Hoppa till innehåll

[guide]installera Valve Hammer Editor


Vitdom

Rekommendera inlägg

Välkommen till Vitdoms guide för hur man installerar och konfigurerar senaste versionen av VHE som används för att skapa banor till spel som kör Goldsource motorn.

 

När du är klar med denna guide har du den senaste versionen av Valve Hammer Editor(för Goldsource), Zoner's Half-Life Tools och även de WADs(texturer) som används som standard.

 

Förkortningar som du kommer att se i denna guide:

 

VHE = Valve Hammer Editor

ZHLT = Zoner's Half-Life Tools

 

 

1. Ladda hem nödvändiga filer.

 

OBS! Du måste ladda hem alla filer!(de som du inte redan har förstås)

 

Valve Hammer Editor 3.4: http://www.slackiller.com/hlprograms/hammer_v34.exe

Valve Hammer Editor 3.5b: http://www.slackiller.com/hlprograms/hammer_testbuild04.zip

Senaste versionen av Half-Life FGD: http://www.vlatitude.com/contrib/files/map...life_fgd_02.zip

Senaste versionen av Zoner's Half-Life Tools(välj mellan 32-bit och 64-bit): ZHLT 32-bit ZHLT 64-bit

GCFScape v1.8.0: http://nemesis.thewavelength.net/files/files/gcfscape180.exe(Fungerar ibland, vänta några timme om den inte fungerar)

 

 

2. Installera Valve Hammer Editor.

 

Installera VHE 3.4 genom att öppna hammer_v34.exe, du förstår nog själv hur man gör här.

När du har installerat VHE 3.4 unzipar du hammer_testbuild04.zip och flyttar .exe filen där i till den mappen där du installerade VHE 3.4 och ersätt den gamla .exe filen. Nu har du VHE 3.5b!

 

 

3. Installera Zoner's Half-Life Tools.

 

Extrahera zhlt34x86final / zhlt34x64final. Öppna mappen där du installerade VHE, flytta hela zhlt34x86final / zhlt34x64final's innehåll till "tools" mappen och ersätt alla filer om du blir förfrågad.

 

 

4. Förnya föråldrade "Forge Game Data"(.FGD) filer.

 

Extrahera halflife_fgd_02.zip.

Flytta innehållet i mappen till motsvarande mapp i *\Valve Hammer Editor\fgd\*. Ersätt de gamla om du blir förfrågad.

 

 

5. Installera GCFScape och extrahera WADs ifrån "Grid Cache File"(.GCF) filerna.

 

Installera GCFScape v1.8.0 genom att öppna gcfscape180.exe, du förstår nog själv hur man gör här(OBS! Jag rekommenderar inte att du associerar GCFScape med .pak och .wad filer).

 

Starta GCFScape och öppna *\Steam\steamapps\half-life.gcf. Med GCFScape ska du öppna mappen valve och markera decals.wad, halflife.wad, liquids.wad, spraypaint.wad och xeno.wad. Högerklicka på en av de 5 markerade mapparna och tryck på "Extract". I det nya fönstret som kommer upp navigerar du till mappen där du har installerat VHE, skapa där en ny mapp som heter "WADs" eller liknande och extrahera filerna dit(du kan använda en egen mapp om du har en).

Nu öppnar du den .GCF fil som hör till det spel du vill göra banor till(om du inte vill göra banor till Half-Life). Extrahera då de .wad filer som du tror man ska använda(OBS! Extrahera inte .wad filer med likadant namn som de du redan har). Gör som förut, tryck på "Extract" när du markerat filerna och välj mappen där du sparade dina .wad filer förra gången.

 

 

6. Konfigurera Valve Hammer Editor.

 

Starta Valve Hammer Editor och tryck på no/nej när den frågar dig ifall den ska assistera dig. Ett konfigurerings fönster ska dyka upp på din skärm.

 

Tryck på "Game Configurations". Höger om "Configuration:", tryck på knappen "Edit", sedan tryck på "Add" i det nya fönstret som dykt upp. Skriv in spelets namn som du vill göra banor till(tex Counter-Strike, Team Fortress Classic).

Till höger om "Game Data files:" tryck på "Add", navigera till den mapp där VHE är installerad och öppna "fgd" och sedan den mappen som stämmer överens med det spelet som du vill göra banor till. Välj den .fgd fil som är nyast(kan ses på egenskaper, "Skapad") om det finns fler.

Hoppa ner till "Game Executable Directory" och navigera till mappen som tillhör spelet som du vill göra banor till, där du kan hitta hl.exe.

På "Mod Directory" navigerar du till mappen som tillhör spelet som du vill göra banor till, och väljer den mapp som hör till spelet(t.ex. Counter-Strike = cstrike, Team Fortress Classic = tfc).

På "Game Directory" gör du samma sak som på "Mod Directory" men istället för tex cstrike/tfc mappen väljer du "valve" mappen.

På "RMF Directory" väljer du vart VHE ska spara dina banor, rekommenderar *\Valve Hammer Editor\maps om du inte har en egen mapp.

 

Tryck på "Build Programs", och välj till vilken konfiguration du vill konfigurera kompilerings verktygen.

På "Game executable" navigerar du till det spelet du vill göra banor tills mapp där du kan hitta hl.exe och välj hl.exe.

På de följande valen ska du navigera till *\Valve Hammer Editor\tools\.

På "CSG executable" väljer du filen hlcsg.exe.

På "BSP executable" väljer du filen hlbsp.exe.

På "VIS executable" väljer du filen hlvis.exe.

På "RAD executable" väljer du filen hlrad.exe.

På det sista valet "Place compiled maps in this directory before running the game" navigerar du till mappen som tillhör spelet som du vill göra banor till, och väljer mappen "maps".

 

Tryck på "Textures", och tryck på "Add WAD" knappen. Navigera till dina WADs och markera alla, tryck öppna/open.

Tryck nu på "Ok" och jag rekommenderar att du startar om Valve Hammer Editor innan du börjar att göra banor!

 

Grattis, du är nu klar med hela guiden och hoppas det går bra att göra banor för dig!

 

 

Guide av Vitdom, denna guide får inte kopieras utan min tillåtelse!

 

 

[ÄNDRING(12/04-2008)] Bytte ut GCFScape 1.66 till GCFScape 1.67 + ändrade lite.

[ÄNDRING(18/03-2009)] Fixade länkarna, tog bort DOD och TFC fgd ifrån listan, du får hitta dem själv. Uppdaterade GCFScape länken till v1.7.1. Fixade stavfel/grammatik och lite annat.

[ÄNDRING(15/05-2009)] Bytte ut GCFScape länken till v1.7.2, fixade några stavfel och lite grammatik, ändrade betydelsen av förkortningen GCF till den korrekta "Grid Cache File", tog bort TFC FGD:n ifrån listan över nödvändiga filer(glömde senaste gången) och gjorde ytterst minimala ändringar i texten.

[ÄNDRING(21/03-2010)] Bytte ut GCFScape 1.7.2 till 1.7.5. Fixade lite småsaker och några saker enligt katalogangivelsekonventioner.

[ÄNDRING(21/04-2010)] Bytte ut GCFScape 1.7.5 till 1.8.0. Fixade VHE länkarna.

Redigerat av Vitdom
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 42
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

vad menar du med: När du har installerat VHE 3.4 unzipar du hammer_testbuild04.zip och flyttar .exe filen där i till den mappen där du installerade VHE 3.4 och ersätt den gamla .exe filen.?

 

nu kan jag inte öppna gcfscape vad e fel?

 

jag har inga T eller CT spawn och kan inte lägga ut spawn för vapen, hur skaffar jag sånt?

Redigerat av som2ht
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

vad menar du med: När du har installerat VHE 3.4 unzipar du hammer_testbuild04.zip och flyttar .exe filen där i till den mappen där du installerade VHE 3.4 och ersätt den gamla .exe filen.?

 

nu kan jag inte öppna gcfscape vad e fel?

 

jag har inga T eller CT spawn och kan inte lägga ut spawn för vapen, hur skaffar jag sånt?

Jag menar att när installationen av Valve Hammer Editor 3.4 är färdig ska du unzip'a hammer_testbuild04.zip(du har väl laddat ner den? annars har du inte följt guiden) och flyttar .exe filen i den till mappen där du installerade Valve Hammer Editor 3.4 och då skriver du över den gamla .exe filen med den nya som innehåller bug fixar och fler funktioner och ändringar.

 

Vet inte, du måste beskriva mer..

 

Ledsen men jag gör bara banor till Team Fortress Classic just nu, kan typ inget om Counter-Strike mapping.

Men jag tror att det bara ska vara och sätta ut entities som info_player_T eller nått(vet inte vad det heter) och weapon_ak47(typ).

Redigerat av Vitdom
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

vart hittar jag hammer_testbuild04.zip? och hur unzipar jag den?

 

jag har hittat T och CT spawn men inte weapon, jag tror inte att jag har dom

Ladda ner hammer_testbuild04.zip. Om du inte har ett program som kan unzip'a så rekommenderar jag winrar, senaste versionen av svenska winrar här: http://www.rarlabs.com/rar/wrar371sw.exe

 

Kollade lite, för att placera ut vapen eller liknane ska du andvända "armoury_entity" och välja på "item" den saken som ska placeras ut. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Det står att jag har fel version, att det ska vara 30. men har något annat.

Och att vid.

"Hoppa ner till "Game Executable Directory" och navigera till det spelet du vill göra banor till's mapp där du kan hitta hl.exe." så hittar jag inte hl.exe .. Ha det Bra! / SnowwiX

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det står att jag har fel version, att det ska vara 30. men har något annat.

Och att vid.

"Hoppa ner till "Game Executable Directory" och navigera till det spelet du vill göra banor till's mapp där du kan hitta hl.exe." så hittar jag inte hl.exe .. Ha det Bra! / SnowwiX

Då måste du först köra spelet genom Steam. (För att extrahera spelfilerna till mappen)

 

Vad gör detta program? eller vad det är
Valve Hammer Editor 3.4/3.5 är ett "level designing" program som andvänds för att skapa banor till spel som kör goldsource motorn(Half-Life). Redigerat av Vitdom
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

vart hittar jag hammer_testbuild04.zip? och hur unzipar jag den?

 

jag har hittat T och CT spawn men inte weapon, jag tror inte att jag har dom

Asså, vapen är "armoury entiey". När du har sattut den på ett bra ställe ska du markera den och trycka alt+enter. Då kan du välja vilket vapen det ska vara och hur många det ska vara.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

×
  • Skapa ny...