DiRtY Skrivet 22 Juni 2008 Författare Rapport Dela Skrivet 22 Juni 2008 gör det men hoppades att man kunde få lite hjälp från personer här på forumet som kan detta. ok har fundrat på dessa 2 nu: Sony DCRSR35 HÅRDISK,zoommicrofon Canon FS100VUK bra upplösning (bild, tror jag), microfon in, spelar in på minneskort men har hört nån säga att det blir bätre bild kvalite då. så vilken tycker ni? Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
TiredRacoon Skrivet 22 Juni 2008 Rapport Dela Skrivet 22 Juni 2008 (redigerat) Båda kamerorna är skräp, men såklart så är den ena mer skräp en den andra. Sony DCRSR35 köper du bara om du är helt dum i huvudet - Endast en enda CCD på 1/8, en vanlig skräpkamera har en CCD på 1/3. KÖP INTE DENNA KAMERA xD Canon FS100VUK är godkänd generellt. Ger normal hemmavideo kvalité och presterar sämre i dåliga ljusförhållanden. Däremot är kameran utdaterad och säljs inte i de flesta affärer. Här har du en billig kamera som verkligen gör sitt för pengarna. http://www.onoff.com/online/se/inet.nsf/vP...markID=20-15-11 NV-GS330 3CCD sensor vilket ger 3 gånger bättre färgåtergivning (bildkvalité på ett sätt) än de vanliga konsumentkamerorna (Eller 8 gånger bättre om man jämför med Sony DCRSR35). Kostar 4 299:- Är du smart så satsar du på den istället, då blir du iaf inte besviken. http://www.panasonic.se/me/internet/images/products/NV-GS330%20P.jpg Redigerat 22 Juni 2008 av MovieMe Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Firecracker Skrivet 23 Juni 2008 Rapport Dela Skrivet 23 Juni 2008 (redigerat) Mm, jag tror nog att wAckos alternativ är mycket bättre än den du kollade på underwar.ok, den verkade inte så dum, men det fanns ingen hårdisk på den och ingen zoom microfon och det var igna bra affärer som splde den. Zoom finns ju visst, 10X optisk och 700X digital zoom. Mm, movieme. den såg inte helt fel ut. Men alla kameror i den prisklassen är ändå skräp enligt mig. Jag skulle då spara till jag hade ca8000. Redigerat 23 Juni 2008 av Firecracker Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
DiRtY Skrivet 23 Juni 2008 Författare Rapport Dela Skrivet 23 Juni 2008 Båda kamerorna är skräp, men såklart så är den ena mer skräp en den andra. Sony DCRSR35 köper du bara om du är helt dum i huvudet - Endast en enda CCD på 1/8, en vanlig skräpkamera har en CCD på 1/3. KÖP INTE DENNA KAMERA xD Canon FS100VUK är godkänd generellt. Ger normal hemmavideo kvalité och presterar sämre i dåliga ljusförhållanden. Däremot är kameran utdaterad och säljs inte i de flesta affärer. Här har du en billig kamera som verkligen gör sitt för pengarna. http://www.onoff.com/online/se/inet.nsf/vP...markID=20-15-11 NV-GS330 3CCD sensor vilket ger 3 gånger bättre färgåtergivning (bildkvalité på ett sätt) än de vanliga konsumentkamerorna (Eller 8 gånger bättre om man jämför med Sony DCRSR35). Kostar 4 299:- Är du smart så satsar du på den istället, då blir du iaf inte besviken. http://www.panasonic.se/me/internet/images/products/NV-GS330%20P.jpg ok, tusen tack det verkar som du kan detta men den had eju inte hårdisk eller så att man kunder spela in på minneskort. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
TiredRacoon Skrivet 23 Juni 2008 Rapport Dela Skrivet 23 Juni 2008 Båda kamerorna är skräp, men såklart så är den ena mer skräp en den andra. Sony DCRSR35 köper du bara om du är helt dum i huvudet - Endast en enda CCD på 1/8, en vanlig skräpkamera har en CCD på 1/3. KÖP INTE DENNA KAMERA xD Canon FS100VUK är godkänd generellt. Ger normal hemmavideo kvalité och presterar sämre i dåliga ljusförhållanden. Däremot är kameran utdaterad och säljs inte i de flesta affärer. Här har du en billig kamera som verkligen gör sitt för pengarna. http://www.onoff.com/online/se/inet.nsf/vP...markID=20-15-11 NV-GS330 3CCD sensor vilket ger 3 gånger bättre färgåtergivning (bildkvalité på ett sätt) än de vanliga konsumentkamerorna (Eller 8 gånger bättre om man jämför med Sony DCRSR35). Kostar 4 299:- Är du smart så satsar du på den istället, då blir du iaf inte besviken. http://www.panasonic.se/me/internet/images/products/NV-GS330%20P.jpg ok, tusen tack det verkar som du kan detta men den had eju inte hårdisk eller så att man kunder spela in på minneskort. Minneskort eller ej spelar faktiskt ingen större roll. Hårddisk ska du undvika då det innebär att filmen komprimeras en massa ggr om, vilket innebär sämre bildkvalité. Du kan ju lätt föra över filmerna från DV-Bandet till datorn också, så jag föreslår att du väljer kvalité framför funktionalitet. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Firecracker Skrivet 23 Juni 2008 Rapport Dela Skrivet 23 Juni 2008 Båda kamerorna är skräp, men såklart så är den ena mer skräp en den andra. Sony DCRSR35 köper du bara om du är helt dum i huvudet - Endast en enda CCD på 1/8, en vanlig skräpkamera har en CCD på 1/3. KÖP INTE DENNA KAMERA xD Canon FS100VUK är godkänd generellt. Ger normal hemmavideo kvalité och presterar sämre i dåliga ljusförhållanden. Däremot är kameran utdaterad och säljs inte i de flesta affärer. Här har du en billig kamera som verkligen gör sitt för pengarna. http://www.onoff.com/online/se/inet.nsf/vP...markID=20-15-11 NV-GS330 3CCD sensor vilket ger 3 gånger bättre färgåtergivning (bildkvalité på ett sätt) än de vanliga konsumentkamerorna (Eller 8 gånger bättre om man jämför med Sony DCRSR35). Kostar 4 299:- Är du smart så satsar du på den istället, då blir du iaf inte besviken. http://www.panasonic.se/me/internet/images/products/NV-GS330%20P.jpg ok, tusen tack det verkar som du kan detta men den had eju inte hårdisk eller så att man kunder spela in på minneskort. Minneskort eller ej spelar faktiskt ingen större roll. Hårddisk ska du undvika då det innebär att filmen komprimeras en massa ggr om, vilket innebär sämre bildkvalité. Du kan ju lätt föra över filmerna från DV-Bandet till datorn också, så jag föreslår att du väljer kvalité framför funktionalitet. Mm. Men man kanske ska tillägga att med DV band så tar överförningstiden lika lång tid som själva filmen är. Men om man har minneskort så går överförningen betydligt mycket snabbare. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
TiredRacoon Skrivet 23 Juni 2008 Rapport Dela Skrivet 23 Juni 2008 (redigerat) Båda kamerorna är skräp, men såklart så är den ena mer skräp en den andra. Sony DCRSR35 köper du bara om du är helt dum i huvudet - Endast en enda CCD på 1/8, en vanlig skräpkamera har en CCD på 1/3. KÖP INTE DENNA KAMERA xD Canon FS100VUK är godkänd generellt. Ger normal hemmavideo kvalité och presterar sämre i dåliga ljusförhållanden. Däremot är kameran utdaterad och säljs inte i de flesta affärer. Här har du en billig kamera som verkligen gör sitt för pengarna. http://www.onoff.com/online/se/inet.nsf/vP...markID=20-15-11 NV-GS330 3CCD sensor vilket ger 3 gånger bättre färgåtergivning (bildkvalité på ett sätt) än de vanliga konsumentkamerorna (Eller 8 gånger bättre om man jämför med Sony DCRSR35). Kostar 4 299:- Är du smart så satsar du på den istället, då blir du iaf inte besviken. http://www.panasonic.se/me/internet/images/products/NV-GS330%20P.jpg ok, tusen tack det verkar som du kan detta men den had eju inte hårdisk eller så att man kunder spela in på minneskort. Minneskort eller ej spelar faktiskt ingen större roll. Hårddisk ska du undvika då det innebär att filmen komprimeras en massa ggr om, vilket innebär sämre bildkvalité. Du kan ju lätt föra över filmerna från DV-Bandet till datorn också, så jag föreslår att du väljer kvalité framför funktionalitet. Mm. Men man kanske ska tillägga att med DV band så tar överförningstiden lika lång tid som själva filmen är. Men om man har minneskort så går överförningen betydligt mycket snabbare. Ja, men hur skoj är det att sedan titta på filmen och ångra sitt inköp pga usel kvalité? :P Nu säger inte jag att DV-Band ger bättre kvalité än minneskort (för er som varit för lata att läsa de ovanstående inläggen), men på just NV-GS330 kameran så väger fördelarna upp över nackdelarna. Redigerat 23 Juni 2008 av MovieMe Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Firecracker Skrivet 23 Juni 2008 Rapport Dela Skrivet 23 Juni 2008 Båda kamerorna är skräp, men såklart så är den ena mer skräp en den andra. Sony DCRSR35 köper du bara om du är helt dum i huvudet - Endast en enda CCD på 1/8, en vanlig skräpkamera har en CCD på 1/3. KÖP INTE DENNA KAMERA xD Canon FS100VUK är godkänd generellt. Ger normal hemmavideo kvalité och presterar sämre i dåliga ljusförhållanden. Däremot är kameran utdaterad och säljs inte i de flesta affärer. Här har du en billig kamera som verkligen gör sitt för pengarna. http://www.onoff.com/online/se/inet.nsf/vP...markID=20-15-11 NV-GS330 3CCD sensor vilket ger 3 gånger bättre färgåtergivning (bildkvalité på ett sätt) än de vanliga konsumentkamerorna (Eller 8 gånger bättre om man jämför med Sony DCRSR35). Kostar 4 299:- Är du smart så satsar du på den istället, då blir du iaf inte besviken. http://www.panasonic.se/me/internet/images/products/NV-GS330%20P.jpg ok, tusen tack det verkar som du kan detta men den had eju inte hårdisk eller så att man kunder spela in på minneskort. Minneskort eller ej spelar faktiskt ingen större roll. Hårddisk ska du undvika då det innebär att filmen komprimeras en massa ggr om, vilket innebär sämre bildkvalité. Du kan ju lätt föra över filmerna från DV-Bandet till datorn också, så jag föreslår att du väljer kvalité framför funktionalitet. Mm. Men man kanske ska tillägga att med DV band så tar överförningstiden lika lång tid som själva filmen är. Men om man har minneskort så går överförningen betydligt mycket snabbare. Ja, men hur skoj är det att sedan titta på filmen och ångra sitt inköp pga usel kvalité? :P Nu säger inte jag att DV-Band ger bättre kvalité än minneskort (för er som varit för lata att läsa de ovanstående inläggen), men på just NV-GS330 kameran så väger fördelarna upp över nackdelarna. Mm, men jag som har en DV kamera är väl medveten om hur segt det är att vänta på att ca 2h film ska överföras till datorn. ;) Men för denna prisklassen är nog kameran du tipsar om ett väldigt bra köp skulle jag tro. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
DiRtY Skrivet 23 Juni 2008 Författare Rapport Dela Skrivet 23 Juni 2008 så om man tar en kamera som man spelar in på dv band och sen ahr den även usb så kan man överföra filemn på dv bandet till datorn via det och sen är bandet tomt och går att använda igen? Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
DiRtY Skrivet 23 Juni 2008 Författare Rapport Dela Skrivet 23 Juni 2008 har funderat lite på att lägga ut ca 6000-7000, får man en med 3 ccd och hårdisk då? såg denna och den verkade jävligt bra: Panasonic HDC-SD9 då e det ju med hd med och då e det la inte dåligt (har ju en hd ready tv 720p och tyckte det blev en j*vla stor skillnade när jag skaffade en hdmi kabel och spelade gta 4) Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
TiredRacoon Skrivet 23 Juni 2008 Rapport Dela Skrivet 23 Juni 2008 (redigerat) Riktigt bra kamera du hittade där, men dagens billiga HDV kameror brukar ha lite problem. Jag kollade igenom ett par recensioner och hittade en del nackdelar som kan vara värda att nämnas. 1. Bilden blir sämre vid dåliga ljusförhållanden, inomhus i lampljus blir bilden grynig. 2. Det finns ingen ingång för extern mikrofon. 3. Om man flyttar kameran för snabbt när man filmar så kan färgen skifta sig och förvrängas. 4. Ett minneskort på 4GB kan bara spela in ca 30 minuter full-hd film. Like the SD5, the SD9 doesn't have much for the video enthusiast. If you typically shoot in well-lit situations, the HDC-SD9's tiny size and very good HD video quality compensate for the camera's limitations. The Panasonic HDC-SD9 disappoints in both performance and design Jag kan säga såhär: Kamerorna passar olika bra beroende på vad du tänkt använda dem till. Då jag håller på mycket med spelfilm (manusfilm) och digitala effekter så skulle jag aldrig kunna tänka mig en kamera som presterar så dåligt som Panasonic HDC-SD9 i vissa förhållanden, och med tanke på att jag redigerar mina filmer mycket så försvinner i slutändan hd-kvalitén ändå, och då står jag där med grynig bild och dåliga färger. NV-GS330 är ett vanligt val för de som håller på med spelfilm, och även en av mina favoriter (Canon HV20 is da shit dock). Men ska du bara använda Panasonic HDC-SD9 för vanliga utomhusfilmer och HD-beundring så rekommenderar jag den :) Skoj med soliga hd bilder också. [EDIT] By the way, HDC-SD9 ger tvärt emot vad som sägs INTE full-HD video. Filmen som filmas är 1080i, interlaced, vilket betyder att filmen fångas i halva svep, tvärt emot progressiv som filmar hela bildrutor. Nej, om du vill ha min ärliga åsikt så säger jag att den enda HD-konsumentkameran som presterar bra i dagsläget är Canon HV20, men det beror ju helt på vad du ska ha kameran till. [EDIT2] Nu kan jag verka tjatig här men det är för att jag har haft en hel del videokameror under min tid och även en hel del besvikelse. [EDIT3] Nu så är SD9:an en hd kamera som har sina nackdelar men även positiva delar. HD-upplösning ger skitbra bild i upplysta miljöer men något sämre i lågt ljus. Mikrofonen ger nästintill inget brus alls (och surround desutom). Men jag får ändå intrycket av att den är en "desperate housewife" kamera- Som funkar skitbra när allt är soligt och glatt men som presterar sämre i andra lägen. Redigerat 23 Juni 2008 av MovieMe Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Firecracker Skrivet 24 Juni 2008 Rapport Dela Skrivet 24 Juni 2008 Kan ju tillägga en till sak om DV kameror/kameror med minneskort. Det är att DV kamerna oftast drar mycket mer ström en en med ett minneskort. Så du slipper bära omkring på lika många extrabatterier om du har en kamera med minneskort(spelar ju egentligen inte så stor roll då det finns att köpa extrabatterier. Men jag tänkte att du kanske ville veta det i alla fall). MovieMe: Vad använder du då du redigerar din film? Och med vad för du över den till datorn? För din kvalitet behöver inte försämras så mycket efter redigering. Det är väldigt olika mellan program. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.