↗ till inläggetFeta människor kostar skattepengar.
Skillnaden ligger i att det är ingen som kommer in på akuten och har överdoserat på kaka. Drogmissbrukare kostar samhället under hela sin livstid. Feta kostar samhället när de (eventuellt) får en hjärtinfarkt vid 50+.
Sen har ju vissa diabetes osv, men jag skulle nog våga påstå att om en tung drogmissbrukare och en överviktig lever lika länge så har drogmissbrukaren kostat samhället mer.
Dessutom, någon som överdoserar på heroin vet vi är på sjukhuset pga heroinet. Någon som får hjärtattack KAN ha fått det på grund av sin vikt, men man kan få hjärtattacker utan att vara överviktig. Du kan inte få en överdos utan att knarka.
Personligen tycker jag nästan att alla som kommer in till sjukhuset med någon form av självförvållad akut överdos (vilken drog det än är) så kan man skicka räkningen till personen sen. Det enda kruxet är väl att de tyngsta missbrukarna inte har pengar att betala med ändå.
Drar man det riktigt långt så kan man lägga all form av sjukhusvård för drogmissbruk, övervikt osv. på patienten. Egentligen är det lika orättvist att jag skall betala för att någon skall kunna äta pizza varje dag som att jag skall betala för att någon skall kunna använda droger.
Ingen som säger åt dem att ändra matvanor för samhällets skull.
Fast, eh. Jo.
Om man bortser från tv, radio, tidningar osv. som ständigt bombaderar oss med budskapet att man skall vara smal (visserligen för sin egen skull mer än för skattebetalarnas), så ställer man extremt höga krav på överviktiga inom exempelvis sjukvården. Samhället säger i allra högsta grad åt övervikta att ändra sina matvanor.
Problemet ligger i att de, precis som droganvändarna antagligen tänker "jag får väl göra vad jag vill med min kropp, skit i alla andra", och sen inte bryr sig.