antebajen Skrivet 10 Oktober 2009 Rapport Dela Skrivet 10 Oktober 2009 Välkommen till Vitdoms guide för hur man installerar och konfigurerar senaste versionen av VHE som används för att skapa banor till spel som kör Goldsource motorn. När du är klar med denna guide har du den senaste versionen av Valve Hammer Editor(för Goldsource), Zoner's Half-Life Tools och även de WADs(texturer) som används som standard. Förkortningar som du kommer att se i denna guide: VHE = Valve Hammer Editor ZHLT = Zoner's Half-Life Tools 1. Ladda hem nödvändiga filer. OBS! Du måste ladda hem alla filer!(de som du inte redan har förstås) Valve Hammer Editor 3.4: http://www.vlatitude.com/files/hammer_v34.exe Valve Hammer Editor 3.5b: http://www.vlatitude.com/contrib/files/map...testbuild04.zip Senaste versionen av Half-Life FGD: http://www.vlatitude.com/contrib/files/map...life_fgd_02.zip Senaste versionen av Zoner's Half-Life Tools(välj mellan 32-bit och 64-bit): ZHLT 32-bit ZHLT 64-bit GCFScape v1.7.2: http://nemesis.thewavelength.net/files/files/gcfscape172.exe(Fungerar ibland, vänta om den inte fungerar) 2. Installera Valve Hammer Editor. Installera VHE 3.4 genom att öppna hammer_v34.exe, du förstår nog själv hur man gör här. När du har installerat VHE 3.4 unzipar du hammer_testbuild04.zip och flyttar .exe filen där i till den mappen där du installerade VHE 3.4 och ersätt den gamla .exe filen. Nu har du VHE 3.5b! 3. Installera Zoner's Half-Life Tools. Extrahera zhlt34x86final / zhlt34x64final. Öppna mappen där du installerade VHE, flytta hela zhlt34x86final / zhlt34x64final's innehåll till "tools" mappen och ersätt alla filer om du blir förfrågad. 4. Förnya föråldrade "Forge Game Data" filer. Extrahera halflife_fgd_02.zip. Flytta innehållet i mappen till motsvarande mapp i ..\Valve Hammer Editor\fgd\*. Ersätt de gamla om du blir förfrågad. 5. Installera GCFScape och extrahera WADs ifrån "Grid Cache File" filerna. Installera GCFScape v1.7.2 genom att öppna gcfscape172.exe, du förstår nog själv hur man gör här(OBS! Jag rekommenderar inte att du associerar GCFScape med .pak och .wad filer). Starta GCFScape och öppna ..\Steam\steamapps\half-life.gcf. Med GCFScape ska du öppna mappen valve och markera decals.wad, halflife.wad, liquids.wad, spraypaint.wad och xeno.wad. Högerklicka på en av de 5 markerade mapparna och tryck på "Extract". I det nya fönstret som kommer upp navigerar du till mappen där du har installerat VHE, skapa där en ny mapp som heter "WADs" eller liknande och extrahera filerna dit(du kan använda en egen mapp om du har en). Nu öppnar du den "Grid Cache File" som hör till det spel du vill göra banor till(om du inte vill göra banor till Half-Life). Extrahera då de .wads som du tror man ska använda(OBS! Extrahera inte .wads med likadant namn som de du redan har). Gör som förut, tryck på "Extract" när du markerat filerna och välj mappen där du sparade dina .wads förra gången. 6. Konfigurera Valve Hammer Editor. Starta Valve Hammer Editor och tryck på no/nej när den frågar dig ifall den ska assistera dig. Ett konfigurerings fönster ska dyka upp på din skärm. Tryck på "Game Configurations". Höger om "Configuration:", tryck på knappen "Edit", sedan tryck på "Add" i det nya fönstret som dykt upp. Skriv in spelets namn som du vill göra banor till(tex Counter-Strike, Team Fortress Classic). Till höger om "Game Data files:" tryck på "Add", navigera till den mapp där VHE är installerad och öppna "fgd" och sedan den mappen som stämmer överens med det spelet som du vill göra banor till. Välj den .fgd som är nyast(kan ses på egenskaper, "Skapad") om det finns fler. Hoppa ner till "Game Executable Directory" och navigera till mappen som tillhör spelet som du vill göra banor till, där du kan hitta hl.exe. På "Mod Directory" navigerar du till mappen som tillhör spelet som du vill göra banor till, och väljer den mapp som hör till spelet(t.ex. Counter-Strike = cstrike, Team Fortress Classic = tfc). På "Game Directory" gör du samma sak som på "Mod Directory" men istället för tex cstrike/tfc mappen väljer du "valve" mappen. På "RMF Directory" väljer du vart VHE ska spara dina banor, rekommenderar ..\Valve Hammer Editor\maps om du inte har en egen mapp. Tryck på "Build Programs", och välj till vilken konfiguration du vill konfigurera kompilerings verktygen. På "Game executable" navigerar du till det spelet du vill göra banor tills mapp där du kan hitta hl.exe och välj hl.exe. På de följande valen ska du navigera till ..\Valve Hammer Editor\tools\. På "CSG executable" väljer du filen hlcsg.exe. På "BSP executable" väljer du filen hlbsp.exe. På "VIS executable" väljer du filen hlvis.exe. På "RAD executable" väljer du filen hlrad.exe. På det sista valet "Place compiled maps in this directory before running the game" navigerar du till mappen som tillhör spelet som du vill göra banor till, och väljer mappen "maps". Tryck på "Textures", och tryck på "Add WAD" knappen. Navigera till dina WADs och markera alla, tryck öppna/open. Tryck nu på "Ok" och jag rekommenderar att du startar om Valve Hammer Editor innan du börjar att göra banor! Grattis, du är nu klar med hela guiden och hoppas det går bra att göra banor för dig! Guide av Vitdom, denna guide får inte kopieras utan min tillåtelse! [ÄNDRING(12/04-2008)] Bytte ut GCFScape 1.66 till GCFScape 1.67 + ändrade lite. [ÄNDRING(18/03-2009)] Fixade länkarna, tog bort DOD och TFC fgd ifrån listan, du får hitta dem själv. Uppdaterade GCFScape länken till v1.7.1. Fixade stavfel/grammatik och lite annat. [ÄNDRING(15/05-2009)] Bytte ut GCFScape länken till v1.7.2, fixade några stavfel och lite grammatik, ändrade betydelsen av förkortningen GCF till den korrekta "Grid Cache File", tog bort TFC FGDn ifrån listan över nödvändiga filer(glömde senaste gången) och gjorde ytterst minimala ändringar i texten. Det är ju 4 rutor i valve hamer editor.. Jag undrar hur jag får 3-D rutan, den längst upp till vänster asså. Jag undrar varför jag inte får så jag ser väggen som den ska se ut? Asså kan inte riktigt förklara men.. Det är bara linjer när jag gjort en ruta.. Man ser inte själva väggen som många andra ser så att det blir lättare.. : s Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Vitdom Skrivet 10 Oktober 2009 Författare Rapport Dela Skrivet 10 Oktober 2009 Det är ju 4 rutor i valve hamer editor.. Jag undrar hur jag får 3-D rutan, den längst upp till vänster asså. Jag undrar varför jag inte får så jag ser väggen som den ska se ut? Asså kan inte riktigt förklara men.. Det är bara linjer när jag gjort en ruta.. Man ser inte själva väggen som många andra ser så att det blir lättare.. : s Högerklicka på beskrivningen som står överst i rutan när du har musmarkören i rutan, välj istället för "Wireframe", "Textured". Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
antebajen Skrivet 12 Oktober 2009 Rapport Dela Skrivet 12 Oktober 2009 (redigerat) Det är ju 4 rutor i valve hamer editor.. Jag undrar hur jag får 3-D rutan, den längst upp till vänster asså. Jag undrar varför jag inte får så jag ser väggen som den ska se ut? Asså kan inte riktigt förklara men.. Det är bara linjer när jag gjort en ruta.. Man ser inte själva väggen som många andra ser så att det blir lättare.. : s Högerklicka på beskrivningen som står överst i rutan när du har musmarkören i rutan, välj istället för "Wireframe", "Textured". Tack så hemskt mycket Vitdom! :D Nu fattas bara en grej för att jag ska kunna göra mina maps och spela på dom. Hur sparar jag mappen och så, så att jag kan köra på den o.s.v . Kanske att du skrivit innan hur man sparar den. Men jag glömde kolla .. Svara iaf. :) Redigerat 12 Oktober 2009 av antebajen Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Pomegranate Skrivet 19 April 2010 Rapport Dela Skrivet 19 April 2010 1.Gäller detta css också 2.Jag kan inte ladda ner vhe Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Intense Skrivet 19 April 2010 Rapport Dela Skrivet 19 April 2010 1.Gäller detta css också 2.Jag kan inte ladda ner vhe Nice Bump.Och för att inte själv bli anmäld: Nice Guide. Även om jag redan visste det. :P Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Vitdom Skrivet 21 April 2010 Författare Rapport Dela Skrivet 21 April 2010 1.Gäller detta css också 2.Jag kan inte ladda ner vhe 1. Nej. Ska du göra banor till CS:S så ska du använda VHE:n som kommer med Source SDK:n som man laddar ner genom "Tools" fliken i Steam.2. Har fixat nya länkar nu. Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Pomegranate Skrivet 29 April 2010 Rapport Dela Skrivet 29 April 2010 Var hamnar VHEn som kommer med Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg