Hoppa till innehåll

Intel Core Due Vs Intel Pentium D.


Gäst ihabba123

Rekommendera inlägg

Gäst ihabba123

jag och min pappa köpte en dator (byggt av hans kompisar). så ville jag ha intel core due 2 2.3 ghz och en asus moderkort

han sa att det var okej. det dröjde 3-4 dagar innan hans team var klar med den och så hade jag den i 1månad

och så märkte jag på 2 veckan att jag hade intel pentium d 3.09 ghz och en gygabyte moderkort så jag undrar om jag ska byta till den jag ville ha eller behålla dom fel delarna han la in?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 27
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Det beror på, vill du byta moderkort så spelar det ingen roll, det är typ ingen skillnad på tillverkarna.

 

Om du vill ha en snabb, enkel processor ska du inte byta processor. Men om du vill ha en teknologiskt avancerad, flerkärning processor kan du byta.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vilken moderkortstillverkare moderkortet är från spelar ingen jättestor roll. Det är bara om man ska göra nåt speciellt som just en speciell tillverkare har.

 

Processorn däremot är det stor skillnad på. De gamla Pentium D är inget att hurra för idag. Core 2 Duo är många gånger bättre. Jag kommer dock inte ihåg om de båda har samma sockel. Har de inte det måste du byta moderkort för att kunna byta processor.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst ihabba123

nej nej jag säger bara om jag ska säga till min pappas kompis att han har gjort fel så han ska byta tillbaks. eller ska jag inte säga och behålla den jag har nu, för jag vill ha den bästa.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Förutsatt att Intel core 2 duo processorn passar på processor sockeln som sitter på ditt moderkort så rekommenderar jag starkt intel core 2 duo.

 

Pentium Duo är dessutom en föråldrad version av intel core 2 duo, så även om Pentium D har två st 3,0 ghz kärnor

så har Intel core 2 duo mycket bättre data flöde och förbättrad teknik.

 

Så i det hela jämnar det ut sig, fast fördelen lutar nog mest åt core 2 duo eftersom som sagt den har bättre data flöde, bättre värme skydd m.m

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

så jag ska ta intel core due 2.3 ghz?

 

Jag rekommenderar det.

 

Om du är osäker så kolla Intels hemsida och jämnför dom två proccesorerna, så får du se vad företaget själv anser om sin produkt. Eller kolla nån bra sida som redovisar dataprodukter t.ex IDG.se

 

Men som sagt det är en rekommendation jag gör och inget som tvångsaktigen måste följas.

 

Men eftersom Pentium D är gammal och intel core 2 duo

är nyare och troligtvis bättre så borde du nog byta.

 

Om inte annat fråga en datorexpert antingen här på fuska.se eller nån annan stans.

Redigerat av Gird3r
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst wAcko

Det beror på, vill du byta moderkort så spelar det ingen roll, det är typ ingen skillnad på tillverkarna.

 

Om du vill ha en snabb, enkel processor ska du inte byta processor.

BWAHAHAHA

 

Flerkärniga processorer är teh shiate!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...