Hoppa till innehåll

Ta Bort Operativ Systemet

DiRtY

Rekommendera inlägg

tja jag undrar hur man tar bort sitt operativsystem så man kan installera nått annat (eftersom jag har vista och ska byta till xp), har en skvia som jag fick med min andra dator med xp på men vill ha det på denna (använder det inte på den andra den e trasig) så hur gör jag för att ta bort operativsystemet?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

men asså när jag stoppar in den och trycker på installera xp så komemr det fram en skylt att det inte gick för att det finns en nyare version av windows installerat på datorn och att jag måste ta bort den för att kunna installera xp

och när jag formaterar om hårdisken återställs allt bara till som det var från början (när jag köpte den) vilket blir vista.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Plopp

Det är inte säkert att du kommer att kunna byta till xp, det tog skitlång tid för mig att komma fram till hur man gjorde.

Först måste du ha en CD med alla drivrutiner för din dator som är anpassade för windows xp (Det är inte säkert att det finns xp drivrutiner till de datorerna som är föreinstallerade med vista, men min dator hade xp drivrutiner iaf, du får söka på nätet efter dem)

Sedan måste du "bränna in" din datorns Sata/Raid drivrutiner dvs din hårddisks drivrutiner in i CD:n (Kallas för slipstream)

Du använder programet Nlite som finns gratis att ladda hem, det finns säkert instruktioner hur man slipstreamar.

Efter det gör du CD:n bootbar, ett bra program är Ultraiso, men funkar säkert också med Nero.

Ja det är lite kort hur man gör, men sök dig fram på internet, det finns svar på hur man gör.

Edit: Gör det på din egen risk, det kan bli fel. Jag hade problem med ljudet i början men det löste sig till slut

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst data-typen

asså jag har massa kompisar som har bytt till xp från vista men ja tror det går bra att byta från xp till vista men inte från vista till xp :huh: aja men det lagga as mycket för dom :huh: aja lycka till ;)

varför skulle det inte gå?

ladda ner en bootbar linux live-cd med gtparted och ta bort windowspartitionen

t.ex.http://www.download.com/Parted-Magic-LiveC....html?tag=lst-2

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

• Skapa ny...