Hoppa till innehåll

Konfirmation

Nimtro

Rekommendera inlägg

konfirmation = meningslöst

Motivera?

Behövs det motivering? Religion är meningslöst trams

som människan hittat på för att kunna känna sig lite mer

till freds med livet, inget annat. Fast det är förstås helt

okej att vara religiös, men då ska man vara det fritt, och

inte gå i kyrkan och sån skit. Fanns det en Gud skulle han inte

vilja att vi hängav våra liv åt att tillbe honom, han skulle

inte ha någon nytta av det.

Konfirmation är helt frivilligt, och är man kyrklig kristen bör man helt

klart göra det. Är man inte det ser jag ingen mening i det.

Jag gjorde det då inte, då det strider mot min moralreligiösa tro, och jag

mår inget sämre för det.

Det här var ju ett långt inlägg, men har man tråkigt så.

Där var du helt fel ute...

Konfirmationen är frivillig, men den har ett syfte, som några inte verkar ha tagit in riktigt.

Förr barndöpte man barnen så fort man kunde föratt 'skydda dom från djävulen'. Sedan tänkte man: 'Hmm, vi måste ha ett sätt för ungdomarna att välja väg, ensamma.' Konfirmation= Konfimera barndopet, vill följa Gud.

Men jag är ju inte barndöpt, jag är döpt som 13- åring, så jag behöver ju inte konfimera det. Jag valde ju att döpas själv.

Detta hörde jag en UngdomsPastor säga när jag var i kyrkan för några veckor sedan. :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag skippade konfirmationen, även fast jag blev doppad i det "heliga" kranvattnet

slöseri med tid o helger.

Instämmer. Blev tvingad av morsan. Inte tvingad utan "Du måste inte gå, men du kan väl göra det i alla fall?"-oupphärligt tjat i flera veckor.

Nu när jag har gått på konfirmationen (konfirmerade dock mig aldrig, jag vill inte betjänna mig den kristna tron, hur många presenter jag än får) kan jag bara säga att jag borde ha stått på mig. Konfirmationen var tråkigare än hennes tjat.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Instämmer. Blev tvingad av morsan. Inte tvingad utan "Du måste inte gå, men du kan väl göra det i alla fall?"-oupphärligt tjat i flera veckor.

Tvärtom för mig, farsan säger att han blir besviken på mig om jag konfirmerar mig.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Mindtwistah

Mina föräldrar tyckte det var ett rejält slöseri på tid att konfirmera sig, och what d'you know, jag verkar ärva deras åsikt.

Alla ni som säger att man måste "motivera" varför konfirmation är skit, här har ni.

1. Man slösar tid på det

2. Förlorar helger som Fishmaster sa

3. Det ska vara för dem som är troende och vill "avsluta" sitt dop o.s.v. men 90% av alla som konfirmerar sig verkar göra det p.g.a. presenterna dem får när dem är klara..

Kan ni vara snälla att motivera varför konfirmation inte är skit?

Redigerat av Mindtwistah
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

• Skapa ny...