Hoppa till innehåll

Game Maker Hjälp!


viko550
 Dela

Rekommendera inlägg

den går ju bara åt ett och sama håll

Du ska ha Step->Step -_-

Om du inte ens kan sånt här basic så kanske du inte ska använda gamemaker.. Prova RPG Maker istället- Kanske lite mer i din stil.

 

jag har step! visst det är dom blåa fotavtrycken
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 55
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

tack tack tack tack och tack!!!!!!!!!

 

en fråga till///////hur gör jag så att när monstret går åt vänster så ändrar den hål till vänster

MEN HERREGUD! DET FINNS EN j*vla MANUAL TILL SKITEN!

DU FRÅGAR JU OM VARENDA GREJ! DET ÄR JU VI SOM GÖR SPELET INTE DU FFS!

 

(Och så fick jag det ur systemet :))

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har du reggad GM ska det finnas en funktion för det... Typ "rotate_sprite", eller nått...

 

Har du oreggad, så kan du använda dej av subimges och sen skriva "image_single=>nummer<" eller köra "sprite_index=>sprite<", i båda fallen ska du rita själv en bild på gubben som är åt det hållet. Jag rekomenderar det första alternativet.

 

Tillägg: sprite_rotate(>vinkel<) var det till och med... <_< Men jag hittade en bättre:

 

image_angle = >vinkel<

 

Du kan skriva >objekt<.image_angle = >vinkel< om du vill ändra vinkel på ett annat objekt än det du skiver koden på... ;)

Redigerat av Katt
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det ska finnas en flipfunktion, oxå! :P Men orkar inte ta reda på den nu...

 

Men subimages är det bästa! Då får man bilderna precis som man vill ha dem. Det är sånt riktiga karlar använder, flip och angle är för mesar! :lol:

 

Tillägg: image_xscale och image_yscale är det tillochmed... image_xscale = -1 flippar bilden horisontellt och image_yscale = -1 flippar bilden vertikalt! Det ska tydligen funka på oregistrat oxå! :o

Redigerat av Katt
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Döp om spriten till "monster_1_left_sprite" och sen skriv kod: "image_single = monster_1_left_sprite"

 

Annars kan du bara skriva "image_xscale = -1" och ta bort monster 1 left sprite, så sparar du bilder och därmed plats! DET FUNKAR ÄVEN PÅ OREGISTRAD VERSION!

 

Tänk om jag hadde veta det på min tid, så mkt tid jag hadde sparat!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

så klart!

har fixat en grej till: link kan skjuta Plibågs skått nu! men det är ett problem! jag kan bara få skåtten att flyga vänster och höger

hur går jag så att dom flygger upp och ner??

 

vänster är 180 höger är 0

 

har testat med 90

Redigerat av viko550
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...