Hoppa till innehåll

Dödsstraff?


KaramellKing

Rekommendera inlägg

  • Svar 132
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Så du menar att bara för att mord inte är så vanligt i Sverige borde man inte ha långa fängelsestraff?

 

Jag tycker det är en bra idé, det finns ingen att skrämma, och hårda straff kan lätt få folk att bli oroliga. I flera av länderna där man hjar skaffat mycket hårdare straff så har det inte hjälpt och det har i många fall gjort saken värre istället för att hjälpa.

 

OT: Man bör inte införa dödstraffet i Sverige då juridiken aldrig är 100% eller rätt, och då finns riksen att man mördar oskyldiga. Sen vill jag ta upop min tidigare fråga har ni tänkt på hur bödeln ska må då?

 

Soad_token

 

Eller så inför man en rolig liten annordning. Muahahahahahahhahahaahahahhahaaaaaaa! Den dödsdömde sätter is i en elektrisk stol, spänns fast, men får själv trycka på knappen. Antingen sitter han kvar och svälter till döds eller tvingas ta livet av sig själv. Muhahahhahahahahahahahahhahaa! Ondskefullt straff.

 

(Okej, det är en överdriven grymhet.)

 

När han suttit där i 3 dygn utan mat och vatten och förstår att den lindrigaste döden är att trycka på knappen så släpps spännena och en skylt där det står "Lurad!" ploppar fram.

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tror inta att dödsstraff hjälper nåt. Liksom det är bara kolla på usa. De delstater som inte har dödstraff har mindre brott än delstaterna som har dödsstraff. Sen är det många oskyldiga som har blivit dömda. Så NEJ till dödsstraff i sverige.

Vilket antagligen beror på att de stater som har dödsstraff har skaffat det eftersom att det är så mycket brott. Och inte att dödsstraff gjort att det blivit fler brott.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tror inta att dödsstraff hjälper nåt. Liksom det är bara kolla på usa. De delstater som inte har dödstraff har mindre brott än delstaterna som har dödsstraff. Sen är det många oskyldiga som har blivit dömda. Så NEJ till dödsstraff i sverige.

Vilket antagligen beror på att de stater som har dödsstraff har skaffat det eftersom att det är så mycket brott. Och inte att dödsstraff gjort att det blivit fler brott.

 

I ryssland har man väldigt hårda straff och dödsstraff. Oftast är det maffians medlemmar som blir avrättade, problemet är att personen har haft vänner och familj. Familjen kommer inte att hjälpa polisen och kommer istället att stödja maffian. Så när barnen växer upp lär de sig att polisen är elaka och att man ska lita på maffian och vips så har man ökat brottsligheten genom att skaffa dödsstraff.

 

Sen kan man aldrig vara 100 % säker plus att juridik aldrig är 100 % rätt.

 

Soad_token

Redigerat av Soad_token
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tror inta att dödsstraff hjälper nåt. Liksom det är bara kolla på usa. De delstater som inte har dödstraff har mindre brott än delstaterna som har dödsstraff. Sen är det många oskyldiga som har blivit dömda. Så NEJ till dödsstraff i sverige.

Vilket antagligen beror på att de stater som har dödsstraff har skaffat det eftersom att det är så mycket brott. Och inte att dödsstraff gjort att det blivit fler brott.

 

I ryssland har man väldigt hårda straff och dödsstraff. Oftast är det maffians medlemmar som blir avrättade, problemet är att personen har haft vänner och familj. Familjen kommer inte att hjälpa polisen och kommer istället att stödja maffian. Så när barnen växer upp lär de sig att polisen är elaka och att man ska lita på maffian och vips så har man ökat brottsligheten genom att skaffa dödsstraff.

 

Sen kan man aldrig vara 100 % säker plus att juridik aldrig är 100 % rätt.

 

Soad_token

 

Är barnen från en maffia-familj lär de ändå bli uppfostrade med att polisen är elak och hålla på maffian...
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tror inta att dödsstraff hjälper nåt. Liksom det är bara kolla på usa. De delstater som inte har dödstraff har mindre brott än delstaterna som har dödsstraff. Sen är det många oskyldiga som har blivit dömda. Så NEJ till dödsstraff i sverige.

Vilket antagligen beror på att de stater som har dödsstraff har skaffat det eftersom att det är så mycket brott. Och inte att dödsstraff gjort att det blivit fler brott.

 

I ryssland har man väldigt hårda straff och dödsstraff. Oftast är det maffians medlemmar som blir avrättade, problemet är att personen har haft vänner och familj. Familjen kommer inte att hjälpa polisen och kommer istället att stödja maffian. Så när barnen växer upp lär de sig att polisen är elaka och att man ska lita på maffian och vips så har man ökat brottsligheten genom att skaffa dödsstraff.

 

Sen kan man aldrig vara 100 % säker plus att juridik aldrig är 100 % rätt.

 

Soad_token

 

Är barnen från en maffia-familj lär de ändå bli uppfostrade med att polisen är elak och hålla på maffian...

 

Men även kusiner mm får samma bild på livet, samt att föräldrarna kanske inte tycker om att deras son är i maffian men efter att han har blivit dödsdömd så blir de mer positiva till maffian och det sprider sig till deras vänner osv.

 

Soad_token

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tror inta att dödsstraff hjälper nåt. Liksom det är bara kolla på usa. De delstater som inte har dödstraff har mindre brott än delstaterna som har dödsstraff. Sen är det många oskyldiga som har blivit dömda. Så NEJ till dödsstraff i sverige.

Vilket antagligen beror på att de stater som har dödsstraff har skaffat det eftersom att det är så mycket brott. Och inte att dödsstraff gjort att det blivit fler brott.

 

I ryssland har man väldigt hårda straff och dödsstraff. Oftast är det maffians medlemmar som blir avrättade, problemet är att personen har haft vänner och familj. Familjen kommer inte att hjälpa polisen och kommer istället att stödja maffian. Så när barnen växer upp lär de sig att polisen är elaka och att man ska lita på maffian och vips så har man ökat brottsligheten genom att skaffa dödsstraff.

 

Sen kan man aldrig vara 100 % säker plus att juridik aldrig är 100 % rätt.

 

Soad_token

Är barnen från en maffia-familj lär de ändå bli uppfostrade med att polisen är elak och hålla på maffian...

 

Men även kusiner mm får samma bild på livet, samt att föräldrarna kanske inte tycker om att deras son är i maffian men efter att han har blivit dödsdömd så blir de mer positiva till maffian och det sprider sig till deras vänner osv.

 

Soad_token

 

Kan också bli tvärtom. Att när sonen blir dödad FÖR att han är i maffian inser de att det är för farligt.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nu är det så att efter Englas mord så har jag tänkt mycket på att han som mördade henne skulle få dödsstraff.Han har ju mördat två stycken och kanske flera.Så mina frågor är:

  1. Bör det tillåtas?
  2. Varför/Varför inte?
  3. Hur grovt ska brottet vara för att man ska få dödsstraff?
  4. Vad ska man ha för dödsstraff?
  5. Ska man lida eller ska det vara snabb död?
  6. Diskutera vidare
Ni som är emot dödsstraff behöver inte svara på alla frågorna.Själv tycker jag att man ska införa dödsstraff.

 

Utförligt tack!

1. Nej

2. Ingen människa förtjänar döden. Vad hjälper det att personen dör? Hans gärningar blir inte ogjorda. Eftersom alla människor förtjänar att leva skulle det bli dubbelmoral om man införde dödsstraff. Dessutom kan man ofta sakna ett erkännande, och ibland kommer det fram att den man misstänkt/dömt inte är brottslingen. Kul för honom som levt oskyldigt att bli satt i stolen när det 2 veckor senare kommer fram vem den riktiga brottslingen är.

3. -

4. -

5. -

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nu är det så att efter Englas mord så har jag tänkt mycket på att han som mördade henne skulle få dödsstraff.Han har ju mördat två stycken och kanske flera.Så mina frågor är:

  1. Bör det tillåtas?
  2. Varför/Varför inte?
  3. Hur grovt ska brottet vara för att man ska få dödsstraff?
  4. Vad ska man ha för dödsstraff?
  5. Ska man lida eller ska det vara snabb död?
  6. Diskutera vidare
Ni som är emot dödsstraff behöver inte svara på alla frågorna.Själv tycker jag att man ska införa dödsstraff.

 

Utförligt tack!

1. Nej

2. Ingen människa förtjänar döden. Vad hjälper det att personen dör? Hans gärningar blir inte ogjorda. Eftersom alla människor förtjänar att leva skulle det bli dubbelmoral om man införde dödsstraff. Dessutom kan man ofta sakna ett erkännande, och ibland kommer det fram att den man misstänkt/dömt inte är brottslingen. Kul för honom som levt oskyldigt att bli satt i stolen när det 2 veckor senare kommer fram vem den riktiga brottslingen är.

3. -

4. -

5. -

 

Alla människor förtjänar att leva? Definately not.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

det ska hellt klart inte bli dödsstraf för staten är inte betre, om man dödar fel kan man inte återuppleva den igen.

 

 

men sitta i fängelse resten av livet alltså inte bara 25 år jag menar hella sitt liv skulle ju kunna vara bra.

Egentligen är det ju samma sak att avrätta en person och låta honnom sitta hela sit liv i fängelse. Det sistnämnda tar bara lite längre tid och det kostar mer. Ur eknomisk synvinkel borde då avrättning vara bättre, eftersom det är "billigare". Det är även bättre för miljön osv. Men jag tycker att man varken ska ha livtids fängelse eller avrättnig.

 

Jag har då två alternativa idéer, som båda handlar om straffarbete, kombinerat med fängelse, förstås:

 

1. Låt de göra de jobb som ingen vill göra, som tillexempel, städa toaletter, diska jättesmutsig och äcklig disk, utan diskmaskin, och klippa gräs med handgräsklippare på en yta motsvarande 10 fotbollsplaner, eller nått. Detta skulle då spara både pengar och miljö.

 

2. Detta är mer en oseriös idé: Sätt bovarna i ekorrhjul och låt de producera störm! :lol: Jag menar det inte bokstavligt, men principen är att de kan säkert biddra med någon form av strömförsörjnig, på vilket sätt, vet jag inte. De kan desstom kanske ersätta många av det maskiner vi har i dag, som tillexempel gräsklippare, fabriksmaskiner och andra maskiner.

 

Det jag egentligen vill säga: varför döda mördarna, när man kan ha användning för dem?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nu är det så att efter Englas mord så har jag tänkt mycket på att han som mördade henne skulle få dödsstraff.Han har ju mördat två stycken och kanske flera.Så mina frågor är:

  1. Bör det tillåtas?
  2. Varför/Varför inte?
  3. Hur grovt ska brottet vara för att man ska få dödsstraff?
  4. Vad ska man ha för dödsstraff?
  5. Ska man lida eller ska det vara snabb död?
  6. Diskutera vidare
Ni som är emot dödsstraff behöver inte svara på alla frågorna.Själv tycker jag att man ska införa dödsstraff.

 

Utförligt tack!

 

1. Nej

2. Ingen människa förtjänar döden. Vad hjälper det att personen dör? Hans gärningar blir inte ogjorda. Eftersom alla människor förtjänar att leva skulle det bli dubbelmoral om man införde dödsstraff. Dessutom kan man ofta sakna ett erkännande, och ibland kommer det fram att den man misstänkt/dömt inte är brottslingen. Kul för honom som levt oskyldigt att bli satt i stolen när det 2 veckor senare kommer fram vem den riktiga brottslingen är.

3. -

4. -

5. -

 

Alla människor förtjänar att leva? Definately not.

 

Och varför inte? Alla människor har varit oskyldiga barn någon gång i livet. Man ska inte leka gud och 'plocka bort' dem man inte gillar. Istället kan man avlägsna dem från samhället (aka sätta dem på livstids fängelse) och låta dem leva vidare utan att ställa till mer skada. Nu kommer ni kanske säga "De kostar skatte-pengar". Fråga då er själva: Sparar jag hellre in ett par hundralappar och låter ytterliggare en människa dö?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...