viko550 Skrivet 8 November 2007 Författare Rapport Dela Skrivet 8 November 2007 den går ju bara åt ett och sama håll Du ska ha Step->Step -_- Om du inte ens kan sånt här basic så kanske du inte ska använda gamemaker.. Prova RPG Maker istället- Kanske lite mer i din stil. jag har step! visst det är dom blåa fotavtrycken Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Chainsawkitten Skrivet 8 November 2007 Rapport Dela Skrivet 8 November 2007 Det kommer ju inte gå bra om man slumpar ut direction i step, man ska ha det i Alarm isf. I create: speed = 3; //vad du nu vill ha direction = (ceil(random(4))-1)*90; alarm[0] = 30; I alarm0: direction = (ceil(random(4))-1)*90; alarm[0] = 30; Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
viko550 Skrivet 8 November 2007 Författare Rapport Dela Skrivet 8 November 2007 tack tack tack tack och tack!!!!!!!!! en fråga till///////hur gör jag så att när monstret går åt vänster så ändrar den hål till vänster Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst Mega93 Skrivet 8 November 2007 Rapport Dela Skrivet 8 November 2007 tack tack tack tack och tack!!!!!!!!! en fråga till///////hur gör jag så att när monstret går åt vänster så ändrar den hål till vänster MEN HERREGUD! DET FINNS EN j*vla MANUAL TILL SKITEN! DU FRÅGAR JU OM VARENDA GREJ! DET ÄR JU VI SOM GÖR SPELET INTE DU FFS! (Och så fick jag det ur systemet :)) Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Katt Skrivet 8 November 2007 Rapport Dela Skrivet 8 November 2007 (redigerat) Har du reggad GM ska det finnas en funktion för det... Typ "rotate_sprite", eller nått... Har du oreggad, så kan du använda dej av subimges och sen skriva "image_single=>nummer<" eller köra "sprite_index=>sprite<", i båda fallen ska du rita själv en bild på gubben som är åt det hållet. Jag rekomenderar det första alternativet. Tillägg: sprite_rotate(>vinkel<) var det till och med... <_< Men jag hittade en bättre: image_angle = >vinkel< Du kan skriva >objekt<.image_angle = >vinkel< om du vill ändra vinkel på ett annat objekt än det du skiver koden på... ;) Redigerat 8 November 2007 av Katt Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Chainsawkitten Skrivet 8 November 2007 Rapport Dela Skrivet 8 November 2007 Han måste använda sig av subimage eftersom folk inte ska gå upp-och-ned ;) Det fungerar bara när det är top-down. Och om du gjorde Zelda liknande antar jag att det är snett uppifrån. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Katt Skrivet 8 November 2007 Rapport Dela Skrivet 8 November 2007 (redigerat) Det ska finnas en flipfunktion, oxå! :P Men orkar inte ta reda på den nu... Men subimages är det bästa! Då får man bilderna precis som man vill ha dem. Det är sånt riktiga karlar använder, flip och angle är för mesar! :lol: Tillägg: image_xscale och image_yscale är det tillochmed... image_xscale = -1 flippar bilden horisontellt och image_yscale = -1 flippar bilden vertikalt! Det ska tydligen funka på oregistrat oxå! :o Redigerat 8 November 2007 av Katt Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
viko550 Skrivet 8 November 2007 Författare Rapport Dela Skrivet 8 November 2007 nu fattar jag snett jag har redan alla sprites jag vill gör så att när han vänder till vänster så blir det monster 1 left sprite Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Katt Skrivet 8 November 2007 Rapport Dela Skrivet 8 November 2007 Döp om spriten till "monster_1_left_sprite" och sen skriv kod: "image_single = monster_1_left_sprite" Annars kan du bara skriva "image_xscale = -1" och ta bort monster 1 left sprite, så sparar du bilder och därmed plats! DET FUNKAR ÄVEN PÅ OREGISTRAD VERSION! Tänk om jag hadde veta det på min tid, så mkt tid jag hadde sparat! Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Chainsawkitten Skrivet 8 November 2007 Rapport Dela Skrivet 8 November 2007 Använd gärna "Check All Resource Names" i "Scripts" för att se om du döpt saker korrekt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
viko550 Skrivet 10 November 2007 Författare Rapport Dela Skrivet 10 November 2007 (redigerat) så klart! har fixat en grej till: link kan skjuta Plibågs skått nu! men det är ett problem! jag kan bara få skåtten att flyga vänster och höger hur går jag så att dom flygger upp och ner?? vänster är 180 höger är 0 har testat med 90 Redigerat 10 November 2007 av viko550 Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Katt Skrivet 10 November 2007 Rapport Dela Skrivet 10 November 2007 90 = upp, -90 = ner. Vilket håll kommer den då när du skjuter den i 90? Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.