💬
Logga in
Fuska.se

Mobbning

41 svar · startad

↗ till inlägget

Det Casey gjorde var ju jävligt rätt, men det kostade honom också en avstägning från skolan, så jag skulle inte rekomendera det han gjorde.

Hade lätt tagit en avstängning för att slippa bli mobbad anyday, tror nog Casey tyckte det med.

Det är ganska svårt att förhindra mobbing, det är alltid en stackare som är annorlunda och blir mobbad av de övriga. Jag vet faktiskt inte vad man ska göra.
↗ till inlägget

För det skulle ju vara logiskt, är du mobbad ska du döda killen som mobbar dig. :rolleyes:

Om vi nu drar slutsatsen att nacken skulle vara riktigt trasig.

Ja men han försvarade sig och frustrationen bröt ut tillslut, det är en mänsklig rättighet att försvara sig särskilt med tanke på hur länge han har blivit mobbad. Skyll på skolledningen och föräldrarna, till och med mamman tyckte att han förtjänade det. Det är ju f*n hon som uppfostrar ungen.
22 Apr 2011
Moderator
↗ till inlägget

Det är ganska svårt att förhindra mobbing, det är alltid en stackare som är annorlunda och blir mobbad av de övriga. Jag vet faktiskt inte vad man ska göra.

Håller med dig. Jag tror inte mobbning någonsin kommer få ett slut. Det beror på att människan är ett flock djur (från början iaf) och idag om inte annat av väldigt social natur. Det betyder att om man är i en skolklass, arbetsplats eller på något annat sätt i en grupp en längre stund så börjar grupperingar ske ganska snabbt. Vi söker oss till en grupp som skulle passa, men för att det ska funka måste det finnas fler med samma intresse, eller personlighet, eller klädstil eller vad det nu är som avgör i det fallet. När någon inte passar in i gruppen och blir utstött så blir gruppen tajtare, för man vet vad som inte är "ok". Det är evolutionen tror jag som spelar med till stor del, de som är starkast, snyggaste och trevligast är populäraste. Det betyder dock inte att man aldrig ska försöka motarbeta mobbning, men att få ett definitivt slut på det är nog tyvärr omöjligt inom vår livstid.

Soad_token

1 May 2011
Knark

Säger en ifrån, då hänger resten efter.

14 May 2011

Mobbing kommer förmodligen aldrig ta slut. Man håller ju fortfarande på med det i vuxenålder på många arbetsplatser.

Tycker alla antimobbing kampanjer i skolor och skit är så ja...Meningslösa. De har ingen effekt. Man sitter i ett klassrum kollar på en sorglig film. Det är ju knappast så att mobbaren får en uppenbarelse att han är en elak jävel. Visst ska man uppmärksamma mobbing men det görs på fel sätt. Detta är ett riktigt svårt ämne eftersom hur man än gör så går det inte att stoppa.

Minns när jag i 3:an på gymnasiet så var det en 8:de klass och hälsade på våran skola. Och jag iakttog ganska snabbt att den runda killen med de slitna kläderna inte allt var för populär. Hörde flera glåpord sägas till han även att läraren stod bara några meter i från. Jag ångrar i dag att jag inte gick fram och helt enkelt gav de som mobbade han på käften. Våld för våld jag vet men.... I visst stunder tror jag faktiskt man kan banka in vett i folk.

Jag var själv mobbad vissa perioder i mitt liv och om någon stod upp för mig.... Herregud, det kändes som en varm kram rakt genom hela kroppen. Det behövs mer människor med civilkurage i samhället. Fast det är ju ganska svårt att begära....

Om man nu ska ge något vettigt förslag så iallafall i Lågstadiet upp till högstadiet så kanske dubbla lärarledda lektioner vore en idé.

9 Aug 2011
↗ till inlägget

Problemet brukar vara mobbarnas föräldrar. Men i själva lösningen ska man tvinga att mobbaren byter skola, det har vart länge så att offret får byta skola. Har för mig att partierna enades om att ändra det för något år sedan.

Hur kan du påstå att det är föräldrarnas fel? Dom har ju inget att göra med hur deras barn beter sig i skolan?

↗ till inlägget
Spärra in dom. Seriöst, eftersom dom flesta mobbare egentligen är mesiga som fan så skulle de aldrig mer göra en fluga förnär.
Om mobbarna är feg, Vad är dom som ser det men inte gör något då? Ska man låsa in dom med?

↗ till inlägget

Hur kan du påstå att det är föräldrarnas fel? Dom har ju inget att göra med hur deras barn beter sig i skolan?

Jo. Föräldrarna är ansvariga för att uppfostra sina barn, och om barnet beter sig illa i skolan så är det föräldrarnas fel, eftersom de uppenbarligen har misslyckats med sin uppfostran.

↗ till inlägget

Jo. Föräldrarna är ansvariga för att uppfostra sina barn, och om barnet beter sig illa i skolan så är det föräldrarnas fel, eftersom de uppenbarligen har misslyckats med sin uppfostran.

Barnet kan ha en bra uppfostran men ändå bete sig dåligt på olika sätt i skolan, Du får mer än gärna svara min fråga jag skrev i förra inlägget.

10 Aug 2011
↗ till inlägget

Om mobbarna är feg, Vad är dom som ser det men inte gör något då? Ska man låsa in dom med?

Nej. Eftersom vi i Sverige har lagar som säger att det inte är brottsligt att inte ingripa vid brott. Om du blir vittne till ex. en misshandel så kan du bara skita i det och fortsätta som vanligt. Samma sak med mobbning. Man kan tycka att det är fel att inte hjälpa någon som blir mobbad, men eftersom det inte är fel enligt någon lag så kan man inte heller straffa dom.

Man kan endast straffa de som mobbas. Ingen annan.

Edit: Eller möjligen så kan man även straffa skolan eftersom det står i skollagen att det är deras uppgift att förhindra mobbning.

↗ till inlägget
Barnet kan ha en bra uppfostran men ändå bete sig dåligt på olika sätt i skolan,

Ja, och nej. Det är klart att alla barn beter sig illa, och kanske retas ibland men om barnet är en mobbare så har föräldrarna misslyckats, varesig du vill det eller ej. Det är skillnad på att bete sig illa lite då och då, vilket alla barn gör och att konsekvent och vanemässigt misshandla, trakassera och frysa ut andra under en längre period (kanske även under hela sin skolgång).

Senast ändrad:

↗ till inlägget

Nej. Eftersom vi i Sverige har lagar som säger att det inte är brottsligt att inte ingripa vid brott. Om du blir vittne till ex. en misshandel så kan du bara skita i det och fortsätta som vanligt. Samma sak med mobbning. Man kan tycka att det är fel att inte hjälpa någon som blir mobbad, men eftersom det inte är fel enligt någon lag så kan man inte heller straffa dom.

Man kan endast straffa de som mobbas. Ingen annan.

Edit: Eller möjligen så kan man även straffa skolan eftersom det står i skollagen att det är deras uppgift att förhindra mobbning.

Ja, och nej. Det är klart att alla barn beter sig illa, och kanske retas ibland men om barnet är en mobbare så har föräldrarna misslyckats, varesig du vill det eller ej. Det är skillnad på att bete sig illa lite då och då, vilket alla barn gör och att konsekvent och vanemässigt misshandla, trakassera och frysa ut andra under en längre period (kanske även under hela sin skolgång).

Jo men svenska lagarn är åt helvete.. Dom som ser gör lika mycket fel som den som mobbar, Iaf Enligt mig.

Sen så är det ju även så att många barn som är "Mobbare" tror att dom skojar fast offret tar det seriöst och känner sig mobbad.

↗ till inlägget

Jo men svenska lagarn är åt helvete.. Dom som ser gör lika mycket fel som den som mobbar, Iaf Enligt mig.

Sen så är det ju även så att många barn som är "Mobbare" tror att dom skojar fast offret tar det seriöst och känner sig mobbad.

Så tänker många. Men tror inte många skulle hjälpa en där 5 misshandlar en, som exempel.

Och om personen som försöker hjälpa också blir mobbad?

En mobbad person är ju bättre än två mobbade personer.

Men 20 mobbade personer är inga mobbade personer.

11 Aug 2011
↗ till inlägget

Och om personen som försöker hjälpa också blir mobbad?

En mobbad person är ju bättre än två mobbade personer.

Det där var fan det dummaste jag hört.
↗ till inlägget

Du mot världen då. De flesta gör inget åt mobbning faktiskt.
↗ till inlägget

Det där var fan det dummaste jag hört.

Fast det är ju så en överväldigande majoritet tänker. Det kanske inte är helt moraliskt korrekt, men det är naturligt.

↗ till inlägget

Fast det är ju så en överväldigande majoritet tänker. Det kanske inte är helt moraliskt korrekt, men det är naturligt.

Problemet är ju att någon person tror att det är okej att utsätta någon annan för psykisk eller fysisk tortyr. Det hemska är mentaliteten och handlingen, inte antalet offer.
↗ till inlägget

Men 20 mobbade personer är inga mobbade personer.

Vettigaste och bästa inlägget jag läst på länge här. Fast tyvärr så verkar majoriteten av alla inte våga säga ifrån vilket är väldigt synd.

Senast ändrad:

Så som jag ser det är problemet ytterst komplext egentligen och det funkar inte att med juridisk vägledning komma fram till att det är föräldrarnas "fel" att deras barn mobbar. Jag ser ingen större mening i att peka ut vems fel något är eftersom det aldrig går att få ett objektivt svar på det. Jag intresserar mig istället för hur ett problem har uppstått, hur det upprätthålls och vilka lösningar som kan tänkas fungera, hur komplicerade de än verkar.

Notera därför att jag här lägger fram mitt argument till hur man stoppar mobbning, alltså reducerar det med nära 100%. Det är mycket möjligt att det finns andra "lösningar" som reducerar mobbningen något eller minskar styrkan hos den, men det är inte den effekten jag är ute efter.

Om man kan förstå att vi alla är en produkt av vår omgivning och vår uppväxt (med en del genetiska förstärkningar/försvagningar av vissa beteendemönster), så blir det genast klart att man inte kan skylla på föräldrarna, då de precis som sina barn är en produkt av sin uppväxt och omgivning. De har helt enkelt inte de social verktygen för att handskas med dem problemen. Givetvis finns det gradienter hos föräldrars sätt att uppfostra och givetvis har värderingar etc förändrats genom generationerna.

Mobbning är en offensiv handling mot någon annan i syfte att skydda sig själv, fysiskt, socialt eller mentalt. Att se ett sådant typiskt konkurrensbeteende tyder på att det finns en eller flera brister, eftersom det finns något som måste konkurreras om, något som inte räcker åt alla.

Jag tror att denna brist består av i huvudsak två saker. Det första är det mest självklara, mobbarens egna självintresse. Att kunna få trygghet i skolan och få en plats som han/hon vet är säker, då livet blir förutsägbart och inte oanade händelser plötsligt dyker upp. Det är ju inget snack om att (framförallt) skolan behöver mycket mer pedagoger och lärare som kan verkligen stötta eleverna och hjälpa dem med studierna. Jag ser också det nuvarande skolsystemet som något ineffektivt, även om jag inte vill utnämna mig som någon expert på området. Jag ser att det finns en stor press på elever att lära sig saker så att man fort kan gå vidare, bli klar med studierna och kunna försörja sig och inte vara en börda samhället. Detta kunskapshets tror jag inte är nyttigt då vi alla är olika, kommer från olika förhållanden där hemma och behöver olika takter och studietekniker. Även om skolan kan tyckas "öppen" när det gäller studietekniker, men både skriftligt arbete, muntligt arbete, grupparbete etc, så tycker inte jag den är det då man måste ta sig igenom det, dessutom på utsatt tid.

Vill du vara med i diskussionen?

Bli medlem Logga in