Hoppa till innehåll

Religion


Ryssfemma
 Dela

Rekommendera inlägg

Hehe, okej, lite skojj var det väl, men jag vet inte så mkt om Bibeln jag TROR bara att jesus finns, förresten har jag ingen aning om hur lång arken var. Men "Dom 200 sagorna", läs Bibeln en en gång, så kanske du kan förstå vad jag menar. Det finns nämnligen väldigt många andra Gudar i Bibeln som inte är "Den som vi tror på". Egyptierna t.ex.

Min förra "Flickvän" trodde på spöken och Egyptiska Gudar och sånt. Men det är väl bara att respektera va??

Men somsagt, jag kan egentligen ingenting OM bibeln, jag har läst den, jag förstår den(till viss del), men den är omöjlig att helt leva efter. Och som svar på 3:an, ja... Det var ett mer eller mindre skämt, och jag sitter faktist o flabbar så jag skiter på mej snart.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 360
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Jag vet inte om man kan lita på Bibeln mer, den har översatts tusentals gånger. Och det är en myt om att den första bibeln skrevs på armeiska (syrianskbakrund), och inte latin. Själv tror jag det, eftersom innan boktryckarkonsten hoppade människor över flera ord och gjorde stavfel. Katolska präster och påven ändrade på Bibeln för sig själv.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Mindtwistah

Jag vet inte om man kan lita på Bibeln mer, den har översatts tusentals gånger. Och det är en myt om att den första bibeln skrevs på armeiska (syrianskbakrund), och inte latin. Själv tror jag det, eftersom innan boktryckarkonsten hoppade människor över flera ord och gjorde stavfel. Katolska präster och påven ändrade på Bibeln för sig själv.

Men du kan inte förneka att bibeln fortfarande alltid varit "magisk", typ som en barnsaga. Och det är grejen. Hela religionen är uppbyggd på den boken. Den skapades inte av Jesus anhängare eller något, utan av Romerska Imperiet cirka 200 år efter kristus, som en gåva till dem kristna. Och alla berättelser där inne, tog man från några personer, som hört något från en annan person, som hört något från en annan person och så vidare i 200 år! Det är som "viskleken" eller vad f*n den heter, fast den pågick i 200 år. Folk viskade en sak om Jesus till en annan, och vissa folk ville att andra skulle bli mer intresserade så dem ändrade på storyn lite. Berrätelsen om Jesus kan ju ha börjat med att han var en vanlig man som ville att folket skulle bli mer fredliga och han fick anhängare, och sen ändrades den i denna "visklek" och resultat av 200 års korruption skrevs in i den bok som varje kristen (nästan) följer och dyrkar.

 

Det är inte dem kristna som jag tycker är dåliga, det är religionen. Simpel anledning: Det är baserat på lögner.

Och kom inte och säg "Men asså typ nuförtiden så läser ju ingen typ den dära boken liksom". Men utan den dära boken, och alla barnsagor om Jesus och annat, skulle inte er kära kristendom existera.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag vet inte om man kan lita på Bibeln mer, den har översatts tusentals gånger. Och det är en myt om att den första bibeln skrevs på armeiska (syrianskbakrund), och inte latin. Själv tror jag det, eftersom innan boktryckarkonsten hoppade människor över flera ord och gjorde stavfel. Katolska präster och påven ändrade på Bibeln för sig själv.

Men du kan inte förneka att bibeln fortfarande alltid varit "magisk", typ som en barnsaga. Och det är grejen. Hela religionen är uppbyggd på den boken. Den skapades inte av Jesus anhängare eller något, utan av Romerska Imperiet cirka 200 år efter kristus, som en gåva till dem kristna. Och alla berättelser där inne, tog man från några personer, som hört något från en annan person, som hört något från en annan person och så vidare i 200 år! Det är som "viskleken" eller vad f*n den heter, fast den pågick i 200 år. Folk viskade en sak om Jesus till en annan, och vissa folk ville att andra skulle bli mer intresserade så dem ändrade på storyn lite. Berrätelsen om Jesus kan ju ha börjat med att han var en vanlig man som ville att folket skulle bli mer fredliga och han fick anhängare, och sen ändrades den i denna "visklek" och resultat av 200 års korruption skrevs in i den bok som varje kristen (nästan) följer och dyrkar.

 

Det är inte dem kristna som jag tycker är dåliga, det är religionen. Simpel anledning: Det är baserat på lögner.

Och kom inte och säg "Men asså typ nuförtiden så läser ju ingen typ den dära boken liksom". Men utan den dära boken, och alla barnsagor om Jesus och annat, skulle inte er kära kristendom existera.

 

Nej, för om inte Jesus extisterat skulle inte kristendomen existerat. Jag tror inte att Jesus kan ha varit "en helt vanlig kille som ville att folk skulle sluta kriga", för det är väl dom flesta killar eller?? Du kanske vill att det ska vara krig?

Du kan heller inte säga "Dyrkar och Följer", för det gör ingen kristen egentligen. Möjligen tror på det som står i den, men man dyrkar inte boken. Följer den gör dom flesta inte heller. Det är mer som "du kan vara kristen, bara du inte svär" för dom flesta.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Mindtwistah

Jag vet inte om man kan lita på Bibeln mer, den har översatts tusentals gånger. Och det är en myt om att den första bibeln skrevs på armeiska (syrianskbakrund), och inte latin. Själv tror jag det, eftersom innan boktryckarkonsten hoppade människor över flera ord och gjorde stavfel. Katolska präster och påven ändrade på Bibeln för sig själv.

Men du kan inte förneka att bibeln fortfarande alltid varit "magisk", typ som en barnsaga. Och det är grejen. Hela religionen är uppbyggd på den boken. Den skapades inte av Jesus anhängare eller något, utan av Romerska Imperiet cirka 200 år efter kristus, som en gåva till dem kristna. Och alla berättelser där inne, tog man från några personer, som hört något från en annan person, som hört något från en annan person och så vidare i 200 år! Det är som "viskleken" eller vad f*n den heter, fast den pågick i 200 år. Folk viskade en sak om Jesus till en annan, och vissa folk ville att andra skulle bli mer intresserade så dem ändrade på storyn lite. Berrätelsen om Jesus kan ju ha börjat med att han var en vanlig man som ville att folket skulle bli mer fredliga och han fick anhängare, och sen ändrades den i denna "visklek" och resultat av 200 års korruption skrevs in i den bok som varje kristen (nästan) följer och dyrkar.

 

Det är inte dem kristna som jag tycker är dåliga, det är religionen. Simpel anledning: Det är baserat på lögner.

Och kom inte och säg "Men asså typ nuförtiden så läser ju ingen typ den dära boken liksom". Men utan den dära boken, och alla barnsagor om Jesus och annat, skulle inte er kära kristendom existera.

 

Nej, för om inte Jesus extisterat skulle inte kristendomen existerat. Jag tror inte att Jesus kan ha varit "en helt vanlig kille som ville att folk skulle sluta kriga", för det är väl dom flesta killar eller?? Du kanske vill att det ska vara krig?

Du kan heller inte säga "Dyrkar och Följer", för det gör ingen kristen egentligen. Möjligen tror på det som står i den, men man dyrkar inte boken. Följer den gör dom flesta inte heller. Det är mer som "du kan vara kristen, bara du inte svär" för dom flesta.

 

Du har ju verkligen inte lyssnat på ett ord som jag sagt.. under 1900 år så har man dyrkat både Jesus och bibeln, och följt den. Men det är bara under detta århundrande som vi slutat med det. Men som jag redan har sagt, så kan du inte komma att säga "men då var då, och nu är nu", det är precis som att låta en mördare gå, för att han dödade någon för 5 år sedan och man tycker att "den tiden är förbi". Utan dessa 1900 år av Jesus och Bibel-dyrkan skulle aldrig Kristendomen funnits. Det var den originella Kristendomen, det vi kallar Kristendomen nu är ju ingenting. Många präster och troende tror inte ens på Gud eller Jesus längre! Det kan man inte kalla en religion, eftersom grunden till Kristendomen var att man skulle tro och dyrka Gud och Jesus.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Du har ju verkligen inte lyssnat på ett ord som jag sagt.. under 1900 år så har man dyrkat både Jesus och bibeln, och följt den. Men det är bara under detta århundrande som vi slutat med det. Men som jag redan har sagt, så kan du inte komma att säga "men då var då, och nu är nu", det är precis som att låta en mördare gå, för att han dödade någon för 5 år sedan och man tycker att "den tiden är förbi". Utan dessa 1900 år av Jesus och Bibel-dyrkan skulle aldrig Kristendomen funnits. Det var den originella Kristendomen, det vi kallar Kristendomen nu är ju ingenting. Många präster och troende tror inte ens på Gud eller Jesus längre! Det kan man inte kalla en religion, eftersom grunden till Kristendomen var att man skulle tro och dyrka Gud och Jesus.

Din parallell med exemplet du drog stämde inte eftersom du kan helt enkelt inte kollektivt bestraffa en hel religion utefter vad några personer utförde. Ett mer passande exempel vore i detta fall:

 

En person mördade någon, därefter sätter man personen och hans vänner i fängelse.

 

Och nu inser kanske du hur idiotiskt det låter. Bara för att de var hans vänner så bör man inte bestraffa dem efter personen som mördade. Det är på samma sätt som du försöker anklaga hela religionen för att stå till grunden för en del mord som har skett.

 

Och på tal om att det är bibeln som "är" religionen så låter det med helt fel. Kristendomen skulle gott och väl kunna existera utan den. Den kanske inte skulle vara lika stor då bibeln har hjälpt till att sprida religionen. Själva anledningen till att bibeln anses som en sådan stor del av religionen är för att kristendomen är en väldigt konservativ religion och därmed blir det vanligt att man använder sig av böcker och andra skriftliga verk som återspeglar en del av historien och hur man ansåg att jorden skapades etc. På ett eller annat sätt så skulle "vår kära kristendom" ändå existera med hjälp av de starkt troende anhängarna.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Perisoreus

Jag vet inte om man kan lita på Bibeln mer, den har översatts tusentals gånger. Och det är en myt om att den första bibeln skrevs på armeiska (syrianskbakrund), och inte latin. Själv tror jag det, eftersom innan boktryckarkonsten hoppade människor över flera ord och gjorde stavfel. Katolska präster och påven ändrade på Bibeln för sig själv.

Men du kan inte förneka att bibeln fortfarande alltid varit "magisk", typ som en barnsaga. Och det är grejen. Hela religionen är uppbyggd på den boken. Den skapades inte av Jesus anhängare eller något, utan av Romerska Imperiet cirka 200 år efter kristus, som en gåva till dem kristna. Och alla berättelser där inne, tog man från några personer, som hört något från en annan person, som hört något från en annan person och så vidare i 200 år! Det är som "viskleken" eller vad f*n den heter, fast den pågick i 200 år. Folk viskade en sak om Jesus till en annan, och vissa folk ville att andra skulle bli mer intresserade så dem ändrade på storyn lite. Berrätelsen om Jesus kan ju ha börjat med att han var en vanlig man som ville att folket skulle bli mer fredliga och han fick anhängare, och sen ändrades den i denna "visklek" och resultat av 200 års korruption skrevs in i den bok som varje kristen (nästan) följer och dyrkar.

 

Det är inte dem kristna som jag tycker är dåliga, det är religionen. Simpel anledning: Det är baserat på lögner.

Och kom inte och säg "Men asså typ nuförtiden så läser ju ingen typ den dära boken liksom". Men utan den dära boken, och alla barnsagor om Jesus och annat, skulle inte er kära kristendom existera.

 

Religionen kristendom uppmuntrar inte till häxjakt/korståg etc., utan dessa tankar har uppstått i de religiösa samfunden. Jag är inte kristen, men många tankar i Bibeln är tänkvärda, såsom i många andra religioner. Det jag däremot vänder mig emot är kyrkans roll i kristendomen. Luther hade en bra tanke om att varje människa skulle kunna vara i kontakt med gud själv och till detta skulle man inte behöva några byråkratiska maktapparater. Denna tanke borde dock ha vidareutvecklats och kyrkorna avskaffats helt i de protestantiska länderna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

De som bryr sig om ateism och så kan söka på "Atheist Experience" på google video.. hundra tals timmar med prat, tydligen ett program i USA som sänds 1.5 timme i veckan sen 1995, med en massa troende amerikaner som ringer in.. rätt kul att lyssna på..

 

dock så finns inte "alla" avsnitt på google video, men men

Redigerat av fishmaster
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag vet inte om man kan lita på Bibeln mer, den har översatts tusentals gånger. Och det är en myt om att den första bibeln skrevs på armeiska (syrianskbakrund), och inte latin. Själv tror jag det, eftersom innan boktryckarkonsten hoppade människor över flera ord och gjorde stavfel. Katolska präster och påven ändrade på Bibeln för sig själv.

Men du kan inte förneka att bibeln fortfarande alltid varit "magisk", typ som en barnsaga. Och det är grejen. Hela religionen är uppbyggd på den boken. Den skapades inte av Jesus anhängare eller något, utan av Romerska Imperiet cirka 200 år efter kristus, som en gåva till dem kristna. Och alla berättelser där inne, tog man från några personer, som hört något från en annan person, som hört något från en annan person och så vidare i 200 år! Det är som "viskleken" eller vad f*n den heter, fast den pågick i 200 år. Folk viskade en sak om Jesus till en annan, och vissa folk ville att andra skulle bli mer intresserade så dem ändrade på storyn lite. Berrätelsen om Jesus kan ju ha börjat med att han var en vanlig man som ville att folket skulle bli mer fredliga och han fick anhängare, och sen ändrades den i denna "visklek" och resultat av 200 års korruption skrevs in i den bok som varje kristen (nästan) följer och dyrkar.

 

Det är inte dem kristna som jag tycker är dåliga, det är religionen. Simpel anledning: Det är baserat på lögner.

Och kom inte och säg "Men asså typ nuförtiden så läser ju ingen typ den dära boken liksom". Men utan den dära boken, och alla barnsagor om Jesus och annat, skulle inte er kära kristendom existera.

 

Religionen kristendom uppmuntrar inte till häxjakt/korståg etc., utan dessa tankar har uppstått i de religiösa samfunden. Jag är inte kristen, men många tankar i Bibeln är tänkvärda, såsom i många andra religioner. Det jag däremot vänder mig emot är kyrkans roll i kristendomen. Luther hade en bra tanke om att varje människa skulle kunna vara i kontakt med gud själv och till detta skulle man inte behöva några byråkratiska maktapparater. Denna tanke borde dock ha vidareutvecklats och kyrkorna avskaffats helt i de protestantiska länderna.

 

Eherm... JO! Bibeln uppmuntrar till häxjakt. Läst moseböckerna? Står på samma ställe då det för första gången nämns om att ha sex med djur (sådana ska man döda).

 

"En trollkvinna skall du inte låta leva.

Var och en som har samlag med ett djur skall straffas med döden. (2:a Mos. 22:18-19)"

 

EDIT: Angående korståg, det står att alla som offrar till andea gudar skall man döda.

"Den som offrar till andra gudar än Herren skall vigas åt förintelse. (2:a Mos. 22:20)"

 

Kom inte och säg att det inte står i bibeln utan bara är feltolkningar.

 

EDIT2: Och ja. Det här är inget löst babbel som jag tagit från ngn hemsida. Det är citat från då jag försökte stappla mig igenom bibeln (fyfan vad äcklad man blir). Om du inte tror mig så slå själv upp de ställen som jag angett.

Redigerat av Chainsawkitten
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Eherm... JO! Bibeln uppmuntrar till häxjakt. Läst moseböckerna? Står på samma ställe då det för första gången nämns om att ha sex med djur (sådana ska man döda).

 

"En trollkvinna skall du inte låta leva.

Var och en som har samlag med ett djur skall straffas med döden. (2:a Mos. 22:18-19)"

 

EDIT: Angående korståg, det står att alla som offrar till andea gudar skall man döda.

"Den som offrar till andra gudar än Herren skall vigas åt förintelse. (2:a Mos. 22:20)"

 

Kom inte och säg att det inte står i bibeln utan bara är feltolkningar.

 

EDIT2: Och ja. Det här är inget löst babbel som jag tagit från ngn hemsida. Det är citat från då jag försökte stappla mig igenom bibeln (fyfan vad äcklad man blir). Om du inte tror mig så slå själv upp de ställen som jag angett.

Vem sade att bibeln var själva religionen? Var bibeln "skriven av Gud"? Nej, det var den inte. Att säga att bibeln är själva religionen är en stor feltolkning som många gör.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Bibeln har ändrats varje år, hela den är ändrad sen kristus.

Jag förstår inte att folk kan säga att koranen är en sagobok.

Det står om fortplantning i koranen, biologi, vetenskap, men det ända ni lyssnar på är

anti-islamister på Internet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

En människas hjärna försöker alltid hitta logiska förklaringar till sin omvärld.

 

då undrar ju jag vilken defekt/missbildning en religiös har på sin hjärna? det finns ingen logik whatsoever i religion och är bara ett patetiskt försök att hitta en mening med livet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...