Hoppa till innehåll

Religion


Ryssfemma

Rekommendera inlägg

"Kvinnan skall ta emot undervisning i stillhet och alltid underordna sig. Att själv undervisa tillåter jag henne inte och inte heller att bestämma över mannen, utan hon skall hålla sig tyst och stilla. Ty Adam skapades först och sedan Eva."

(Första Timotheosbrevet [2:11-13])

 

"Kvinnan är en avglans av mannen, ty mannen kommer inte från kvinnan utan kvinnan från mannen, och mannen skapades inte för kvinnan utan kvinnan för mannen"

(Första Korinthierbrevet [11:7-9])

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 360
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

sen har vi det här med bibeln, vem var det som skrev den?

 

kand et inte bara vart en j*vla konstig roman som nån skrev? att tro på nått som det itne finns några grunder för är bara dumdristigt. och visst, jag har fantasi, men jag har inte fantasi att tro att nån kommer tillbaka från dom döda och sånt. det är bara skitsnack.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det där med att kvinnan skapats av ett revben har jag aldrig hört talas om.

 

xD Till och med jag, en total anti-religions människa, kan historien om Eva och Adam. lol..

 

Vetenskapen säger att universum skapades utifrån en punkt, som sedan expanderade till det man kallar för Big Bang. Men vartifrån kom punkten?

Angående Evolutionsteorin, hur kommer det sig att att det inte finns någon mellan art mellan apan och människan? Man säger att de har dött ut, hur troligt är det?

 

 

Historien om Eva & Adam, att Eva har skapats från ett revben är kanske den kristna synpunkten på det. Men jag är inte kristen.

 

sen har vi det här med bibeln, vem var det som skrev den?

 

kand et inte bara vart en j*vla konstig roman som nån skrev? att tro på nått som det itne finns några grunder för är bara dumdristigt. och visst, jag har fantasi, men jag har inte fantasi att tro att nån kommer tillbaka från dom döda och sånt. det är bara skitsnack.

Tror du verkligen att man kan skriva någonting som t.ex. Koranen idag? Om det nu är så, hur kommer det sig att ingen har försökt sig på det?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Mindtwistah

Det där med att kvinnan skapats av ett revben har jag aldrig hört talas om.

 

xD Till och med jag, en total anti-religions människa, kan historien om Eva och Adam. lol..

 

Vetenskapen säger att universum skapades utifrån en punkt, som sedan expanderade till det man kallar för Big Bang. Men vartifrån kom punkten?

Angående Evolutionsteorin, hur kommer det sig att att det inte finns någon mellan art mellan apan och människan? Man säger att de har dött ut, hur troligt är det?

 

Man är osäker på vart punkten kom ifrån, men man har med hjälp av teleskop sett "bak i tiden" eftersom dit man sätt, har ljuset inte nått oss i real-tid ännu, så man ser det som hände för t.ex. 1 miljard år sen. Och man har sett att allting, galaxer och partiklar, rör sig utåt från en punkt. Så man har beräknat att det en gång vart ihop, i en punkt.

Och Big Bang skapade inte själva rummet och tiden, utan bara alla atomer.

 

Och det är troligt att primaterna dog ut. Vi blev människor för en anledning, klimatet, födan och hotet från andra djur var inte passande för primaterna. När vi t.ex. slutade bo i träd så blev vår rygg rakare för att kunna gå lättare på marken. Och när vi började äta kött, så blev vi smartare och vår hjärna började växa. Vi blev mer och mer människa med tiden. Och om du nu säger att det var falskt, och att det aldrig fanns några primater, hur förklarar du då alla benrester som har hittats från dem?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Mindtwistah

Säger bara en sak: Gud och Rock n' Roll. Det är livet. Och tjejer såklert ;) Alla som inte är kristna kan inte utgå från att våran religon kmmer från Bibeln "den heliga skrift" för det gör den inte. Den kommer från Gud.

...

Kallar du dig religös, när du inte vet ett piss om religionen?

Tror du verkligen att Gud kom ner till varenda präst och sa att dem ska göra si och så? Nej, utan dem lärde sig allt från bibeln. Det är den enda källan till all kristen "vetande", till alla traditioner kristna har och till allt man gör i kyrkan o.s.v. Gud har fanemig kommit ner och sagt till er vad ni ska göra, utan det var bibeln som gjorde det.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Säger bara en sak: Gud och Rock n' Roll. Det är livet. Och tjejer såklert ;) Alla som inte är kristna kan inte utgå från att våran religon kmmer från Bibeln "den heliga skrift" för det gör den inte. Den kommer från Gud.

...

Kallar du dig religös, när du inte vet ett piss om religionen?

Tror du verkligen att Gud kom ner till varenda präst och sa att dem ska göra si och så? Nej, utan dem lärde sig allt från bibeln. Det är den enda källan till all kristen "vetande", till alla traditioner kristna har och till allt man gör i kyrkan o.s.v. Gud har fanemig kommit ner och sagt till er vad ni ska göra, utan det var bibeln som gjorde det.

 

Nej jag kallar mej inte religös. Jag kallar mej frälst. Och, nej, Gud har inte kommit ner på jorden, men han skickade sin son, som du kanske känner igen namnet på, Jesus. Bibeln är inget Gud gav människan ifrån början, det är människor som har skrivit den, alltså finns det nog också många missuppfattningar i den. Gud och Bibeln är två olika saker.

 

Sen det där med att människan skapades av stoft o revben och allt vad det var, det är nog nån hebréisk version av Bibeln, så som den skrevs först.

 

I min Bibel står det om det där med mannen och kvinnan i 1 mosebok 2:23 "Denna är nu ben av mina ben, och kött av mitt kött. Hon skall heta kvinna, ty av man har hon tagits." Sedan 1 mosebok 2:24 "Därför skall en man lämna sin far och sin mor och hålla sig till sin hustru, och de skall bli ett kött." Det står ingenting om att mannen skulle vara mer värd en kvinnan eller något.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Mindtwistah

Du kallar dig.. frälst? Vadå har du pratat med luften och låtsas höra en röst kanske? Närmaste man kan komma.

Han kanske är.. wackoo?
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Säger bara en sak: Gud och Rock n' Roll. Det är livet. Och tjejer såklert ;) Alla som inte är kristna kan inte utgå från att våran religon kmmer från Bibeln "den heliga skrift" för det gör den inte. Den kommer från Gud.

 

Jag stöder inte vetenskapen, utan tror på religion (är inte kristen). Men om du nu är så pass kristen som du skriver, så borde du f*n veta att sex utanför äktenskap, ha flickvän etc. är ett stort synd (jag utgår från att du håller på med sånt när du skriver att tjejer är livet..).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Säger bara en sak: Gud och Rock n' Roll. Det är livet. Och tjejer såklert ;) Alla som inte är kristna kan inte utgå från att våran religon kmmer från Bibeln "den heliga skrift" för det gör den inte. Den kommer från Gud.

...

Kallar du dig religös, när du inte vet ett piss om religionen?

Tror du verkligen att Gud kom ner till varenda präst och sa att dem ska göra si och så? Nej, utan dem lärde sig allt från bibeln. Det är den enda källan till all kristen "vetande", till alla traditioner kristna har och till allt man gör i kyrkan o.s.v. Gud har fanemig kommit ner och sagt till er vad ni ska göra, utan det var bibeln som gjorde det.

 

Nej jag kallar mej inte religös. Jag kallar mej frälst. Och, nej, Gud har inte kommit ner på jorden, men han skickade sin son, som du kanske känner igen namnet på, Jesus. Bibeln är inget Gud gav människan ifrån början, det är människor som har skrivit den, alltså finns det nog också många missuppfattningar i den. Gud och Bibeln är två olika saker.

 

Sen det där med att människan skapades av stoft o revben och allt vad det var, det är nog nån hebréisk version av Bibeln, så som den skrevs först.

 

I min Bibel står det om det där med mannen och kvinnan i 1 mosebok 2:23 "Denna är nu ben av mina ben, och kött av mitt kött. Hon skall heta kvinna, ty av man har hon tagits." Sedan 1 mosebok 2:24 "Därför skall en man lämna sin far och sin mor och hålla sig till sin hustru, och de skall bli ett kött." Det står ingenting om att mannen skulle vara mer värd en kvinnan eller något.

 

För att det inte står i just de små utvalda texter som du läst betyder inte att det inte står...

 

(Första Timotheosbrevet [2:11-14]) Kvinnan ska alltid underordna sig mannen.

(Första Korinthierbrevet [11:7-9]) Kvinnan är en avglans av mannen.

(Kolosserbrevet [4:18]) Kvinnan ska alltid underordna sig mannen.

(Efeiserbrevet [5:22-24]) Kvinnan ska alltid underordna sig mannen.

(Femte Moseboken [22:23-24]) Kvinnor som blir våldtagna skall stenas till döds (om de är trolovade).

(Femte Moseboken [22:13-21]) Kvinnor som inte är oskuld vid äktenskapet skall stenas till döds.

(Femte Moseboken [22:28-29]) Kvinnor som blir våldtagna (och inte är trolovade) måste gifta sig med den som våldtog henne.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...