Hoppa till innehåll

Dreamweaver!?


Rekommendera inlägg

om man har delat upp en design i olika bilder med photoshop så har man en main där man ska skriva allting i sidan t.ex. lägga in bilder eller skriva om sig själv. Där vill jag kunna skriva text, det går nämligen inte det ända sättet jag vet är att man lägger på en layer men om man gör det så kan texten hamna utanför bilden för personer som har t.ex. 800x600 (eftersom jag bygger den för 1024x1280 då) så du undrar jag om det finns nått sätt så att man kan göra så att texten stannar på bilden även vilken skärmupplösning man har :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

enklaste är att du skriver width och height på table cellen som bilden ligger i till bildens storlek, sen sätter bilden som background, sen är det bara att skriva vilt.

 

I ditt fall kanske du hellre vill använda en iframe dock, när du vet vad det är.

 

Vill du nödvändigtvis ha en div (lager) så kan du ju ställa in så att positionen på den är absolut, så kommer den alltid sitta på samma ställe

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Skrivet (redigerat)

Du kan alltid skriva direkt på bilden i Photoshop?

Jo men då är det inte lika lätt att uppdatera den :lol:

 

enklaste är att du skriver width och height på table cellen som bilden ligger i till bildens storlek, sen sätter bilden som background, sen är det bara att skriva vilt.

 

I ditt fall kanske du hellre vill använda en iframe dock, när du vet vad det är.

 

Vill du nödvändigtvis ha en div (lager) så kan du ju ställa in så att positionen på den är absolut, så kommer den alltid sitta på samma ställe

Tack så mycket :D Redigerat av SweetKelly
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Du kan alltid skriva direkt på bilden i Photoshop?

Jo men då är det inte lika lätt att uppdatera den :lol:

 

Tar inte många procent längre tid... om man vet vad man gör iaf. ;)

 

Tänkte inte på att man sitter på den söliga serverdatorn och ändrar på filerna direkt. :rolleyes:

Tänkte mer på att man sedan skulle måsta ladda upp via ftp, vilket skulle ta ungefär lika lång tid som att ändra i photoshop. Dessutom kan man ju ha vinklad text och vilket typsnitt som helst. Om den som ser HTML-texten inte har cleartype så blir det ju fult.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...