↗ till inläggetÄr jag ute och cyklar när jag tror att presidenten har sin egen lön och inte vaktas upp av staten?
Eh. Hur hade du tänkt att han skulle få pengar då? De dyker ju inte bara magiskt upp. Precis som alla statligt anställda så betalas presidenter oftast av staten. USAs president får till exempel betalt av US Treasury (deras motsvarighet till finansdepartementet). Staten betalar ju alla statligt anställdas löner, eftersom staten är arbetsgivaren.
Skattebetalarna betalar skatt till kommunen--->Kommunen ger del av pengarna till skolor--->Skolorna betalar lärarnas löner.
Precis som en lärare så är en president avlönad av skattebetalarna*
Observera att det inte är kungen som får massa pengar. Det är hovstaterna. Stor skillnad.
Min poäng var inte att det kostade staten jättemycket pengar att ha monarki. Jag tycker däremot inte om det faktum att de mer eller mindre får enorma (för oss vanliga människor enorma) summor för att någon av de ska gifta sig. Det hade varit rimligare om de hade haft sitt "bidrag" (eller vad man kan kalla det), jämförbart med lönen av en (mycket) välbetald post, men att de hade behövt göra allt sitt onödiga skit för dessa pengar istället.
Jag fattar inte riktigt vad du menar här.
*Naturligtvis så kan ju just den delen som går till skolan komma från andra inkomster, men du fattar säkert.