Hoppa till innehåll

Telia Digital Tv

Sai

Rekommendera inlägg

Hej!

Vi har beställt digital tv med 8mbits bredband från telia..

idag ska vår digital-tv funka.. jag har satt in allt rätt (vill bara lägga till att jag använder en annan Internet kabel än den vi fick för att den var för kort!).

1: Vad är "första telejacket" för något? Vi fick med en lite telia nyckel som man skulle fixa något med, men vi gjorde aldrig det >_> , men bredbanden funkar 100% normalt ändå ._.

2: Jag har hört att det ska komma fram prickar på tv rutan, och just nu är det 5 prickar som är svarta, en av dom har färgat sig i gult... jag stängde av TV'n men lät digitalboxen vara på .. så dom kunde "laddas", men det värkar bara som inget rör sig, vet någon hur länge detta kommer hålla på!?

3: Bör man starta om modemet eller något?

._. TELiA SUGER >>>> Remind that, men eftersom det var 1 år gratis digitaltv så tog jag det, btw.. eftersom prickarna komm fram på tv rutan betyder det väl iallfal att allt är rätt inkopplat osv. va?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hej!

Vi har beställt digital tv med 8mbits bredband från telia..

idag ska vår digital-tv funka.. jag har satt in allt rätt (vill bara lägga till att jag använder en annan Internet kabel än den vi fick för att den var för kort!).

1: Vad är "första telejacket" för något? Vi fick med en lite telia nyckel som man skulle fixa något med, men vi gjorde aldrig det >_> , men bredbanden funkar 100% normalt ändå ._.

2: Jag har hört att det ska komma fram prickar på tv rutan, och just nu är det 5 prickar som är svarta, en av dom har färgat sig i gult... jag stängde av TV'n men lät digitalboxen vara på .. så dom kunde "laddas", men det värkar bara som inget rör sig, vet någon hur länge detta kommer hålla på!?

3: Bör man starta om modemet eller något?

._. TELiA SUGER >>>> Remind that, men eftersom det var 1 år gratis digitaltv så tog jag det, btw.. eftersom prickarna komm fram på tv rutan betyder det väl iallfal att allt är rätt inkopplat osv. va?

1. "Första telejacket" är... vad ska man säga? "Huvud telejacket", kanske. Det är iallafall där du ska koppla in bredbandet, och om bredbandet fungerar normalt så borde du ha kopplat in det rätt.

2. Ja, det ska komma fram prickar/pluttar på TVn. När alla prickar/plutar är gröna så kommer digitalboxen startas. Så jag tror att du inte riktigt har kopplat alla kablar rätt om den första prickar fortfarande bara är gul...

3. Modemet behöver man nog nästan aldrig starta om, förutom om det skulle uppstå något problem någon gång. Routern är dock en annan femma...

Mitt tips är för dig att läsa på instruktionsboken en aning bättre så tror jag att det ska gå bättre. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

aha okej, men när jag snacka med kundtjänst sa dom att det kopplas in under dagen ... så det kanske kopplas in i eftermiddag, och då blir alla prickar gröna av sej själva (laddas..)...

Fast just nu är det bara en gul prick, alla andra svarta...

en gång var det 3 gula prickar, men vi fick ett nytt Tv-kort för några dagar sen eftersom den vi fick först inte skulle vara vår igentligen.

Omg hoppas de funkar :o

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

har haft det nu på i flera dagar, och idag sa dom att det skulle hända imon, men det skulle ignetligen installerats idag!?

bLIR GALEN!!

:@ den 30/8 skulle det funkat igentligen. nu är det liksom 3 månader senare, 27/11 ... och dom sa att det skulle ta MAX 2 veckor :angry:

:huh: just det, jag tror inte vårt bredband är anslutet till första telejacket... and i dont even care -.-

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

för att vi redan kan detta och allt har vi gjort som det ska. - det e bara dom som är så efterblivna och inte installerar det hos sig, asså det e inget jag vet om men dom har inte grejat det hos deras firma eller ngt -.-

hatar det! altid är det ngt med telia! innan skulle vi ha 24mbits så kunde dom bara skicka 8mbit/sek men ändå så står det på räkningarna 24 <_<

:angry:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst nissling

Låt er inte luras av heminstalationer. Det står inget om att det kommer kosta något. Flera som väljer det måste betala en fackis på en liten summa. Den ligger nog över 500. Nu ska vi inte snacka skit om något företag, Telia är säkert ett bra företag trots att "vissa" har problem med dom.

Trots det har jag sett Telia väldigt, väldigt många gånger på Plus med Sverker Olofsson (går nu på ettan) och jag tror inte det är så speciellt bra med dom. Om digital tv'n funkar lär det vara bra.

Vi har Tele2 och dom har aldrigt varit med på Plus. Vi har haft deras bredband i snart två år och dom har aldrig krånglat. Dom kan jag rekomendera i alla fall.

Fakturan hos dom vet jag inte, men det lär ju ligga i nästan samma prisgrupp som Telia.

Vi har också två stycken D-Link som delar hastigheten så att man kan använda internet på flera datorer i huset. Även att vi har det går det supersnabbt.

Jag kan rekomendera dom, inte för att göra reklam dock så jag inte får flera varningar.

Med digital tv'n, vi har Boxer. Lättare och bättre än vad det verkar. Vi har faktiskt tre stycken boxrar som man kan se på Boxer. Vi har tvillingkort så syrran kan se på Despret Housewiews eller vad det nu kallas.

Ni borde kanske testa det. Baraatt koppla in, låt boxen läsa in kanalerna i ca 2 minuter. Sedan, sätt på kanalen och se.

Redigerat av nissling
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

för att vi redan kan detta och allt har vi gjort som det ska. - det e bara dom som är så efterblivna och inte installerar det hos sig, asså det e inget jag vet om men dom har inte grejat det hos deras firma eller ngt -.-

hatar det! altid är det ngt med telia! innan skulle vi ha 24mbits så kunde dom bara skicka 8mbit/sek men ändå så står det på räkningarna 24 <_<

:angry:

Det är upp till 24, det beror på hur nära en telefonstation finns hos dig.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

ok allt funkar nu hos mej förutom bilden, eller TV'n kanske e för liten för man ser inte hela skärmbilden, mycket syns inte.

Jag vet inte hur man får det och bli "4:3 format" , testat med inställningar på digitalboxen och inget händer, testat även med 16:9 Wide... ._.

Hur får man det o bli normalt som tv-skärmen?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

• Skapa ny...