Hoppa till innehåll

Droger


Laserturk
 Dela

Rekommendera inlägg

Forskarna upptäcker ju hela tiden nya effekter som etanol (alkohol) har på kroppen, även om etanol är en väldigt enkel molekyl som torde vara förhållandevis lätt att spåra på sin väg genom kroppen och är väldigt enkel att framställa. Det räcker ju att låta bär ligga och ruttna på marken i princip. THC däremot, för att inte tala om ecstasy eller LSD. Alla dessa har mycket mycket mer komplexa molekylstrukturer och det är mycket svårare (omöjligt just nu) att veta hur och varför de påverkar oss på alla sätt. De är mycket mer komplicerade att framställa (särskilt LSD kräver avancerad labbutrustning) och är därför mycket mer komplexa för kroppen att bryta ner.

 

Jag tycker man ska bedriva mer storskalig forskning på effekterna av cannabis och LSD. Det kanske visar sig att de är bättre än alkohol, men tills dess håller jag mig nog till alkohol som effekterna är mer kartlagda av.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Forskarna upptäcker ju hela tiden nya effekter som etanol (alkohol) har på kroppen, även om etanol är en väldigt enkel molekyl som torde vara förhållandevis lätt att spåra på sin väg genom kroppen och är väldigt enkel att framställa. Det räcker ju att låta bär ligga och ruttna på marken i princip. THC däremot, för att inte tala om ecstasy eller LSD. Alla dessa har mycket mycket mer komplexa molekylstrukturer och det är mycket svårare (omöjligt just nu) att veta hur och varför de påverkar oss på alla sätt. De är mycket mer komplicerade att framställa (särskilt LSD kräver avancerad labbutrustning) och är därför mycket mer komplexa för kroppen att bryta ner.

 

Jag tycker man ska bedriva mer storskalig forskning på effekterna av cannabis och LSD. Det kanske visar sig att de är bättre än alkohol, men tills dess håller jag mig nog till alkohol som effekterna är mer kartlagda av.

Angående LSD och alkohol, tycker att alkohol är självklart bättre. Vill man gå loss på fester kan man istället dricka alkohol än att ta LSD, och för några som har känt LSD effekterna, efter ruset så säger några att dom såg fortfarande konstiga saker. Så hell no.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tycker man ska bedriva mer storskalig forskning på effekterna av cannabis och LSD. Det kanske visar sig att de är bättre än alkohol, men tills dess håller jag mig nog till alkohol som effekterna är fer kartlagda av.

Håller med. Enligt mig har det redan gjorts tillräckligt med undersökningar på till exempel cannabis för att man ska kunna känna sig säker med det, såsom du ser på alkohol. Jag ser gärna att mer undersökningar görs.

Angående LSD och alkohol, tycker att alkohol är självklart bättre. Vill man gå loss på fester kan man istället dricka alkohol än att ta LSD, och för några som har känt LSD effekterna, efter ruset så säger några att dom såg fortfarande konstiga saker. Så hell no.
LSD kan vara i upp till 12 timmar. Vet du hur långt efter detta var? Om man får hallucinationer långt efter det är det antagligen http://en.wikipedia.org/wiki/Hallucinogen_...eption_disorder
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det där låter som meth, en av de tyngre drogerna. Om man bara googlar på meth får man upp bilder på folk med förstörda ansikten som du säger. Alla droger ger inte sån effekt. Jag blir inte förvånad om kladdkaka och godis förstör kroppen mer än LSD.

Det är klart att de vill oss väl, det betyder inte att allt de säger är sant. Varför vill du inte veta hur marijuana påverkar kroppen? Dokumentären "BBC - How Drugs Work" förklarar på ett väldigt opartiskt sätt hur THC (som finns i marijuana) påverkar kroppen om du känner för att ta reda på fakta.

Jo... ja vet att jag är lite lat men vi har nyss haft nåt arbete i skolan om droger och jag vill ha lite lov från fakta om droger nu och bara debattera lite... det enda jag vet är att droger är farligt, och precis som någon sa... Mumutio? Så vet jag tillräckligt mycket för aldrig testa droger... men det låter ändå ganska intressant... jämföra godis med droger.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jo... ja vet att jag är lite lat men vi har nyss haft nåt arbete i skolan om droger och jag vill ha lite lov från fakta om droger nu och bara debattera lite... det enda jag vet är att droger är farligt, och precis som någon sa... Mumutio? Så vet jag tillräckligt mycket för aldrig testa droger... men det låter ändå ganska intressant... jämföra godis med droger.

Får jag fråga vilka droger ni gjorde arbeten om?

 

Hur många droger på den här listan kan du någonting om? Tänker du aldrig testa alkohol och tobak? Eller kaffe och energidryck? Du drar ganska många saker över en kant när du säger att du aldrig vill testa droger.

Redigerat av MisterX
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

När jag säger droger menar jag narkotika.

Jag är beroende av te och älskar kaffe (men är inte beroende.)

 

Så jag vill inte testa droger som är otillåtna, det kommer ja ingen vart med. Finns ju anledningart till att de är otillåtna ju...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Så jag vill inte testa droger som är otillåtna, det kommer ja ingen vart med. Finns ju anledningart till att de är otillåtna ju...

Och om t.ex. cannabis blir lagligt?

 

Kratom är en ganska okänd drog som just nu är laglig i sverige men verkar vara farligare än cannabis. Min poäng är att man ska gå på hur farlig en drog är, inte hur laglig den är. Cannabis är till exempel mindre hälsofarligt än alkohol.

Redigerat av MisterX
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag blir inte förvånad om kladdkaka och godis förstör kroppen mer än LSD.

 

...

 

:|

 

Det är garanterat ingen som har hoppat från ett höghus i tron om att de kan flyga efter att de har ätit en bit kladdkaka. Och det är antagligen ingen som har blivit asparanoid och börjat slåss efter de har satt i sig en påse godis.

 

Du kan inte på allvar ha jämfört LSD och kladdkaka.

 

 

Det är klart att de vill oss väl, det betyder inte att allt de säger är sant. Varför vill du inte veta hur marijuana påverkar kroppen? Dokumentären "BBC - How Drugs Work" förklarar på ett väldigt opartiskt sätt hur THC (som finns i marijuana) påverkar kroppen om du känner för att ta reda på fakta.

Unsuprisingly, när någon som är för droger säger "ta reda på fakta" så betyder det egentligen "kom fram till att droger är kul och typ som godis :) :)"

 

 

Redigerat av Guggo
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

...

 

:|

 

Det är garanterat ingen som har hoppat från ett höghus i tron om att de kan flyga efter att de har ätit en bit kladdkaka. Och det är antagligen ingen som har blivit asparanoid och börjat slåss efter de har satt i sig en påse godis.

Jag pratar om direkta effekter av LSD på kroppen. Inte sånt man kan tänka sig göra när man tagit LSD. Precis som att man inte dör av alkohol ifall krockar med bilen när man kör full, man dör av kraschen. När man tar LSD är det viktigt att ha en sitter (en nykter kompis som håller koll på dig) för att förhindra att sånt händer. Set och setting, var man är och hur man tänker, är också viktigt.

 

Dålig set och setting: Man är inte påläst och har ingen aning om vad som kommer hända. Man sitter ensam hemma och vet att föräldrarna kan komma hem närsomhelst. Detta maximerar risken att man blir paranoid och får en dålig trip.

 

Bra set och setting: Man har spenderat mycket tid på att undersöka drogen och vet ungefär vad som kommer ske. Man är med ett fåtal kompisar som man verkligen kan lita på och är så långt som möjligt ifrån övriga människor. Ute i en lugn skog till exempel. Om man tar en normal dos och låter effekterna flyta på utan att kämpa emot är det väldigt liten chans att något går fel.

 

Unsuprisingly, när någon som är för droger säger "ta reda på fakta" så betyder det egentligen "kom fram till att droger är kul och typ som godis :) :)"
Det försöker jag verkligen inte säga. Jag menar just att ta man bör reda på fakta, slutsatserna får man dra själv. Redigerat av MisterX
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag pratar om direkta effekter av LSD på kroppen. Inte sånt man kan tänka sig göra när man tagit LSD. Precis som att man inte dör av alkohol ifall krockar med bilen när man kör full, man dör av kraschen. När man tar LSD är det viktigt att ha en sitter (en nykter kompis som håller koll på dig) för att förhindra att sånt händer. Set och setting, var man är och hur man tänker, är också viktigt.

 

Eh...fast att man hoppar från ett tak är resultatet av en direkt effekt på kroppen. Precis som att man sätter sig bakom ratten när man är full är resultatet av den direkt effekt. I båda fallen är den direkta effekten att drogen ger dig kasst omdöme och/eller övermod. Du dog inte av för att du tog en överdos av LSD, men du dog för att du tog LSD, som fick dig att hoppa från ett hus. Precis som du inte dog av alkoholförgiftning, men du dog för att du hade druckit alkohol. Hade du inte druckit eller tagit LSD så hade du inte dött.

 

"LSD use can produce a number of physical changes: mydriasis (prolonged dilation of the pupil of the eye), raised body temperature, rapid heartbeat, elevated blood pressure, increased blood sugar, salivation, tingling in fingers and toes, weakness, tremors, palpitations, facial flushing, chills, gooseflesh, profuse perspiration, nausea, dizziness, inappropriate speech, blurred vision, and intense anxiety. Death caused by the direct effect of LSD on the body is virtually impossible. However, death related to LSD abuse has occurred as a result of the panic reactions, hallucinations, delusions, and paranoia experienced by users.

 

LSD distorts electrical messages sent to and from various parts of the brain, primarily those pertaining to visual information. Messages from any of the senses can be perceived as merged together, creating a sensation known as "synesthesia". This most commonly is represented as "hearing colors" or "seeing sounds".

 

LSD also affects moods and emotions and suppresses memory centers and other higher cerebral functions, such as judgment, reason, behavior control, and self-awareness. The combination and intensity of these factors create the profound mental effects most closely associated with LSD.

 

The mental effects most commonly associated with LSD use, particularly at high doses, are visual images or hallucinations, often involving simulated philosophical or religious connotations. It is this artificial imagery which has been advocated erroneously as providing true psychological insight and benefit.

 

The cause of most LSD-related problems is the intense visual illusions triggered that seem real and become overpowering, prompting the user to want to withdraw from the drug state immediately. Initially, at lower dosage levels, the visual images are intensified in color or flashes of light are seen. The visual images progress to brightly colored geometric designs and become distorted. At higher dosages, images appear as distortions of reality or as completely new visual images and can be seen with the eyes open or closed.

 

Hallucinations also take other forms: thoughts become dreamlike or free-flowing, perception of time can become slowed or distorted, and out-of-body experiences may occur or the perception that one's body has merged with another person or object.

 

Emotional responses to the vivid hallucinations can be wide-ranging, from euphoria and contentment to disturbing feelings of confusion, fear, and despair. Moods can change profoundly in a short period of time, from excitability to tranquility.

 

The consequences of LSD use can be deleterious, not merely benign as is commonly perceived. Powerful hallucinations can lead to acute panic reactions when the mental effects cannot be controlled and when the user wishes to end the drug-induced state. While these panic reactions more often than not are resolved successfully over time, prolonged anxiety and psychotic reactions have been reported. The mental effects can cause psychotic crises and compound existing psychiatric problems."

 

Dålig set och setting: Man är inte påläst och har ingen aning om vad som kommer hända. Man sitter ensam hemma och vet att föräldrarna kan komma hem närsomhelst. Detta maximerar risken att man blir paranoid och får en dålig trip.

 

Bra set och setting: Man har spenderat mycket tid på att undersöka drogen och vet ungefär vad som kommer ske. Man är med ett fåtal kompisar som man verkligen kan lita på och är så långt som möjligt ifrån övriga människor. Ute i en lugn skog till exempel. Om man tar en normal dos och låter effekterna flyta på utan att kämpa emot är det väldigt liten chans att något går fel.

Ja, det låter ju ungefär som när man har myskväll och man måste vakta så ingen får en snetripp på gelehallon.

 

Förklara igen hur det är farligare att äta kladdkaka än att ta LSD?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Eh...fast att man hoppar från ett tak är resultatet av en direkt effekt på kroppen. Precis som att man sätter sig bakom ratten när man är full är resultatet av den direkt effekt. I båda fallen är den direkta effekten att drogen ger dig kasst omdöme och/eller övermod. Du dog inte av för att du tog en överdos av LSD, men du dog för att du tog LSD, som fick dig att hoppa från ett hus. Precis som du inte dog av alkoholförgiftning, men du dog för att du hade druckit alkohol. Hade du inte druckit eller tagit LSD så hade du inte dött.

Jag ser det inte på det sättet. Man kan säkert hitta på ett scenario då en person skulle undvika döden genom att inte äta en kladdkaka, men det betyder inte att allt är kladdkakans fel. Det finns andra faktorer som spelar roll.

 

Förklara igen hur det är farligare att äta kladdkaka än att ta LSD?
Jag sa inte att det var det, jag sa att jag inte blev förvånad om det var det. Men baserat på den fakta ( :) ) du tagit fram verkar det som att det inte är det.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...