Hoppa till innehåll

Lan Mellan Vista Och Xp

shoobes

Rekommendera inlägg

Hur får man ett lokalt nätverk mellan Vista och Xp så man kan spela Wc3 på lan och så? Har en trådlös router på min övervåning det är så jag får tillgång till internet. Kan man koppla en slad mellan datorerna bara? de står exakt brevid varandra.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

nej man ska ta en router och koppla ihop dom så annars kan nånting gå sönder.

--------------------------------------------------------------------------------------------

Jag är en dator expert.

Skaffa Hamachi, då kan du skapa ett "fake-LAN" över internet.

Det går ju också att använda active sync. Men båda två gör stora säkerhets hål.

---------------------------------------------------------------------------------------------

Jag är en data expert

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

nej man ska ta en router och koppla ihop dom så annars kan nånting gå sönder.

--------------------------------------------------------------------------------------------

Jag är en dator expert.

Man kan koppla ihop två datorer med nätverkskabel, inget kan gå sönder vad jag vet. Dock så måste man ha en korsad kabel.

Men om han nu har trådlöst internet, då delar den trådlösa routern kanske ut det... Och om den gör det, går det även att fixa nätverk, även om internet inte är påkopplat, utan bara datorerna och routern.

Man kan även göra ett trådlöst nätverk mellan två (eller fler) datorer också, utan någon router, om man vill.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Datorerna som ska vara med och spela måste vara i samma nätverk. Om det är ett fysiskt lokalt nätverk eller ett virtuellt spelar ingen roll. Men fysiskt, med router/switch/hubb, är att föredra.

Det är bara att ställa in så alla får en varsin ip och köra. Har man router brukar dessa ge ut ip-adresser automatiskt om man inte ändrat.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

• Skapa ny...