Hoppa till innehåll

Problem Med Os


primat
 Dela

Rekommendera inlägg

Min data har uppfört sig konstigt länge. Typ startats om spontant, ingen bakgrundsbild, 10 minuter innan den är användbar när man startar, m.m. Så jag bestämde mig för att formatera hårdisken, lägga till en extra hårddisk och installera nytt RAM-minne.

 

RAM-minnet gick galant, formateringen gick utmärkt, en extra hårddisk var varmt välkommen av alla de små kretsarna. Men sen dök problemet upp!

 

Jag formaterade hårddisken © med operativsystemet. Den är förresten paritionerad till D, Det som är på D (bilder, spel...) vill jag spara så jag raderade bara C. När jag sen installerade operativsystemet igen så gick det fint och allt var trevligt. Jag gjorde inget speciellt för jag var tvungen att gå och stängde av datan igen, koppla ur den (för jag var hos min pappa) och åkte hem.

 

Nu kommer problemet:

 

Jag kopplar in datan, startar och upp kommer texten "inget operativ-system funnet på någon disk" tror jag det stod. Eller nåt, poängen är att den hittar inget OS. Jag sätter i windows XP cd:n och den börjar installera. Alternativen jag ges är att göra nånting med en diskett jag inte har (antagligen med DOS eller nåt) eller låta installationen fullfölja. Jag installerar inte OS på samma partition igen utan jag raderar partitionen, skapar en ny och installerar igen. Men när den installerat färdigt så startar datan om, utan att jag kan göra nåt eller det står iallafall inget kommando på nedräkningen (blå skärm, gul ruta som minskar och 15 sekunder nedräkning). När den startats om står samma sak: "inget operativ-system funnet på någon disk" såvida jag tagit ut CD:n

 

Hur ska jag göra för att den ska hitta OS som jag nyss installerat? Hur vet jag att jag inte har 2 st MASTER? det står ingenting på min orginal-hårddisk, eller är det universalt?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har provat att installera på ena-andra hårddisken och sånt. Byta MASTER, SLAVE och så vidare. Problemet är att har jag i båda så hittar den bara orginal-hårddisken. Tar jag ut den hittar datorn den igen men det är ju . Jag mixtrade lite med DOS och fick fram att allt var korrekt installerat och sånt, men att den saknade nån sorts start-nyckel eller att nån start-DLL var försvunnen/ofinnbar. Nu var det igår jag såg detta och att få fram det tar cirka 45 minuter så jag orkar inte leta upp exakt vad det heter igen såvida det inte är kritiskt för att datan ska funka.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Asså det är svårt att förklara... Om du har IDE hårddiskar, så är de kopplade med jättebreda sladdar, och om du har satahårddiskar, så är den kopplad med smalare sladdar.

 

Asså, IDE:

http://www.gshop.com.au/images/ide_133_cable.jpg

 

Sata:

http://sierra-cables.com/SATA/Images/SATA-Signal-Cable-1.jpg

 

Så ser dem ut.

 

Om du har IDE måste du bygla dem till cable select båda två, eller en till master och en till slave. Detta är det svåraste. Det sitter en liten svart grej på hårddisken som du kortsluter stift med, oftast så står det på hårddisken hur du ska kortsluta för master, slave, osv. Men om det inte gör det, säg vilken hårddiskmoddel du har.

Redigerat av Katt
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...