↗ till inläggetOrganiserad religion är (enligt mig) när man har anslutit sig till ett religiöst sällskap (t.ex. Svenska kyrkan) och sen samlas på en bestämd plats (t.ex. kyrka/moské/synagoga) och utför religiösa ritualer tillsammans (t.ex. nattvard, mäser psalmer och dikter etc). Man stödjer också en eller flera religiösa texter och försöker efterleva dessa. Man har heller inget emot att det samfundet som man stödjer/tillhör sprider sin "lära" och på så sätt konverterar andra. så ser jag på organiserad religion.
Det du beskrev tycker jag är acceptabelt. Möjligen med undantag av att man ska försöka konvertera andra. Jag anser att det inte hör hemma i den här tiden att sprida sin lära utan alla ska ha sin egen värdering. Att folk däremot samlas och ber tillsammans har jag inget emot. Jag tycker att det är okej att stödja religösa texter till en viss grad. Till den graden så att ditt "stöd" för dessa texter behålls personlig.
↗ till inläggetJag håller med det du skrev här till en viss del. Jag skulle vilja omformulera det (som jag har gjort några hundra gånger) som att alla borde se sina religioner som personliga och lägga de åt sidan i flera sammanhang. Jag tycker att många här i Sverige har lyckats med det (jag syftar på muslimer nu), men att (många av) de muslimer som lever i t.ex. arabländerna är för instängda. Detta kan ha att göra med religion till en viss del. Men det finns säkert också andra förklaringar.Jag försöker inte konvertera dig eller liknande om du har fått för dig det, i alla fall inte i den här tråden. Jag försöker bara pressa på det faktum att det är oerhört viktigt att vi sätter våran religiösa tro åt sidan om vi på ett effektivt sätt ska leva i, utveckla och bygga oss ett hållbart och intelligent samhälle. Inte att den inte får finnas, men den bör vara ordentligt tillbakadragen när vi ska integrera med samhället.