Hoppa till innehåll

Tror Du På Gud?


ThemasteR32
 Dela

Tror du på gud eller inte  

278 medlemmar har röstat

Du har inte behörighet att rösta eller se resultaten från denna omröstningen. Vänligen logga in eller bli medlem för att rösta.

Rekommendera inlägg

Gäst Mindtwistah

Har nu bläddrat igenom några trådar som handlar om religion, inklusive denna, och har upptäckt en grej:

När en religös ska bevisa att dennes tro är rätt, så säger dem bara "Respektera andras tro eller håll käften". Men när t.ex. jag, Soad Token eller fishmaster ska bevisa vetenskapen så berättar vi och länkar om fastställda bevis, uträknade formler och annat.

Och vänta lite, det roligaste kommer nu;

Varje gång vi bevisar vetenskapen, så säger ni återigen "Respektera andras tro" och inget mer. Ni tar inte upp ett enda bevis som vi berättat för er, ni ignorerar allt vi slänger åt er och fortsätter pladdra om att Gud skapade allt (Jag tittar på alla religösa nu, men extra mycket på dig, Arsenalgeek)

Det är därför debatterna fortsätter i oändlighet, för att ni religösa totalt ignorerar all fakta och fortsätter "respektera andras och er egna tro", och vi vetenskapliga tycker att detta är idiotiskt.

 

Så snälla, för allas skull, ignorera inte faktan vi ger er, kommentera åtminstonde varför ni inte håller med den, så att vi inte så troende kan förstå hur ni tänker och varför ni tror som ni gör.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja.. om gud var så allsmäktig kunde väll han stoppa svält och krig. Tex Svält.. visst alla är ine snölla och kranse bör straffas. Men vad har tillexempel afrikanerna gort för adic och sånt. Massa barn dör.. och barn är väll oskyldiga.

 

Så nej jag tror inte på han, jag tror mer på bigbang och uttveckling, forskingen har ju redan överbevisat relligonen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Titta på den här filmen så får vi se om ni fortfarande tror på eran religion ;)

http://video.google.com/videoplay?docid=-7...49591&hl=en

Svensk text.

 

Ni kan hoppa över de första 9 minuterna då det är en lång och utdragen introduktion.

Den bevisade ingenting egentligen, den på pekar bara att det finns väldigt många konstiga samanträffanden enligt "historien". medans vi de icke troende ser det som att det så blir så ologiskt att det måste vara falskt ser troende antagligen det som ett tecken på att gud finns, förr så många sammanträffanden skulle knappast ha inträffat av en slump. men en mycket spännande och intresant film ändå.

 

Har nu bläddrat igenom några trådar som handlar om religion, inklusive denna, och har upptäckt en grej:

När en religös ska bevisa att dennes tro är rätt, så säger dem bara "Respektera andras tro eller håll käften". Men när t.ex. jag, Soad Token eller fishmaster ska bevisa vetenskapen så berättar vi och länkar om fastställda bevis, uträknade formler och annat.

Och vänta lite, det roligaste kommer nu;

Varje gång vi bevisar vetenskapen, så säger ni återigen "Respektera andras tro" och inget mer. Ni tar inte upp ett enda bevis som vi berättat för er, ni ignorerar allt vi slänger åt er och fortsätter pladdra om att Gud skapade allt (Jag tittar på alla religösa nu, men extra mycket på dig, Arsenalgeek)

Det är därför debatterna fortsätter i oändlighet, för att ni religösa totalt ignorerar all fakta och fortsätter "respektera andras och er egna tro", och vi vetenskapliga tycker att detta är idiotiskt.

 

Så snälla, för allas skull, ignorera inte faktan vi ger er, kommentera åtminstonde varför ni inte håller med den, så att vi inte så troende kan förstå hur ni tänker och varför ni tror som ni gör.

delvis sant, mångaq troende dumförklarar en bara och säger att man inte har träffat gud eller att man är respektlös mot deras religion. men å andra sidan måste jag trotts att jag är 100% ateist stödja de troende. många vetenskapsnördar här försöker konvertera troende vilket är fel. det gäller att debattera om det man tror på, inte att övertyga alla att religion bara är påhitt. dessutom kan alla de bevis som både jag och andra ha lagt fram bara komenteras med "Gud skapade det" eller "det vad Gud som kom på det". om man nu väljer att tro på detta är upp till var och en, för även om det kanske är väldigt ologiskt kan det fortfarande vara sant, det kommer vi aldrig få veta, för man kan inte motbevisa religion med vetenskap. lika lite som man kan bevisa med vetenskap vilket parti som är det bästa.

 

Ja.. om gud var så allsmäktig kunde väll han stoppa svält och krig. Tex Svält.. visst alla är ine snölla och kranse bör straffas. Men vad har tillexempel afrikanerna gort för adic och sånt. Massa barn dör.. och barn är väll oskyldiga.

 

Så nej jag tror inte på han, jag tror mer på bigbang och uttveckling, forskingen har ju redan överbevisat relligonen.

ok. eftersom de flesta verkar gansk okunniga som ger sig in i den här debatten tänkte jag stödja de troende i ju st denna fråga.

 

enligt de kristna övergav Gud världen till människorna efter syndafallet. pga av detta så fick människan mer eller mindre skylla sig själv och ta ansvar för sina egna handlingar, nu när de valt att på kunskap om gott och ont. men Gud är enligt de kristna alltid med oss och stöttar oss försöker ge oss råd, men det är fortfarande vi som bestämmer i slutändan.

 

vad gud nu gör om han inte längre lägger sig i våra handlingar kan man ju undra... enligt mig värkar han som en åskådare som studerar kaoset han har släppt loss.

Redigerat av Dave37
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

delvis sant, mångaq troende dumförklarar en bara och säger att man inte har träffat gud eller att man är respektlös mot deras religion. men å andra sidan måste jag trotts att jag är 100% ateist stödja de troende. många vetenskapsnördar här försöker konvertera troende vilket är fel. det gäller att debattera om det man tror på, inte att övertyga alla att religion bara är påhitt. dessutom kan alla de bevis som både jag och andra ha lagt fram bara komenteras med "Gud skapade det" eller "det vad Gud som kom på det". om man nu väljer att tro på detta är upp till var och en, för även om det kanske är väldigt ologiskt kan det fortfarande vara sant, det kommer vi aldrig få veta, för man kan inte motbevisa religion med vetenskap. lika lite som man kan bevisa med vetenskap vilket parti som är det bästa.

Nah, det är jag inte så säker på... Med hjälp av undersökande journalistik och att ha insikt i tidigare historiska händelser kan vi i alla fall utesluta vissa partier och avslöja vanliga partilögner som leder till diktatur. Och utredande sudier av samhällsfrågor är ändå en del av vetenskap, trots att det inte innehåller biologi och kemi och liknande.

 

Det är sant att det aldrig går att motbevisa tron. Däremot kan man (och man har ofta gjort det) motbevisat specifika delar ur tron.

 

Då kommer man med förklaringen att Gud står över allt. I så fall tycker jag inte att denna Gud är värd att tillbe då han/hon i så fall skulle kunna hindre svält, död och lidande men skiter i det.

 

Varför dyrkar man djävulen om man inte tror på Gud? Tror inte på nån av dem...
Antingen ett tidigt utvecklat sinne för ironisk humor eller väldigt kontrollerande föräldrar/omgivning som övertygar personen om en del lögner.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har nu bläddrat igenom några trådar som handlar om religion, inklusive denna, och har upptäckt en grej:

När en religös ska bevisa att dennes tro är rätt, så säger dem bara "Respektera andras tro eller håll käften". Men när t.ex. jag, Soad Token eller fishmaster ska bevisa vetenskapen så berättar vi och länkar om fastställda bevis, uträknade formler och annat.

Och vänta lite, det roligaste kommer nu;

Varje gång vi bevisar vetenskapen, så säger ni återigen "Respektera andras tro" och inget mer. Ni tar inte upp ett enda bevis som vi berättat för er, ni ignorerar allt vi slänger åt er och fortsätter pladdra om att Gud skapade allt (Jag tittar på alla religösa nu, men extra mycket på dig, Arsenalgeek)

Det är därför debatterna fortsätter i oändlighet, för att ni religösa totalt ignorerar all fakta och fortsätter "respektera andras och er egna tro", och vi vetenskapliga tycker att detta är idiotiskt.

 

Så snälla, för allas skull, ignorera inte faktan vi ger er, kommentera åtminstonde varför ni inte håller med den, så att vi inte så troende kan förstå hur ni tänker och varför ni tror som ni gör.

Du vet att det går att vara religös och fortfarande tro på vetenskapen också, va? Och varför måste vi delas upp i grupper? "Vetenskapliga" och "Religösa"

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Varför dyrkar man djävulen om man inte tror på Gud? Tror inte på nån av dem...

Antingen ett tidigt utvecklat sinne för ironisk humor eller väldigt kontrollerande föräldrar/omgivning som övertygar personen om en del lögner.

 

läs det jag ändrade i mitt föregående ämne angående svält och liknande. det svaret har jag fått av en seriös präst när jag pratade med honom.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Varför dyrkar man djävulen om man inte tror på Gud? Tror inte på nån av dem...

Antingen ett tidigt utvecklat sinne för ironisk humor eller väldigt kontrollerande föräldrar/omgivning som övertygar personen om en del lögner.

 

läs det jag ändrade i mitt föregående ämne angående svält och liknande. det svaret har jag fått av en seriös präst när jag pratade med honom.

 

Kan du möjligtvis infoga det som ett citat?
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Titta på den här filmen så får vi se om ni fortfarande tror på eran religion ;)

http://video.google.com/videoplay?docid=-7...49591&hl=en

Svensk text.

 

Ni kan hoppa över de första 9 minuterna då det är en lång och utdragen introduktion.

Den bevisade ingenting egentligen, den på pekar bara att det finns väldigt många konstiga samanträffanden enligt "historien". medans vi de icke troende ser det som att det så blir så ologiskt att det måste vara falskt ser troende antagligen det som ett tecken på att gud finns, förr så många sammanträffanden skulle knappast ha inträffat av en slump. men en mycket spännande och intresant film ändå.

 

Filmen visar ju hur religionerna i första början baserades på solen och stjärnorna, som vi idag vet är planeter i universum och solen som går upp och ner förklaras med oss roterande i omloppsbana.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

enligt de kristna övergav Gud världen till människorna efter syndafallet. pga av detta så fick människan mer eller mindre skylla sig själv och ta ansvar för sina egna handlingar, nu när de valt att på kunskap om gott och ont. men Gud är enligt de kristna alltid med oss och stöttar oss försöker ge oss råd, men det är fortfarande vi som bestämmer i slutändan.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

det är svårt att debattera MOT någons åsikter utan att säga att denne har "fel"

 

Säger du det? Det är ju bara du som har gjort det. Man kan inte säga till någon att dennes åsikt är 'fel', istället för att såga och dumförklara den som du nu har gjort så borde du berätta din egen åsikt och förklara vad som gör att du tycker den är är bättre. ( Som du nu har gjort, men dina inlägg skulle se mycket bättre ut utan dina sågningar och dumhetsförklarningar. )

 

Och hur är det endast en åsikt i frågan om en religion är sann eller inte?

Din åsikt är att Gud finns

Min åsikt är att han inte gör det.

 

Hur ska jag kunna motsäga din "åsikt" utan att säga att religionen är falsk?

 

Jag tror INTE på gud och kommer ladrig att göra det.

 

Om nu Edens Lustgård hade funnits så undrar jag lite smått över vad som hände med dinosaurierna, Gud skapade djuren, ok? Men Skapade han då stora feta köttätande dinosaurier som han lät klampa runt i Eden också? Eller skapade han först dinosarna och sen vart han inte nöjd och helt enkelt förintade skiten och skapade djuren och sedan människan?

 

Hur förklarar bibeln/gud/Jesus/ Kristdemokraterna/whatever dinosaurierna om jag får fråga?

de visste inte om dinosaurierna när de skrev bibeln helt enkelt.

 

delvis sant, mångaq troende dumförklarar en bara och säger att man inte har träffat gud eller att man är respektlös mot deras religion. men å andra sidan måste jag trotts att jag är 100% ateist stödja de troende. många vetenskapsnördar här försöker konvertera troende vilket är fel. det gäller att debattera om det man tror på, inte att övertyga alla att religion bara är påhitt. dessutom kan alla de bevis som både jag och andra ha lagt fram bara komenteras med "Gud skapade det" eller "det vad Gud som kom på det". om man nu väljer att tro på detta är upp till var och en, för även om det kanske är väldigt ologiskt kan det fortfarande vara sant, det kommer vi aldrig få veta, för man kan inte motbevisa religion med vetenskap. lika lite som man kan bevisa med vetenskap vilket parti som är det bästa.

Jag får väl se mig själv som en "vetenskapsnörd", jag får väl upprepa mig, det är svårt tat debattera mot en tro utan att verka konverterande/omvändande.

 

jag har skrivit en hyffsad lista på frågor mot religion men jag får aldrig några svar. De som bryr sig kan kolla på min andra post på sida 4.

 

EDIT: smart jag citerade en post som kom efter min egna

Redigerat av fishmaster
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tror INTE på gud och kommer ladrig att göra det.

 

Om nu Edens Lustgård hade funnits så undrar jag lite smått över vad som hände med dinosaurierna, Gud skapade djuren, ok? Men Skapade han då stora feta köttätande dinosaurier som han lät klampa runt i Eden också? Eller skapade han först dinosarna och sen vart han inte nöjd och helt enkelt förintade skiten och skapade djuren och sedan människan?

 

Hur förklarar bibeln/gud/Jesus/ Kristdemokraterna/whatever dinosaurierna om jag får fråga?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...