Hoppa till innehåll

Winrar - Komprimera & Extrahera


Gäst Justfiwi

Rekommendera inlägg

Gäst Justfiwi

Hejsan,

 

Jag har ett USB-minne på 2gb där jag lägger de program som jag mest behöver. Alltså jag lägger in bra program som jag kan ha om jag t.ex. ska över till en kompis (där det kanske inte finns något bra). Jaja, nu till sak.

 

Jag trodde att man hade packat filer i .rar format för att få det att ta mindre plats, men nu när jag packar ihop mina filer innan jag lägger in det på USB-minner så kollar jag, och det tar EXAKT lika mycket plats.

 

Vad är då meningen med att komprimera filer? Jag högerklickar på en fil, klickar sedan på "Add to Archive" och sedan så börjar den komprimera, och filen kommer ut i .rar format

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

http://en.wikipedia.org/wiki/Data_compression

 

Om du skrollar ner en bit på den ^ sidan så ser du en tabell, den visar hur mycket olika filformat kan komprimeras, för olika kompressor format. Alla filformat kan inte komprimeras lika mycket, t ex textfiler är lätta att komprimera och kan därmed komprimeras över 50%, medans ljud- och videofiler inte kan komprimeras lika lätt (t ex MP3 bara 2.8% komprimering i genomsnitt).

 

Så hur komprimerade filerna blir beror på formatet och (tror jag) antalet filer.

Redigerat av KuzunE
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Justfiwi

http://en.wikipedia.org/wiki/Data_compression

 

Om du skrollar ner en bit på den ^ sidan så ser du en tabell, den visar hur mycket olika filformat kan komprimeras, för olika kompressor format. Alla filformat kan inte komprimeras lika mycket, t ex textfiler är lätta att komprimera och kan därmed komprimeras över 50%, medans ljud- och videofiler inte kan komprimeras lika lätt (t ex MP3 bara 2.8% komprimering i genomsnitt).

 

Så hur komprimerade filerna blir beror på formatet och (tror jag) antalet filer.

Jag förstod inte helt vad du menade där? Eller alltså, jag menar jag förstod inte tabellen och vad dom menar med den. Men om jag t.ex. vill komprimera ett PROGRAM t.ex. Nero men när jag komprimerar den så tar den exakt lika mycket plats som innan, även fast jag har komprimerat den med WinRar, och den är nu i .rar format
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

http://en.wikipedia.org/wiki/Data_compression

 

Om du skrollar ner en bit på den ^ sidan så ser du en tabell, den visar hur mycket olika filformat kan komprimeras, för olika kompressor format. Alla filformat kan inte komprimeras lika mycket, t ex textfiler är lätta att komprimera och kan därmed komprimeras över 50%, medans ljud- och videofiler inte kan komprimeras lika lätt (t ex MP3 bara 2.8% komprimering i genomsnitt).

 

Så hur komprimerade filerna blir beror på formatet och (tror jag) antalet filer.

Jag förstod inte helt vad du menade där? Eller alltså, jag menar jag förstod inte tabellen och vad dom menar med den. Men om jag t.ex. vill komprimera ett PROGRAM t.ex. Nero men när jag komprimerar den så tar den exakt lika mycket plats som innan, även fast jag har komprimerat den med WinRar, och den är nu i .rar format

 

Men det beror lite på vilken "grad" av komprimering du väljer, det finns en som bara packar ihop det utan att komprimera(tex om man har 2 olika mappar man vill skicka på samma gång).

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Som sagt kan olika filer komprimeras olika mycket. MP3 och flera andra format är redan komprimerade och kan däför inte komprimeras mycket mer alla gånger.

 

I vissa fall kan det vara bra att använda exempelvis RAR även om komprimeringen inte blir så stor. Det kan vara om man vill samla flera filer i samma RAR-fil eller dela upp en stor fil i flera mindra RAR-filer.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Gäst Justfiwi

Som sagt kan olika filer komprimeras olika mycket. MP3 och flera andra format är redan komprimerade och kan däför inte komprimeras mycket mer alla gånger.

 

I vissa fall kan det vara bra att använda exempelvis RAR även om komprimeringen inte blir så stor. Det kan vara om man vill samla flera filer i samma RAR-fil eller dela upp en stor fil i flera mindra RAR-filer.

Men hur gör jag för att komprimera typ ett program, alltså för att få det att ta så lite plats som möjligt. Typ om jag har något gratisprogram, typ AVG (som nu tar lite plats men ändå). Sen vill jag ge det till min polare, men för att kunna skicka det via mejl så får det inte så mkt plats. Hur gör jag? Guide helst

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Justfiwi

Om du ska ge AVG till din polare så måste du skicka installeraren, gå in på download.com eller AVGs hemsida och laddar ner den och spara i USB-minnet så öppnar han det och installerar

MEN DET VAR ETT EXEMPEL. Jag har massor utav program på mitt USB-minne, och jag vill komprimera dom så att det tar mindre plats!
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Som sagt kan olika filer komprimeras olika mycket. MP3 och flera andra format är redan komprimerade och kan däför inte komprimeras mycket mer alla gånger.

 

I vissa fall kan det vara bra att använda exempelvis RAR även om komprimeringen inte blir så stor. Det kan vara om man vill samla flera filer i samma RAR-fil eller dela upp en stor fil i flera mindra RAR-filer.

Men hur gör jag för att komprimera typ ett program, alltså för att få det att ta så lite plats som möjligt. Typ om jag har något gratisprogram, typ AVG (som nu tar lite plats men ändå). Sen vill jag ge det till min polare, men för att kunna skicka det via mejl så får det inte så mkt plats. Hur gör jag? Guide helst

 

Blir inte programmet mindre när du packar det med rar eller zip oavsett vilken typ av komprimering du väljer (finns vad jag vet snabb, medel, långsam eller liknande) så vet jag inte vad du kan göra förutom att med Winrar dela upp programmet i flera olika rar-filer och skickar en fil åt gången. Det finns en rullgardinsmeny för att bestämma storlek på rar-filerna när man packar.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...