Sidney Skrivet 29 Januari 2008 Rapport Dela Skrivet 29 Januari 2008 (redigerat) Håller på att göra mitt första spel i Game Maker som inte är efter en guide och undrar en sak: Hur gör man så gubben bara går 1 steg till höger om jag klickar på höger pil? Gubben fortsätter bara åt höger utan att stanna. (FIXAT) Har en till fråga: Hur gör jag så att om gubben går på en sten så flyttas stenen? (FIXAT) En till fråga: Ska sätta ut ett föremål men det är typ osynligt. Det är bara en rak stolpe. Jag lägger till den som script, sen som object och sen när jag ska lägga ut den på banan så syns inte den. den syns inte heller i menyerna. Snälla hjälp. Redigerat 30 Januari 2008 av tyresö Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Katt Skrivet 29 Januari 2008 Rapport Dela Skrivet 29 Januari 2008 (redigerat) 1. Du måste ha en No Key event, och lägga in en såndär grej med röda pilar på. Välj fyrkanten i mitten, istället för tex höger. 2. Denna är inte lätt, du måste kolla var gubben är i jämförelse till stenen och sen flytta stenen i motsatt rikting. Så här skulle en enkel kod se ut, på ett ungefär: // Höger. if sten.x > gubbe.x { sten.x = sten.x + 32 } // Vänster. if sten.x < gubbe.x { sten.x = sten.x - 32 } // Upp. if sten.y < gubbe.y { sten.y = sten.y - 32 } // Ner. if sten.y > gubbe.y { sten.y = sten.y + 32 } Lägg den i Collision event för stenen. 32 byter du ut mot hur många steg du vill att den ska flytta (32 är vanligtvis en ruta). OBS! Denna kod kanske inte funkar, men prova iaf. Redigerat 3 Februari 2008 av Katt Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Kuzune Skrivet 3 Februari 2008 Rapport Dela Skrivet 3 Februari 2008 (redigerat) Nope, den koden fungerar inte, det fattas en måsvinge under upp :rolleyes: Fast den har lite andra problem också. Hur som helst, jag gjorde ett enkelt exempel: >LÄNK<. Det är ungefär Katts kod, men lite modifierad. Angående 3:dje frågan, hur många färger är spriten av stolpen? Är det bara en, och den är transparent, så blir den osynlig. Transparency gör så att bakgrundsfärgen inte syns i spriten, har den bara en färg så är det bakgrundsfärgen, och därmed så syns den inte. Och på själva objektet finns det en kryssruta under namnet som heter visible. Är den avkryssad så blir objektet osynligt. Redigerat 3 Februari 2008 av KuzunE Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Sidney Skrivet 4 Februari 2008 Författare Rapport Dela Skrivet 4 Februari 2008 Nope, den koden fungerar inte, det fattas en måsvinge under upp :rolleyes: Fast den har lite andra problem också. Hur som helst, jag gjorde ett enkelt exempel: >LÄNK<. Det är ungefär Katts kod, men lite modifierad. Angående 3:dje frågan, hur många färger är spriten av stolpen? Är det bara en, och den är transparent, så blir den osynlig. Transparency gör så att bakgrundsfärgen inte syns i spriten, har den bara en färg så är det bakgrundsfärgen, och därmed så syns den inte. Och på själva objektet finns det en kryssruta under namnet som heter visible. Är den avkryssad så blir objektet osynligt. KOmmer bara upp ett felmedelande när jag testar att köra. ___________________________________________ ERROR in action number 1 of Collision Event with object obj_ste for object obj_ply: Error in code at line 2: if other.x > Player.x at position 15: Unknown variable Player Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
MoveMe Skrivet 4 Februari 2008 Rapport Dela Skrivet 4 Februari 2008 Nope, den koden fungerar inte, det fattas en måsvinge under upp :rolleyes: Fast den har lite andra problem också. Hur som helst, jag gjorde ett enkelt exempel: >LÄNK<. Det är ungefär Katts kod, men lite modifierad. Angående 3:dje frågan, hur många färger är spriten av stolpen? Är det bara en, och den är transparent, så blir den osynlig. Transparency gör så att bakgrundsfärgen inte syns i spriten, har den bara en färg så är det bakgrundsfärgen, och därmed så syns den inte. Och på själva objektet finns det en kryssruta under namnet som heter visible. Är den avkryssad så blir objektet osynligt. KOmmer bara upp ett felmedelande när jag testar att köra. ___________________________________________ ERROR in action number 1 of Collision Event with object obj_ste for object obj_ply: Error in code at line 2: if other.x > Player.x at position 15: Unknown variable Player Byt ut Player mot namnet på ditt spelar-objekt, eller gör tvärt om och döp om ditt spelar-objekt till Player, eller? Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.