Hoppa till innehåll

Stavning


Gäst Frozenmoon

Rekommendera inlägg

  • Svar 41
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Att använda stor bakstav och kommatecken ska inte vara så svårt, sedan fattar jag inte vad som hindrar en att kolla igenom sitt inlägg...

 

"Bakstav" är ett stavfel som kan tolereras tycker jag. Helt enkelt att du har råkat trycka på fel knapp på tangentbordet.

Däremot är det mest störande när det förekommer stavfel eller spam som rubriker. Har sett trådar som har rubriken "hjällp mejj behöver hjällp" och som subrubrik " bähöver hjälp". Där är det ju helt självklart att ungen som skrivit är mindre än 12, och det verkar lite oseriöst och man blir trött på forumet efter ett tag.

Stavfel i inlägg är lika jobbiga men tolereras mer av mig. Men som sagt , "Hej, vad heter du?" ser bättre ut än "hej vad heter du".

Jag tycker hur som helst att moderatorerna och/eller admin borde börja ändra namn på rubriker mer så att man ser vad tråden handlar om och så att det ser mer seriöst ut.

 

Tråden

-----

"HEJ HjÄLP MEJJ! AKUT!"

behöver hjääääälp!

----

 

hej är det nån som kan ett program som man kan göra spel med i

 

---

 

Detta ser ju bara för jävligt ut och det skräpar ner hela forumet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Att använda stor bakstav och kommatecken ska inte vara så svårt, sedan fattar jag inte vad som hindrar en att kolla igenom sitt inlägg...

 

"Bakstav" är ett stavfel som kan tolereras tycker jag. Helt enkelt att du har råkat trycka på fel knapp på tangentbordet.

Däremot är det mest störande när det förekommer stavfel eller spam som rubriker. Har sett trådar som har rubriken "hjällp mejj behöver hjällp" och som subrubrik " bähöver hjälp". Där är det ju helt självklart att ungen som skrivit är mindre än 12, och det verkar lite oseriöst och man blir trött på forumet efter ett tag.

Stavfel i inlägg är lika jobbiga men tolereras mer av mig. Men som sagt , "Hej, vad heter du?" ser bättre ut än "hej vad heter du".

Jag tycker hur som helst att moderatorerna och/eller admin borde börja ändra namn på rubriker mer så att man ser vad tråden handlar om och så att det ser mer seriöst ut.

 

Tråden

-----

"HEJ HjÄLP MEJJ! AKUT!"

behöver hjääääälp!

----

 

hej är det nån som kan ett program som man kan göra spel med i

 

---

 

Detta ser ju bara för jävligt ut och det skräpar ner hela forumet.

 

När man skriver fort så kommer man rätt ofta fel till tangent bordet. :P

 

Men håller med dig, sedan tycker jag det är jobbigt med att alla rubriker på Fuska.se är med stor bokstav Tex. "Jag Behöver Hjälp På Zelda". Kan man inte ta bort den funktionen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Perisoreus

Det är en sak jag också fäst mig vid. I svenskan skriver vi inte rubriker med stora bokstäver, med undantag för första bokstaven i första ordet. Eljest gäller samma regler för rubriker som för andra texter, dock brukar stora skiljetecken inte användas. Jag antar att mallen för fuska.se (kan inte de riktiga datortermerna) är ursprungligen engelskspråkig (vilket många funktioner på sidan tyder på) och därför träder programmet in och "rättstavar" rubriken, eftersom i engelskan skrivs samtliga ord i rubriken med stor bokstav (med vissa undantag).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Skitvatten

Att använda stor bakstav och kommatecken ska inte vara så svårt, sedan fattar jag inte vad som hindrar en att kolla igenom sitt inlägg...

 

 

"Bakstav" är ett stavfel som kan tolereras tycker jag. Helt enkelt att du har råkat trycka på fel knapp på tangentbordet.

Däremot är det mest störande när det förekommer stavfel eller spam som rubriker. Har sett trådar som har rubriken "hjällp mejj behöver hjällp" och som subrubrik " bähöver hjälp". Där är det ju helt självklart att ungen som skrivit är mindre än 12, och det verkar lite oseriöst och man blir trött på forumet efter ett tag.

Stavfel i inlägg är lika jobbiga men tolereras mer av mig. Men som sagt , "Hej, vad heter du?" ser bättre ut än "hej vad heter du".

Jag tycker hur som helst att moderatorerna och/eller admin borde börja ändra namn på rubriker mer så att man ser vad tråden handlar om och så att det ser mer seriöst ut.

 

Tråden

-----

"HEJ HjÄLP MEJJ! AKUT!"

behöver hjääääälp!

----

 

hej är det nån som kan ett program som man kan göra spel med i

 

---

 

Detta ser ju bara för jävligt ut och det skräpar ner hela forumet.

 

När man skriver fort så kommer man rätt ofta fel till tangent bordet. :P

 

Men håller med dig, sedan tycker jag det är jobbigt med att alla rubriker på Fuska.se är med stor bokstav Tex. "Jag Behöver Hjälp På Zelda". Kan man inte ta bort den funktionen?

 

Det är för att få "JAG BEHÖVER HJÄLP PÅ ZELDA" till "Jag Behöver Hjälp På Zelda" men fortfarande hade "Jag behöver hjälp på Zelda" vart bättre.

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Mindtwistah

Grejen är, det här är inget spel. Det här är ett forum, där vi har tid att titta igenom våra inlägg. På spel så är det svårt att t.ex. skriva i chatten samtidigt som man försöker skjuta någon eller liknande, så därför har man kommit på förkortningar och man skiter i punkter, stor bokstav m.m.

Fast meningen med ett forum är inte att man skriver snabbt, det är att man skriver. Så onlinespelstraditionen ska vara till onlinespel, och i forumet ska man skriva ordentligt!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Grejen är, det här är inget spel. Det här är ett forum, där vi har tid att titta igenom våra inlägg. På spel så är det svårt att t.ex. skriva i chatten samtidigt som man försöker skjuta någon eller liknande, så därför har man kommit på förkortningar och man skiter i punkter, stor bokstav m.m.

Fast meningen med ett forum är inte att man skriver snabbt, det är att man skriver. Så onlinespelstraditionen ska vara till onlinespel, och i forumet ska man skriva ordentligt!

Väl talat (eller skrivet i det här fallet).

 

Soad_token

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

ja men man kan ju stava fel det kan äver hitler göra

Vad i h*lvete har Hitler med ett spelforum på internet att göra?

Antar att du är allmänt efterbliven, då Hitler levde på 40-talet medans allmän internet uppkom på 90-talet.

Redigerat av Syndikalist
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Att använda stor bakstav och kommatecken ska inte vara så svårt, sedan fattar jag inte vad som hindrar en att kolla igenom sitt inlägg...

 

"Bakstav" är ett stavfel som kan tolereras tycker jag. Helt enkelt att du har råkat trycka på fel knapp på tangentbordet.

 

Förutom att a sitter längst åt vänster och o ligger lägst åt höger, typ 10 andra bokstaver imellan, så om du inte har 1 meter stora händer så värkar det väldigt konstigt
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...