Vi vet nog alla min ställning till religion.
Den självklara frågan, finns gud eller ej, ...
Jag har länge varit säker på Guds icke-existens för att jag söker mig till det som kan bevisas.
Jag försöker inte hitta kryphål i vetenskapen för att stödja en viss tro, som att "man vet inte exakt hur big bang hände därför finns Gud" eller liknande.
Utöver att jag anser att OM nu Gud existerade så har han totalt övergivit oss och bör nästan anses vara ond, i min mening.
...och spelar det faktiskt någon roll vad folk tror på rent objektivt?
Så länge de inte försöker tvinga på folk sin egna tro. [Jehovas Vittnen]
Vilka positiva respektive negativa konsekvenser har religionen haft på mänskligheten, i modern tid och historiskt?
Tron på efterliv och liknande har alltid hjälpt folk, speciellt under medeltiden eller ännu tidigare.
Men vi vet nog alla att religionen har använts till usla saker också.. avlatsbrev, avrättningar, korståg, inkvisitationer och annat skoj.
Idag är religion, så att säga, mer rumsren till samhället, men tvång efter religiösa regler förekommer ju fortfarande..
Hur mycket bör religion blandas in i politiska och sociala frågor?
Inte alls. Religion bör inte ha någon som helst makt i samhället, varken inom politik eller liknande.
Bästa beslutet på många år var nog när kyrkan och staten separerades.
Hur fritt bör man få utöva sin religion? Hur strikta gränser får man sätta utan att det räknas som kränkande?
Man är fri att utöva sin religion så länge ingen utomstående påverkas. Ingen ska behöva höra att de måste konvertera eller att X religion är sann, blaha blaha.
Angående restriktioner så vet jag ingen passande, ingen religion i skolorna. Inga speciella tider för bön eller sådant larv. Att lärarna inte får påpeka viss tro eller liknande är positivt enligt mig.