💬
Logga in
Fuska.se

Hoppa Gymnasiet

39 svar · startad

Nivå 9 · Veteranfuskare

Så behöver det inte alls vara. Man får ju högskolebehörighet av estetlinje, men inte till tex naturvetenskapliga ämnen, men då har du möjlighet att komplettera med basår.

Estetiska programmet är ett högskoleförberdande program, det jag menar är att om du skulle vilja läsa till läkare eller nåt annat coolt kan du ändå studera på KOMVUX eller basår, sen.

Nivå 16 · Legendfuskare

Jag kom då in på högskolan jag sökte till men för att komma till Chalmers som har högre kurser som krav så skulle jag behövt ett sådant basår.

24 Mar 2013
Nivå 6 · Fuskare
Trådstartare #23
↗ till inlägget

Ett alternativ är ju att gå en linje på gymnasiet som inte fokuserar så mycket på plugg, du inte intresserad av estet eller något? Då får du ju ändå högskolebehöriget och kan plugga på KOMVUX eller läsa basår. Eller bara starta band!

Jag personligen vill gå natur med musikintning, men nu är jag endast sugen på en hel musikskola, och då läser jag nästan inga teoretiska ämnen.

Det finns ju yrkesförberedande också, beror ju lite på vad du är intresserad av, men är det inte lite försent att lägga till val, jag fattade aldrig och man fick lägga till efter de preliminära valen, eller om man bara fick rangordna dem man redan bestämt :/

Jag går El & Energi programmet. Inte mycket plugg. Men mycket matte som är viktigt inom Elen. Och fyfan.. :/

Layton reagerade på det här
Nivå 9 · Veteranfuskare
↗ till inlägget

Jag går El & Energi programmet. Inte mycket plugg. Men mycket matte som är viktigt inom Elen. Och fyfan.. :/

Jaha, så du går redan gymnasiet, ja jag trodde du skulle välja. Då har jag inte sp mycket att komma med, byt om du inte trivs eller fortsätt gå klart.

25 Mar 2013
Nivå 9 · Veteranfuskare Knark
↗ till inlägget

Matte 1 har du på El & Energi, vilket mest är en repetition ifrån högstadiet :P

Nivå 10 · Veteranfuskare
↗ till inlägget

Matte 1 har du på El & Energi, vilket mest är en repetition ifrån högstadiet

Vissa ser det som njutning, andra som bestraffning.

Jag läser naturvetenskap med inriktning rymd där matte och fysik är rena drömmen (svårt som fan dock), samtidigt som andra hatar det. ;)

Nivå 13 · Mästerfuskare

Ja så låter det nu ja. Det var inte länge sen du frågade mig om man verkligen måste lära sig derivata. XD

26 Mar 2013
Nivå 6 · Fuskare
Trådstartare #28
↗ till inlägget

Matte 1 har du på El & Energi, vilket mest är en repetition ifrån högstadiet

Satt i klassrummet med tvåorna en gång. Då såg jag matte som jag inte ens sett. Det gjorde ont i huvudet genom att bara kolla på det. 

27 Mar 2013
Nivå 0 · Nykomling

Jag har tagit studieuppehåll. Hur skönt som helst. Lär mig allt man kan behöva för att kunna vara hemmafixare som omväxling mot skolan. Om man är så skoltrött att man ändå slösar tiden i skolan på att bara ha tråkigt kan man lika gärna göra något annat tills man har ork igen.

Nivå 13 · Mästerfuskare
↗ till inlägget

Satt i klassrummet med tvåorna en gång. Då såg jag matte som jag inte ens sett. Det gjorde ont i huvudet genom att bara kolla på det. 

Antagligen derivata och integraler. Det är där den riktiga matten börjar. Allt fram tills då är bara uppvärmning. Och det är inte svårt. Jag lovar.

Såg det ut såhär?:

http://en.wikipedia.org/wiki/Integral

http://en.wikipedia.org/wiki/Derivative

Senast ändrad:

Nivå 9 · Veteranfuskare
↗ till inlägget

Antagligen derivata och integraler. Det är där den riktiga matten börjar. Allt fram tills då är bara uppvärmning. Och det är inte svårt. Jag lovar. :)

Såg det ut såhär?:

http://en.wikipedia.org/wiki/Integral

http://en.wikipedia.org/wiki/Derivative

Derivata och integraler är till och med sånt som jag känner till. (Vet dock inte mer än så).

Så... det är väl vanlig gymnasiematte :)

Nivå 10 · Veteranfuskare
↗ till inlägget

Derivata och integraler är till och med sånt som jag känner till. (Vet dock inte mer än så).

Så... det är väl vanlig gymnasiematte

Nja, ekonomi-linjen läser det inte.

Och jag tror att liknande linjer inte heller gör det.

Nivå 7 · Fuskare

Nej, det kommer i Matte 3C (och matte 4+5) som Natur och Teknik läser.

Senast ändrad:

Nivå 13 · Mästerfuskare

Jag gråter en tår för alla de barn som aldrig får uppleva derivatan eller integralen av ex.

Senast ändrad:

Mezox reagerade på det här
Nivå 11 · Veteranfuskare

Ännu en tår för de som missar skönheten i den matte de faktiskt läser. :(

Dave37 reagerade på det här
29 Mar 2013
Nivå 7 · Fuskare

Jag läste bara upp till Matte B på gymnasiet. Fick välja Matte C sista året men dum som jag var så gjorde jag inte det i egenskap av en IT-Kurs där jag bara sitter och rullar på tummarna för jag kan redan allting.

Det jag inte förstod när jag valde bort C är att det finns fan ingenting roligt att läsa på högskolan om man inte har läst Matte C och över. Det är lite tråkigt eftersom jag vet att jag skulle klarat C och kanske även D ganska lätt.

Men men, you reap what you sow.

30 Mar 2013
Nivå 2 · Novis

Har också funderat på det, men med tanke på att jag ska bli IT-tekniker blir det nog svårt!

6 Apr 2013
Nivå 6 · Fuskare
Trådstartare #38
↗ till inlägget

Har också funderat på det, men med tanke på att jag ska bli IT-tekniker blir det nog svårt!

Då blir det nog svårt haha, vilken linje hade du tänkt?

Nivå 2 · Novis

Mitt förra inlägg var endast ren trollning - men min yrkesplan stämmer!  Tänkte gå IT-El på IT-Gymnasiet. :P

Nivå 2 · Novis

Jag har ändrat mig igen, jag funderar på att hoppa  gymnasiet.

Vill du vara med i diskussionen?

Bli medlem Logga in