på dem medan dregel sprutar ut ur munnen på en.

Vi hade besök av en fotograf i fjol på skolan som jobbar på tidningen här i stan och dom har sagt att man får ta kort på vem som helst på ett allmänt ställe och publicera den i tidningen.

Även om den personen som är med på bilden blir förbannad så kan han/hon inte göra något.

 

Han berättade att han hade tagit kort på en kvinna och hon vart förbannad över det och anmälde det men han vart inte straffad för han inte bröt mot något regelbrott, så jag kan ta kort på dig och publicera i tidningen utan att bli anmäld för något om det är på ett allmänt ställe, hade det däremot varit på ett privat område skulle jag vara i en risig position.

 

Jag tror ändå en fotograf vet bättre än vad en liten kille som du vet.

 

Lal, min pappa anmälde en tidning för dom hade fotat han & publicerat det i tidningen, och ja tidningen blev anmäld.

 

vars var kortet tagit?
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Du gick med på att hon tog ett kort på dig, då får du skylla dig själv.

Jag kan ta kort på vem som helst som befinner sig på ett allmännt ställe. Man jag får inte ta kort på dig då du befinner dig på ett privat område.

 

Vi snackade om att publicera bilderna i en tidning/katalog eller liknande, inte att ta bilder för att sedan sitta och stirra på dem medan dregel sprutar ut ur munnen på en.

 

Vi hade besök av en fotograf i fjol på skolan som jobbar på tidningen här i stan och dom har sagt att man får ta kort på vem som helst på ett allmänt ställe och publicera den i tidningen.

Även om den personen som är med på bilden blir förbannad så kan han/hon inte göra något.

 

Han berättade att han hade tagit kort på en kvinna och hon vart förbannad över det och anmälde det men han vart inte straffad för han inte bröt mot något regelbrott, så jag kan ta kort på dig och publicera i tidningen utan att bli anmäld för något om det är på ett allmänt ställe, hade det däremot varit på ett privat område skulle jag vara i en risig position.

 

Jag tror ändå en fotograf vet bättre än vad en liten kille som du vet.

 

Personuppgiftslag (1998:204)

Varje slag av frivillig, särskild och otvetydig viljeyttring genom vilken den registrerade, efter att ha fått information, godtar behandling av personuppgifter som rör honom eller henne.

 

"All slags information som direkt eller indirekt kan hänföras till nu levande personer är personuppgifter. Det behöver inte nödvändigtvis vara en fotografisk bild. Det kan lika gärna vara en teckning eller en målning."- Ulf Widebäck, chef för Datainspektionen.

 

Lagen fastslår alltså att man inte får publicera personuppgifter utan att personen i fråga är med på det. Bilder där man kan känna igen en eller flera personer, eller på annat sätt härleda informationen till en eller flera personer (till exempel bilder där registreringsnumret på en bil syns) räknas som personuppgifter.

 

Och jag tror ändå att lagen vet bättre än vad en liten kille som du gör.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag vet inte riktigt vart denna tråd ska vara; skola, media, eller politik?? flytta gärna om den är i fel forum.

 

Vi fick precis vår skolkatalog och till min stora fasa är jag med på en stor bild med två kompisar på framsidan. på bilden står jag och ler lite oseriöst och fånigt, då det var en (trodde vi) oseriös bild. bilden tos av fotografen som tidigare tagit skolfoto på all i skolan och var på väg hem då hon såg oss och frågade om hon inte kunde få ta ett foto av oss, hon nämnde ingenting om skolkatalogen.

 

I vår skola går det ca 600 elever och vi ska då vara på framsidan av denna skolkatalog som alla får hem i brevlådan. Jag är väldigt "Bild-på-mig-själv-kritisk" ,alltså så tycker jag inte om någon bild på mig själv. alltså skäms jag väldigt över denna bild.

 

så jag gick till min mentor som skrattar och säger att han bara är stolt om fick sina elever på framsidan. jag går förbannad därifrån och går till rektorn som valt bilderna till framsidan.

När jag frågar om det inte hade vart bra om jag hade fått veta detta innan eller kanske dom kunde fråga mig innan dom gjorde så.

Rektorn säger lite ifrånskyllande att hon tyckde den var så fin och säger inte så mycket mer.

 

Nu till själva frågan: Det måste ju finnas en lag som säger att man inte får publicera bilder utan tillåtelse från bilden den föreställer eller något??

Är det någon som vet något om någon sån lag eller har nån komentar?

jodå, lagen heter PUL= PersonUppgifts Lagen
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...