Hoppa till innehåll

Jan Björklund, Populist Eller Nödvändig


shacti
 Dela

Rekommendera inlägg

Under senaste tiden har Jan Björklund, partiledare för Folkpartiet och skolminister synts allt mer och mer i media. Anledningen är att han försöker åstadkomma en förärndring inom det svenska skolväsendet, han vill skapa mer ordning och sätta hårt mot hårt vad det gäller bråkstakar. Han vill också kraftigt begränsa de sido-effekter av vad han själv kallar "flum-skolan", den socialdemokratiska skolan som tillåtit så kallade hobbykurser (återigen, det är Jan BJörklunds formulering, inte min) och skapa en mer näringslivsbehovsstyrd skola.Detta skulle betyda att de få lektioner som faktiskt är roliga att gå på, videoproduktion till exempel, skulle försvinna.

 

Själv är jag emot hans idéer, jag har visserligen bara gått ungefär tio år i skolan och visst, jag har varit med på lektionersom har varit väldigt stökiga, jag har sett lärare blivit trakasserade av elever MEN, jag tror fortfarande inte att hårdare regler och omplaceringar är rätt väg. Den frustration som manifesterar sig i dessa otrevliga incidenter bör man göra nåt åt. Oordningen är bara resultatet, ifall man inte gör nåt åt orsaken, den underbemannade skolan och outbildade lärare, kommer resultatet alltid finnas kvar. Det är lite som ett läckande rör, det spelar ingen roll hur mycket du torkar upp under, ifall du inte lagar röret kommer det alltid vara blött på golvet.

 

Så, vad tycker du, behövs det hårdare tag och mindre valfrihet för att ha en bra skola?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Perisoreus

Jag tycker den svenska skolan redan i dagsläget har alldeles för få valmöjligheter; att sedan ytterligare snäva till dem vore katastrof. Jag har talat med Jan Björklund en gång när han ännu "bara" var skolminister och jag måste säga att hans öknamn "betong och batong -Björklund" stämmer väl in på honom. Han är ute efter kortsiktiga enkla lösningar som till synes är bra, men som bara orsakar att problem sopas under mattan. Skriftliga omdömen är värdelösa om man inte preciserar vilka kursmål man uppnått och vilka man inte uppnått; samtidigt måste dialogen mellan hem och skola vara välfungerande. Ett VG är bara två tomma bokstäver som Skolverket satt upp regler för man måste uppfylla för att få detta vitsord. Få föräldrar bryr sig om att studera vilka kursmål som krävs för olika betyg och sedan jämföra med sitt barns betyg; än färre elever gör det. Samtidigt är det bra med ett samlat betyg (bokstav el. siffra spelar ingen roll) man får för de mål man nått med tanke på antagning till gymnasiet och högskola.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det finns folk som skolkar medvetet för dem orkar inte gå till skolan bara,

varje år kostar en elev 40 000kr för skolan, dem pengarna kan användas till bättre grejer,

det är skattebetalarna som står bakom dem pengarna.

 

Skolkare ska bli avstängda en tillfällig period om det upprepats för länge.

 

Och misshandel mot lärare ska bli permanent avstängning från skolan så får man hoppas

på något jobb i McDonalds senare.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

På vilket sätt sparar skolan på att stänga av en elev?

Elevens lärare ska fortfarande ha lön, maten till skolan köps in även för elever som skolkar/inte äter där och pengar för underhåll och uppvärmning av skolan går åt ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst TheWho

jag tycker ifall man skolkar i 2 timmat så får man sitta kvar i en timma så man får sitta kvar hälften :P (inte för jag skolkat)

Haha nänä det har du inte. ;| Det är vad du tycker, jag anser att sådana som du (personer som skolkar för att nöta fuska.se) skall få kvarsittning 4 gånger så lång tid som de har skolkat.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...