Hoppa till innehåll

Rpg Maker 2003


Karokikiri

Rekommendera inlägg

Ett monster du har satt ut på kartan eller som ska komma slumpartat ??

 

Ett monster som är utsatt på kartan: Du väljer att göra en händelse på monstret, sedan händelsen tror jag finns överst på andra sidan av allternativen tror det är monster attack.

 

Slumpartade monster ställer du in på kart alternativen. Höger klicka på kartan namn i vänster spalt sedan väljer du alternative kommer inte exaktvad det heter men nåot i den stilen.

 

Detta är till XP men jag tror det fungerar på 2003 också, men kan kolla det nogranare senare.

 

Hoppas något är till nytta skriv annars till mig via PM. //SilverKnight

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tjena!!!

 

Har nu kollat hur jag gjorde när jag hade satt ut ett monster på kartan.

1. Man börjar med att skapa en ny Event ( på event lagret då självklart).

2. Längst på till höger finns där du kan skriva in namn välj då ett lämpligt namn.

3. Sedan dubbelklickar på Grafic och väljer ett coolt monster.

4. Nu kan du välja ifall monstret ska röra sig eller inte genom att Movement pattern, random, och sedan speed, lämpligt låg.

5. Sedan väljer du vilken Trigger du ska använda exempel vis Collison. Så när de möts kommer din händelse att uppstå eller att välja Hero Touch är bra.

6. Nu till det viktiga. I Event Commands dubbelklickar du och väljer flik 3 och sedan Enemy Encounter trycker på den och en lista med de monster du har kommer att visas. Och välj vad du vill.

7. Tryck OK

 

Nu finns ditt coola monster på plan !!!

 

// SilverKnight :kung:

 

PS. Hoppas bilder hjälper

Redigerat av SilverKnight
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...