Övervikt kan förhållandevis lätt åtgärdas värre är det med kol.Diabetes går väl oftast att leva med ganska bra,kan även gå över vad jag har förstått,Skador på hjärnan
är det lite värre med.
Hjärt och kärlsjukdomar visst men med normal motion minskar risken drastiskt,det är även nyttigt och mysigt att vistats i naturen.
Om diabetes och hjärt-kärlsjukdomar hade kunnat åtgärdas enkelt, eller brukar gå över, hade vi inte haft prevalensen vi har idag. Visst det hade ju varit skitbra om folk hade kunnat motionera mer och äta nyttigt, men så länge man äter socker ökar fortfarande risken för nämnda sjukdomar, oavsett om du motionerar eller äter nyttigt i övrigt.
En ny studie från Harvard pekar till och med på att den genetiska predisponaliteten för övervikt ökar vid ett högt intag av SSBs=Sugar sweetened beverages.
http://www.sciencedaily.com/releases/2012/...20921162308.htm
"The results showed that the genetic effects on BMI and obesity risk among those who drank one or more SSBs per day were about twice as large as those who consumed less than one serving per month. The findings suggest that regular consumption of sugary beverages may amplify the genetic risk of obesity. In addition, individuals with greater genetic predisposition to obesity appear to be more susceptible to harmful effects of SSBs on BMI. "SSBs are one of the driving forces behind the obesity epidemic," says Frank Hu, professor of nutrition and epidemiology at HSPH and a coauthor of this study. "The implication of our study is that the genetic effects of obesity can be offset by healthier food and beverage choices.""
Sen glömmer du en vital sak.Vad tror du alkohol och andra droger kommer kosta samhället nu till helgen kontra coca cola och hamburgare?
Hur många tror du kommer bli våldtagna och misshandlade av någon påverkad av alkohol/droger kontra någon som ätit hamburgare och druckit kola?
Nejnejnejnej. Visst är våldsbrott hemskt, men det finns samhällsmässiga konsekvenser för alla sjukdomar, speciellt sådana orsakade av övervikt. Visst det är hemskt med misshandel och våldtäkt, men att bli drabbad av en stroke eller få allvarlig diabetes orsakar också stor psykisk skada.
För att inte tala om produktionsbortfallet för personer som blir sjuka.
Den här rapporten säger egentligen det mesta, verkligen intressant, rekommenderas:
http://www.fhi.se/PageFiles/12592/R2011-20...apport-2010.pdf
"Den samhällsekonomiska merkostnaden för BMI över 25
var 17,5 miljarder kronor"
"De alkoholrelaterade skadorna och sjukdomarna kostade samhället 18 miljarder
kronor år 2002."
"Narkotikabruket kostade samhället 23 miljarder kronor år 2008."
"Sjukdomar relaterade till rökning kostade samhället 8,3 miljarder kronor år 2001 "
Så sammanlagt har du ju rätt i att socker och annan onyttig mat orsakar betydligt mindre skador än tobak, narkotika och alkohol tillsammans, men det kan absolut vara jämförbart i sammanhanget.
Antagligen är det som du säger,men man får dock räkna med vad som händer vid en legalisering.Nu tror jag inte alla går runt stenade i sådana fall,men inta saker som gör att man får sinnesrubbningar är enligt mig inte bra och anser inte att "x är farligare än cannabis" är ett argument för att tillåta ännu en drog.
1 liter öl menar du då eller? Sen innehåller väl öl en hel del kalorier som inte heller är så bra att få i sig mer än man gör av med?
Jag är inte för legalisering av cannabis, jag tycker snarare man ska reglera även socker och andra snabba kolhydrater hårdare. Är otroligt trött på resursslöseriet alkohol, narkotika och övervikt medför och de negativa effekterna de har på samhället som helhet.
Sakliga informationskampanjer hade varit det bästa där man verkligen målar upp riskerna men på ett professionellt sätt och inte bara vrålar att cannabis är en dödsdrog.
Håller med. Ifall folk hade varit informerade nog om vad en fortsatt legalisering av alkohol hade inneburit hade de aldrig röstat för det. Både alkohol och cannabis påverkar samhället så otroligt negativt.