Hoppa till innehåll

Game Maker, Spelaren Fastnar.


Gäst XPLOSIV

Rekommendera inlägg

Gäst XPLOSIV

Jo det är så att jag gjorde ett game maker spel.

 

Man ska samla kakor med en gubbe som går runt.

 

Men när det är gångar och inte stora områden så fastnar man.

 

alla gå piltangenter i spelet är på

"change sprite to guy_*vilkethållhangår_åt*"

"start moving in direction"

 

post-68075-1199906009_thumb.jpg

 

frågan: hur ändrar jag så han kommer igenom på trånga ställen som där.

Redigerat av XPLOSIV
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst XPLOSIV

Han blir väl fetare när han äter kakor?

haha...

men jag tror nu på att han är stor fast det är 32x32 för att jag har ritar mer vid sidorna där...zoomade in på bilden och såg att han var typ 1pixel fast i väggen...för från vissa håll går det.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Fixa så han blir 1 pixel mindre, du måste ju inte ha 32x32

 

EDIT: Du kan också läsa en tutorial om hur man gör så att gubben går i 32x32 rutor om du inte kan det så att det blir lättare för gubben att komma in i öppningar.

Redigerat av Kerby
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst XPLOSIV

fixade det...det var att han var för stor.

 

och ja, det är lite som pacman. man är en gubbe som går runt och tar kakor och när han har tagit alla kakor öppnas ett "exit hål" och medans han tar kakorna är det ett annat hål där det kommer ut massa monster från.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Går han efter någon Grid eller så? En Grid på 32X32 skulle nog vara passande om dina sprites är det. Jag misstänker att din gubbe fastnar i väggen då du går för långt in i den. Då uppstår det ett fel(eftersom jag gissar att du har satt in ett collision-event mellan honom och väggen)så att spelet tror att den ska stoppa objektet "Guy" eller vad det hette. Testa att köra med grids(i gubben), alltså Snap to Grid funktion. Förresten... kodar du GML eller använder du dig av D&D? Lättare att hjälpa om man vet.

 

- Om spelet fungerar som det ska så kan du alltid kolla det här nästa gång du stöter på ett problem. Det är oftast lättare att använda grids då man gör ett sådant spel som du håller på med!

Redigerat av Gryphon93
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...