Hoppa till innehåll

Fra Lagen


fimpen
 Dela

Fra lagen. Rätt eller Fel?  

94 medlemmar har röstat

Du har inte behörighet att rösta eller se resultaten från denna omröstningen. Vänligen logga in eller bli medlem för att rösta.

Rekommendera inlägg

Så här kommer det se ut

 

<h2 class="abS18 abFactBoxHeadlineBold">Fakta: FRA-lagen</h2> Försvarets radioanstalt (FRA) får rätt att spana i radiotrafik och kabeltrafik, det vill säga internet och telefonledningar.

 

Signalspaning får ske för att kartlägga ”yttre hot” mot landet.

 

Spaning i kabel får bara ske när trafiken går över Sveriges gräns.

 

Signalspaning sker efter inriktningsbeslut från regeringen.

 

Spaningen sker genom sökbegrepp, till exempel organisationsnamn eller kodord.

 

Sökning på personer får bara ske om det är av ”synnerlig vikt”.

 

En ny ”domstolsliknande” nämnd ska ge tillstånd till spaning med sökord.

 

Spaningen är automatiserad och tillstånd ges för högst sex månader i taget.

 

Regeringen ska senast i höst meddela närmare föreskrifter om tillämpning av tillståndsgivningen.

 

Regeringen ska tillsätta en kommitté som ska följa FRA:s verksamhet ur ett integritetsskyddsperspektiv.

 

Kommittén ska utse ett integritetsombud som ska närvara vid tillståndsprövning.

 

Ett integritetsskyddsråd inrättas inom FRA.

 

Datainspektionen får i uppdrag att följa FRA:s verksamhet ur ett integritetsperspektiv.

 

Lagen träder i kraft 1 januari 2009.

 

(TT)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 114
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Postade bilder

Så här kommer det se ut

 

<h2 class="abS18 abFactBoxHeadlineBold">Fakta: FRA-lagen</h2> Försvarets radioanstalt (FRA) får rätt att spana i radiotrafik och kabeltrafik, det vill säga internet och telefonledningar.

 

Signalspaning får ske för att kartlägga ”yttre hot” mot landet.

 

Spaning i kabel får bara ske när trafiken går över Sveriges gräns.

 

Signalspaning sker efter inriktningsbeslut från regeringen.

 

Spaningen sker genom sökbegrepp, till exempel organisationsnamn eller kodord.

 

Sökning på personer får bara ske om det är av ”synnerlig vikt”.

 

En ny ”domstolsliknande” nämnd ska ge tillstånd till spaning med sökord.

 

Spaningen är automatiserad och tillstånd ges för högst sex månader i taget.

 

Regeringen ska senast i höst meddela närmare föreskrifter om tillämpning av tillståndsgivningen.

 

Regeringen ska tillsätta en kommitté som ska följa FRA:s verksamhet ur ett integritetsskyddsperspektiv.

 

Kommittén ska utse ett integritetsombud som ska närvara vid tillståndsprövning.

 

Ett integritetsskyddsråd inrättas inom FRA.

 

Datainspektionen får i uppdrag att följa FRA:s verksamhet ur ett integritetsperspektiv.

 

Lagen träder i kraft 1 januari 2009.

 

(TT)

 

 

Phew,tur att den inte kommer införas förräns nästa år!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Så här kommer det se ut

 

<h2 class="abS18 abFactBoxHeadlineBold">Fakta: FRA-lagen</h2> Försvarets radioanstalt (FRA) får rätt att spana i radiotrafik och kabeltrafik, det vill säga internet och telefonledningar.

 

Signalspaning får ske för att kartlägga ”yttre hot” mot landet.

 

Spaning i kabel får bara ske när trafiken går över Sveriges gräns.

 

Signalspaning sker efter inriktningsbeslut från regeringen.

 

Spaningen sker genom sökbegrepp, till exempel organisationsnamn eller kodord.

 

Sökning på personer får bara ske om det är av ”synnerlig vikt”.

 

En ny ”domstolsliknande” nämnd ska ge tillstånd till spaning med sökord.

 

Spaningen är automatiserad och tillstånd ges för högst sex månader i taget.

 

Regeringen ska senast i höst meddela närmare föreskrifter om tillämpning av tillståndsgivningen.

 

Regeringen ska tillsätta en kommitté som ska följa FRA:s verksamhet ur ett integritetsskyddsperspektiv.

 

Kommittén ska utse ett integritetsombud som ska närvara vid tillståndsprövning.

 

Ett integritetsskyddsråd inrättas inom FRA.

 

Datainspektionen får i uppdrag att följa FRA:s verksamhet ur ett integritetsperspektiv.

 

Lagen träder i kraft 1 januari 2009.

 

(TT)

 

Kan jag få källa?
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Spaning i kabel får bara ske när trafiken går över Sveriges gräns.

 

Men tänk om man har polare utanför landets gränser som inte är terrorister.

 

Då har de ingen rätt att göra något med dina signaler än att misstänka dig och kolla upp dig.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

<h2 class="abS18 abFactBoxHeadlineBold">Fakta: FRA-lagen</h2> Försvarets radioanstalt (FRA) får rätt att spana i radiotrafik och kabeltrafik, det vill säga internet och telefonledningar.

 

Signalspaning får ske för att kartlägga ”yttre hot” mot landet.

 

Spaning i kabel får bara ske när trafiken går över Sveriges gräns.

 

Signalspaning sker efter inriktningsbeslut från regeringen.

 

Spaningen sker genom sökbegrepp, till exempel organisationsnamn eller kodord.

 

Sökning på personer får bara ske om det är av ”synnerlig vikt”.

 

En ny ”domstolsliknande” nämnd ska ge tillstånd till spaning med sökord.

 

Spaningen är automatiserad och tillstånd ges för högst sex månader i taget.

 

Regeringen ska senast i höst meddela närmare föreskrifter om tillämpning av tillståndsgivningen.

 

Regeringen ska tillsätta en kommitté som ska följa FRA:s verksamhet ur ett integritetsskyddsperspektiv.

 

Kommittén ska utse ett integritetsombud som ska närvara vid tillståndsprövning.

 

Ett integritetsskyddsråd inrättas inom FRA.

 

Datainspektionen får i uppdrag att följa FRA:s verksamhet ur ett integritetsperspektiv.

 

Lagen träder i kraft 1 januari 2009.

 

(TT)

 

Kan jag få källa?

 

Det står så på Aftonbladet. Redigerat av InFlame
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jaja, lagen gäller ju endast för internet trafik som går ut och in över Sveriges gränser.

 

Jag har kompisar i Holland, England, USA, Tyskland och Frankrike.

Och jag chattar med dom så så jag kommer antagligen bli kollad, men det är ju bara chatt så.

Och jag tror inte att dom vakar en 17 åring som chattar med andra utanför Sverige, utan mer på större företag o.s.v.

Redigerat av Raptomex
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jamen dåså. Då gör det antagligen inget. Men jag förstår inte fortfarande varför de inför en sådan lag? Jag menar, vem skulle vilja terrorisera sverige?

Ja vem vet?

 

Bara för att vi bor i Sverige så innebär det inte att inget sådant kan hända.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Perisoreus

Jaja, lagen gäller ju endast för internet trafik som går ut och in över Sveriges gränser.

 

Jag har kompisar i Holland, England, USA, Tyskland och Frankrike.

Och jag chattar med dom så så jag kommer antagligen bli kollad, men det är ju bara chatt så.

Och jag tror inte att dom vakar en 17 åring som chattar med andra utanför Sverige, utan mer på större företag o.s.v.

Det mesta av trafiken som sker inom riket går redan i dag via en server utomlands, alltså kan FRA läsa även detta.

 

Du kan aldrig veta huruvida de läser vad du skriver. Till en början kommer man säkert inte märka särskilt mycket, men så småningom kommer denna massiva övervakning få konsekvenser. "Opassande" personer med "fel" politiska åsikter kan mystiskt försvinna (vill inte ens tänka hur det kommer att se ut när (SD) kommer in i en framtida regering). "Quis custodiet ipsos custodes?" (Vem vakar över väktarna?) är mer aktuellt än någonsin. Vi är sämre på att skydda den personliga integriteten än de flesta öststater där man ändå har använt sig av likadan avlyssning tidigare. Lagen kan användas godtyckligt utan godkännande. Dylik avlyssning har redan tidigare varit avlyssning, men med tillstånd från en domstol. Dessutom genomfördes den avlyssningen av polisen, vars område detta är, och inte av Försvarsmakten som inte bör ha något med brottsbekämpning att göra. Detta ger Försvarsmakten ett ohyggligt verktyg och vi kan komma att se en utveckling där Försvarsmakten får en lika mäktig position som i t.ex. Turkiet där armén lägger sig i politiken. Informationen Försvarsmakten får om olika politiker kan de använda till bl.a. utpressning. Det är ingen idé att säga att "det kommer inte hända", för allt som kan gå fel, kommer att gå fel, någon gång. Tänk bara hur man efter första världskriget ansåg att ala krig var slut och att Tyskland aldrig mer skulle kunna bli ett militärt hot. Det tog bara 15 år så var demokratin avskaffad och en massiv upprustning började. Jag kan bara hoppas att den nya regeringen 2010 avskaffar lagen, men tyvärr finns det politiker inom (S) som också gillar lagen, men röstade "nej" bara för att det var "fel" partier som kom med lagförslaget.

 

Homo sapiens (den kloka människan) är ett helt felaktigt namn för vår djurart. Vi är allt annat än kloka, snarare oerhört dumma, men uppfinningsrika är vi. Vi lär oss inte heller av våra misstag; därför upprepar historien sig. Det enda vi kan göra är att arbeta för att det skall ske så långt fram i tiden som möjligt. "Jag vet inget om tredje världskriget, men det fjärde världskriget kommer att utkämpas med stenar och slagträn." (det finns olika versioner av citatet)

Redigerat av Perisoreus
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...