Hoppa till innehåll

Droger


Laserturk
 Dela

Rekommendera inlägg

varför ska vi då lägga ner enorma resurser på att försöka hålla det olagligt?

 

Soad_token

För att om man använder droger blir man besatt utav djävulen- då är man en helt klar fara för samhället och man dödar och våldtar. :rolleyes:

 

Typ de argument som moralkärringarna kör med.

 

Finns egentligen inga argument för att hålla cannabis/hasch olagligt som man inte kan motsäga genom att jämföra med alkohol. Varför det är olagligt är därför vikingarna drack alkohol istället för att röka cannabis. Typ.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Varför det är olagligt är därför vikingarna drack alkohol istället för att röka cannabis. Typ.

Nja det handlar väl mer om varför alkohol är lagligt. Varför cannabis är olagligt tror jag härstammar från att de var en populär drog bland svarta i USA i början på 1900 talet och när den började sprida sig till vita med rock'roll musik va det inte populärt hos politiker och därifrån har det bara spårat ur mer och mer. Men det är vad jag tror.

 

Soad_token

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Varför det från allra första början var olagligt i USA var för att skydda pappersindustrin har jag för mig. Plantan kan ju användas för tillverkning av bl.a. papper, kläder, rep etc. Under 30-talet var rasismen stark i USA och många svarta musiker rökte på som du nämnde. Propagandafilmer under den tiden visade hur unga män rökte cannabis och plötsligt fick för sig att mörda och våldta. Under Vietnamkriget skärpte man lagarna ännu hårdare för att kunna bryta upp protesterna som pågick mot kriget och regeringen; eftersom att många hippies brukade drogen använde man det som svepskäl för att låta polisen gå in.

 

Apropå det så prövade jag nyligen cannabis. Inga nämnvärda effekter förutom att jag var lite tung i kroppen och fnissade åt lite allt möjligt. Men inget rus. Har hört att det ska vara rätt vanligt att man inte känner någonting första gången.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

1. Tar du droger eller har du testat?

Rökt gräs några gånger...

2. Blir du störd när andra tar droger, eller pratar om att ta droger?

När andra snackar om droger hela tiden är bara jobbigt.

3. Tycker du att droger bör förbjudas?

Allt förutom dem man röker.

4. Om droger hade "uppfunnits" idag, tror du att det hade godkänts? Om ja, varför? Om nej, varför inte?

Osäker...

 

Tycker att marijuana ska legaliseras, i stort sätt är det bättre en tobak.

Weed läker faktiskt smärtor och det finns inge dödsfall pga marijuana ;)

Redigerat av DjLudde
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tycker att marijuana ska legaliseras, i stort sätt är det bättre en tobak.

Weed läker faktiskt smärtor och det finns inge dödsfall pga marijuana ;)

Haha läker smärta. Måste vara det största medicinska hyckleriet på länge. Är som att säga att man kan bota huvudvärk genom en fet smäll på huvudet (=svimma).

 

Weed "läker" inte smärtor. Det påverkar hjärnan och nervsystemet på ett bedövande sätt. Så fort du slutar röka får du ont igen. Antingen får man alltså gå runt och ha ont, eller vara hög hela tiden.

 

Smärtan finns ju där för att tala om att man borde göra något åt den. Själva smärtan i sig är ju inte det som är farligt och därför bör man göra något åt källan till smärtan istället för att bara bedöva sig. De som kommit på detta är fattiga människor utan riktig sjukförsäkring i USA som inte har råd till någon riktig vård och därför inte har något annat val än att röka på för att stå ut.

 

Maruijana är kanske inte lika dödligt som tobak, men det orsakar en mycket mycket större personlighetsförändring än vad tobak gör. Eftersom det är svårt att vetenskapligt mäta och bevisa personlighetsförändring finns det dock inte så många undersökningar gällande det, men bara för att maruijana inte påverkar saker som går att mäta (t.ex. lungcancerfrekvens bland rökande) är det inte ofarligt.

 

Alltså:

Mindre dödsrisk än tobak, mycket möjligt

Bättre än tobak, ytterst tveksamt

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Minns att jag såg en dokumentär om medicinsk marijuana för rätt länge sen. I alla fall så var det en kille som befann sig i ett tillstånd av kronisk smärta och dålig aptit pga en sjukdom han hade. Det var ingenting man kunde bota eller göra mycket åt, men marijuana både dämpade smärtan och stimulerade aptiten. Vad tycker du om medicinsk marijuana åt människor med kroniska sjukdomar?

Redigerat av Whore
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Så ni har på allvar aldrig lagt märke till hur sega och apatiska människor som röker cannabis regelbundet ofta blir?

Nja, jag skulle väl säga att jag inte har lagt märke till större personlighetsförändringar, dock tror jag knappast du känner någon som har rökt cannabis 10 år (och känt personen innan h*n började röka). Med andra ord tror jag inte du har någon att jämföra med, kan ju vara så att de personer som röker cannabis regelbundet under många år är " sega och apatiska människor" från början? Såna personer känner iaf jag, vissa av dom har rökt cannabis andra har det inte. Att cannabis skulle vara bra för en är något jag är yterstveksam till, dock tror jag itne light läsk heller är bra för människor så va ska man säga...

 

Jag skulle väll sammanfatta min ståndpunkt i frågan följande: Ej hälsovådligt, men inte heller positivt ur en medicinsk synpunkt.

 

Soad_token

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

@Whore: Det skulle såklart vara bra om man kunde begränsa användandet till de med sjukdomar, men eftersom att maruijana är en sådan intressant och populär drog skulle det förmodligen inte fungera. Vissa skulle sälja sin maruijana vidare och andra skulle hävda att de också behövde maruijana för sina besvär. Eftersom att många tycker om att röka är det därför stor risk att området inom vilket man använder maruijana bara skulle utökas.

 

Då tror jag mer på att hitta någon annan drog som hjälper mot smärtan men som inte är lika "kul".

 

@Soad Token: Det behövs inga 10 år. En kille som läste spanska med mig var från början ganska duktig och hyffsat alert. Han började röka flera gånger i veckan. Ett år senare brydde han knappt sig om någonring längre, kunde inte koncentrera sig lika bra, pratade långsammare och trodde han var jättesmart fast han jämt kom med ogenomtänkta kommentarer alldeles för sent hela tiden.

 

Sen en till kille jag bara träffade då och då genom andra kompisar. Han var ganska sprallig och så från början, men nu 1 ½ år senare är han fortfarande glad men mycket segare. Han också.

 

Sen andra människor jag träffat, de vet jag iofs inte hur de var från början, men jag har aldrig träffat en person som rökt på regelbundet under en längre tid som är pigg, alert och glad. Det kanske bara rör sig som en 6-7 stycken, men ändå. Samma med de man ser på TV. Såg ett reportage om folk som brukade röka "medicinsk" maruijana i Californien. Varför ser ingen som röker på mycket frisk, pigg och glad ut?

 

Det är svårt att debattera sånt här eftersom att det bara handlar om vad man själv upplever, för det kommer ju alltid finnas exempel som säger emot vad jag tror. Ni får ändå gärna länka till någon video på cannabisrökande människor som ser friska, pigga och fokuserade ut. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...