Hoppa till innehåll

Monarki


Guggo
 Dela

Rekommendera inlägg

Tänkte att det kunde vara intressant att diskutera monarkins vara eller inte vara.

 

Personligen är jag för monarki, eftersom jag anser att det är den statsform som är bäst för Sverige, då den representerar hela folket. Jag är även för monarki av en rad andra anledningar, men man vill ju inte spela alla korten på en gång :rolleyes:

 

Leve Kungen!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Skrivet (redigerat)

Republik är inte billigare än monarki.

 

Varje år får Kungliga hov- och slottsstaten 87,4 miljoner kronor. Av dessa går ca 40 till slottsstaten, dvs underhåll av slott, trädgårdar och annat. Resterande går till Hovstaten, som skall betala för kungens representation som inkluderar resor, presskontakt, hovmarsalkämbetet (adminsitrationen), Drottningens hovstat (administration och hushåll) och Hovstallet (bilar, förare osv). Apanaget betalas ut vid årets början och ett antal revisorer gör revision på det. Antalet anställda är 75. Det handlar alltså inte om att kungafamiljen får flera miljoner i lön. Alla dessa pengar kommer naturligtvis inte att sparas om man går över till republik. Slotten måste fortfarande underhållas, presidenten måste fortfarande köras runt osv. Dessutom skulle ett presidentval kosta många miljoner, så alltså är det något billigare med monarki.

Redigerat av Guggo
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kungen representerar hela den svenska befolkningen, inte bara den del som röstade på honom, vilket en president gör. Han representerar också Sverige, och vår historia, på ett sätt som en tillfällig ledare inte kan göra. Dessutom finns det fördelar med att ha en symbol och representant utan nån direkt makt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Perisoreus

En folkomröstning kostar drygt 300 miljoner kronor. Denna kostnad är också ungefär vad ett presidentval skulle kosta. För drygt 300 miljoner kronor kan man betala för slottsunderhållet, apanaget, hovstallet och representationsutgifter i nästan fyra år. Vid införandet av en republik skulle bara apanaget delar av apanaget försvinna (presidenten skall ju också få lön, dock försvinner den pengasumma som betalas till andra medlemmar av kungafamiljen). Ekonomin är inte ett hållbart argument för republik, vilket också är det enda som skulle kunna få mig att överväga ett ställningstagande för republik med dagens RF och SO.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...