Hoppa till innehåll

Dödsstraff?


KaramellKing

Rekommendera inlägg

Nu är det så att efter Englas mord så har jag tänkt mycket på att han som mördade henne skulle få dödsstraff.Han har ju mördat två stycken och kanske flera.Så mina frågor är:

  1. Bör det tillåtas?
  2. Varför/Varför inte?
  3. Hur grovt ska brottet vara för att man ska få dödsstraff?
  4. Vad ska man ha för dödsstraff?
  5. Ska man lida eller ska det vara snabb död?
  6. Diskutera vidare
Ni som är emot dödsstraff behöver inte svara på alla frågorna.Själv tycker jag att man ska införa dödsstraff.

 

Utförligt tack!

 

1. Nej

2. Ingen människa förtjänar döden. Vad hjälper det att personen dör? Hans gärningar blir inte ogjorda. Eftersom alla människor förtjänar att leva skulle det bli dubbelmoral om man införde dödsstraff. Dessutom kan man ofta sakna ett erkännande, och ibland kommer det fram att den man misstänkt/dömt inte är brottslingen. Kul för honom som levt oskyldigt att bli satt i stolen när det 2 veckor senare kommer fram vem den riktiga brottslingen är.

3. -

4. -

5. -

Alla människor förtjänar att leva? Definately not.

 

Och varför inte? Alla människor har varit oskyldiga barn någon gång i livet. Man ska inte leka gud och 'plocka bort' dem man inte gillar. Istället kan man avlägsna dem från samhället (aka sätta dem på livstids fängelse) och låta dem leva vidare utan att ställa till mer skada. Nu kommer ni kanske säga "De kostar skatte-pengar". Fråga då er själva: Sparar jag hellre in ett par hundralappar och låter ytterliggare en människa dö?

 

Så det är så mycket bättre att sätta på livstids fängelse? Själv hade jag hellre fått dödsstraff. Men nu vet jag ju inte om du menar livstids fängelse eller svenskt livstids fängelse.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 132
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Svensk Livstids, d.v.s runt 30 år(?) Om man har utvecklats under den tiden och är redo för att bli en medborgare igen så släpps dem ut.

 

Låt de välja! biggrin.gif Antingen tar det självmord, eller så får de sitta i fängelse i hela sitt liv. Du är det ju de själva som dödar sig, så staten har inget med det att göra.

 

Staten bryter då fortfarande en lag. 'Peppning till Självmord.' vilket är straffbart. ( Nu kan jag inte det finsvenska order för peppning, så jag fick välja det skrattretande ordet. -.- )

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Så det är så mycket bättre att sätta på livstids fängelse? Själv hade jag hellre fått dödsstraff. Men nu vet jag ju inte om du menar livstids fängelse eller svenskt livstids fängelse.

Svenskt livstids fängelse är som en natt på dagis för brottslingarna lol.

Livstids fängelse ska vara livstidsfängelse- Något som iaf Kubanerna verkat fatta.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

uppmaning?

 

Nepp.. Ehm, det heter 'Encouraging' på engelska. Det är inte så viktigt dock, tror ni förstår ändå.

 

Encouraging betyder på svenska uppmuntrande

 

En mördare är ingen människa, och det klassas inte som mord på avrättning.

Sen tycker jag inte man ska straffas om man försvarat sig.

Men du kan ju fortfarande inte veta exakt vad som har hänt, eller vara 100% säker på att den personen som döms faktiskt är skyldig. Plus att det blir en dubbel moral (som folk har nämnt tidigare) om staten straffar mord med att avrätta folk, det är ju inte som om vi har dåligt med dubbelmoraler i det svenska rättsystemets som det är :/

 

Soad_token

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

En mördare är ingen människa, och det klassas inte som mord på avrättning.

Sen tycker jag inte man ska straffas om man försvarat sig.

Men du kan ju fortfarande inte veta exakt vad som har hänt, eller vara 100% säker på att den personen som döms faktiskt är skyldig. Plus att det blir en dubbel moral (som folk har nämnt tidigare) om staten straffar mord med att avrätta folk, det är ju inte som om vi har dåligt med dubbelmoraler i det svenska rättsystemets som det är :/

 

Soad_token

 

Så det är inte dubbelmoral med fängelse? Det är ju frihetberövande om något...

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

En mördare är ingen människa, och det klassas inte som mord på avrättning.

Sen tycker jag inte man ska straffas om man försvarat sig.

 

Men du kan ju fortfarande inte veta exakt vad som har hänt, eller vara 100% säker på att den personen som döms faktiskt är skyldig. Plus att det blir en dubbel moral (som folk har nämnt tidigare) om staten straffar mord med att avrätta folk, det är ju inte som om vi har dåligt med dubbelmoraler i det svenska rättsystemets som det är :/

 

Soad_token

 

Så det är inte dubbelmoral med fängelse? Det är ju frihetberövande om något...

 

Nej det skyddar befolkningen från att råka ut för samma person igen. Senkan man ju diskutera om verkligen fängelse är rätt för vissa andra brott, men det är en helt annan fråga än den vi diskuterar just nu. Och som sagt så kan man aldrig återuppliva en person efter att man har avrättat honom/henne men däremot kan man släppa någon somhar suttit i fängelse felaktigt. (stor skadda skedd då med men inte lika illa).

 

Soad_token

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

En mördare är ingen människa, och det klassas inte som mord på avrättning.

Sen tycker jag inte man ska straffas om man försvarat sig.

 

Men du kan ju fortfarande inte veta exakt vad som har hänt, eller vara 100% säker på att den personen som döms faktiskt är skyldig. Plus att det blir en dubbel moral (som folk har nämnt tidigare) om staten straffar mord med att avrätta folk, det är ju inte som om vi har dåligt med dubbelmoraler i det svenska rättsystemets som det är :/

 

Soad_token

Så det är inte dubbelmoral med fängelse? Det är ju frihetberövande om något...

 

Nej det skyddar befolkningen från att råka ut för samma person igen. Senkan man ju diskutera om verkligen fängelse är rätt för vissa andra brott, men det är en helt annan fråga än den vi diskuterar just nu. Och som sagt så kan man aldrig återuppliva en person efter att man har avrättat honom/henne men däremot kan man släppa någon somhar suttit i fängelse felaktigt. (stor skadda skedd då med men inte lika illa).

 

Soad_token

 

Dödsstraff skyddar också befolkningen från att råka ut för samma person igen. Så dödsstraff är inte mer dubbelmoral än fängelse.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...