Guggo Skrivet 13 Maj 2008 Rapport Dela Skrivet 13 Maj 2008 Tänkte att det kunde vara intressant att diskutera monarkins vara eller inte vara. Personligen är jag för monarki, eftersom jag anser att det är den statsform som är bäst för Sverige, då den representerar hela folket. Jag är även för monarki av en rad andra anledningar, men man vill ju inte spela alla korten på en gång :rolleyes: Leve Kungen! Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Oddset Skrivet 13 Maj 2008 Rapport Dela Skrivet 13 Maj 2008 Jag är egentligen inte så insatt i ämnet men jag tycker att monarkin gott skulle kunna avskaffas. Anledningen är för att kungafamiljen kostar onödigt mycket skattepengar som mycket väl skulle kunna gå till annat nödvändigt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst EDOBEM Skrivet 13 Maj 2008 Rapport Dela Skrivet 13 Maj 2008 Är för om dom sänker underhållet för Kungafamiljen, grymt mkt skattepengar dom får i månaden. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Guggo Skrivet 13 Maj 2008 Författare Rapport Dela Skrivet 13 Maj 2008 (redigerat) Republik är inte billigare än monarki. Varje år får Kungliga hov- och slottsstaten 87,4 miljoner kronor. Av dessa går ca 40 till slottsstaten, dvs underhåll av slott, trädgårdar och annat. Resterande går till Hovstaten, som skall betala för kungens representation som inkluderar resor, presskontakt, hovmarsalkämbetet (adminsitrationen), Drottningens hovstat (administration och hushåll) och Hovstallet (bilar, förare osv). Apanaget betalas ut vid årets början och ett antal revisorer gör revision på det. Antalet anställda är 75. Det handlar alltså inte om att kungafamiljen får flera miljoner i lön. Alla dessa pengar kommer naturligtvis inte att sparas om man går över till republik. Slotten måste fortfarande underhållas, presidenten måste fortfarande köras runt osv. Dessutom skulle ett presidentval kosta många miljoner, så alltså är det något billigare med monarki. Redigerat 13 Maj 2008 av Guggo Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
fishmaster Skrivet 13 Maj 2008 Rapport Dela Skrivet 13 Maj 2008 Slöseri med pengar, men men.. skvallertidningar tjänar ju storkovan på kungafamiljen.. -_- Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Guggo Skrivet 14 Maj 2008 Författare Rapport Dela Skrivet 14 Maj 2008 Berättade jag inte precis att monarki inte är dyrare än republik, vilket är det styrelsesätt vi skulle ha om vi avskaffade monarkin? Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
fishmaster Skrivet 14 Maj 2008 Rapport Dela Skrivet 14 Maj 2008 Så om vi avskaffade monarkin men fortsätte som vanligt annars, hur skulle vi förlora på det? Förvisso har kungen kontakter utomlands.. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Guggo Skrivet 14 Maj 2008 Författare Rapport Dela Skrivet 14 Maj 2008 Kungen representerar hela den svenska befolkningen, inte bara den del som röstade på honom, vilket en president gör. Han representerar också Sverige, och vår historia, på ett sätt som en tillfällig ledare inte kan göra. Dessutom finns det fördelar med att ha en symbol och representant utan nån direkt makt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Garone Skrivet 14 Maj 2008 Rapport Dela Skrivet 14 Maj 2008 Leve Kungen! Ser ingen orsak varför vi borde avskaffa monarki. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst Perisoreus Skrivet 15 Maj 2008 Rapport Dela Skrivet 15 Maj 2008 En folkomröstning kostar drygt 300 miljoner kronor. Denna kostnad är också ungefär vad ett presidentval skulle kosta. För drygt 300 miljoner kronor kan man betala för slottsunderhållet, apanaget, hovstallet och representationsutgifter i nästan fyra år. Vid införandet av en republik skulle bara apanaget delar av apanaget försvinna (presidenten skall ju också få lön, dock försvinner den pengasumma som betalas till andra medlemmar av kungafamiljen). Ekonomin är inte ett hållbart argument för republik, vilket också är det enda som skulle kunna få mig att överväga ett ställningstagande för republik med dagens RF och SO. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.