Hoppa till innehåll

Tror Du På Gud?


ThemasteR32
 Dela

Tror du på gud eller inte  

278 medlemmar har röstat

Du har inte behörighet att rösta eller se resultaten från denna omröstningen. Vänligen logga in eller bli medlem för att rösta.

Rekommendera inlägg

enligt de kristna övergav Gud världen till människorna efter syndafallet. pga av detta så fick människan mer eller mindre skylla sig själv och ta ansvar för sina egna handlingar, nu när de valt att på kunskap om gott och ont. men Gud är enligt de kristna alltid med oss och stöttar oss försöker ge oss råd, men det är fortfarande vi som bestämmer i slutändan.

 

Det där känns väldigt motsägelsefullt...

 

enligt skapelseberättelsen skapade gud kräldjuren (däribland dinosaurierna) innan människan (som skapades på den sista "dagen"). alltså: dinosaurier först, sen människan, precis som "på riktigt". vad är problemet?
Jo, "dagar" behöver ju inte heller betyda ordagranna dagar utan vara en metafor för att tid förflöt. Kanske en... 10000år.

 

Men jag tror verkligen inte att skapelseberättelsen är sann. Det finns för många brister i den.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

enligt skapelseberättelsen skapade gud kräldjuren (däribland dinosaurierna) innan människan (som skapades på den sista "dagen"). alltså: dinosaurier först, sen människan, precis som "på riktigt". vad är problemet?

 

Och ändå nämns de aldrig.

 

enligt skapelseberättelsen skapade gud kräldjuren (däribland dinosaurierna) innan människan (som skapades på den sista "dagen"). alltså: dinosaurier först, sen människan, precis som "på riktigt". vad är problemet?

Jo, "dagar" behöver ju inte heller betyda ordagranna dagar utan vara en metafor för att tid förflöt. Kanske en... 10000år.

 

Men jag tror verkligen inte att skapelseberättelsen är sann. Det finns för många brister i den.

 

Kreationister tror att jorden är 6000 år gammal, och det där "7 dagar är bara en metafor" är egentligen bara en ursäkt för att slingra sig undan frågor om riktiga tidsperspektiv.

Redigerat av fishmaster
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

enligt skapelseberättelsen skapade gud kräldjuren (däribland dinosaurierna) innan människan (som skapades på den sista "dagen"). alltså: dinosaurier först, sen människan, precis som "på riktigt". vad är problemet?

 

Och ändå nämns de aldrig.

 

Tigrar nämns aldrig heller. De innefattas nämligen i en annan grupp.

 

Jag tror på s*tan.
Jag antar att du har något argument till varför du valt s*tan till din gud...
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Och om det nu skulle stämma så måste jag säga att den Guden inte är värd att be till. För har han ork och lust och kraft att fixa sådana småproblem så borde inte jorden se ut som den gör såvida han inte bryr sig ett dugg om den.

OK. Men det är inte småproblem, det är små grejer som han gör för att vi ska fatta att han finns. Så, säg mej, hade du trott på Gud om världen efter 70 år var helt bra, utan krig, svält, barnmisshandel, förorening, missbruk? Nej, det hade du inte. Gud är allsmäktig men, Han behöver våran hjälp att förändra världen. Han kan inte ändra världen som den ser ut nu ensam, utan han behöver först allas hjälp, alltså han behöver få alla att tro på honom och följa honom, först då kan alla hjälpas åt, och leva tillsammans i ett fungerande samhälle. Han kan inte få 4.5 Miljarder personer som av varje 1% tycker helt olika om vissa saker, till att bli sams när dom själva vill slåss.

 

Sedan tycker jag verkligen inte att det verkar orimligt att världen/universum skapats på det sätt som forskare har bevisat, men jag tror att det är Gud som har t.ex. skapat Big Bang.

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Och om det nu skulle stämma så måste jag säga att den Guden inte är värd att be till. För har han ork och lust och kraft att fixa sådana småproblem så borde inte jorden se ut som den gör såvida han inte bryr sig ett dugg om den.

Gud är allsmäktig men, Han behöver våran hjälp att förändra världen.

 

Jag tror inte du riktigt förstår betydelsen av Allsmäktig.

 

han behöver först allas hjälp, alltså han behöver få alla att tro på honom och följa honom
Goa'uld warning!

 

Vad är detta för 'allmäktig' gud som vägrar hjälpa någon sålänge inte alla tror på honom? Och vill han att folk ska tro på honom så kan han väl knalla ner från himlen eller inta kroppslig form eller vafan fantasigubbar gör när de ska komma till jorden?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...