Hoppa till innehåll

Bra Videokamera För Ca 4000-5000kr


DiRtY

Rekommendera inlägg

Riktigt bra kamera du hittade där, men dagens billiga HDV kameror brukar ha lite problem.

Jag kollade igenom ett par recensioner och hittade en del nackdelar som kan vara värda att nämnas.

 

1. Bilden blir sämre vid dåliga ljusförhållanden, inomhus i lampljus blir bilden grynig.

2. Det finns ingen ingång för extern mikrofon.

3. Om man flyttar kameran för snabbt när man filmar så kan färgen skifta sig och förvrängas.

4. Ett minneskort på 4GB kan bara spela in ca 30 minuter full-hd film.

 

 

Like the SD5, the SD9 doesn't have much for the video enthusiast.
If you typically shoot in well-lit situations, the HDC-SD9's tiny size and very good HD video quality compensate for the camera's limitations.
The Panasonic HDC-SD9 disappoints in both performance and design

 

 

Jag kan säga såhär: Kamerorna passar olika bra beroende på vad du tänkt använda dem till.

Då jag håller på mycket med spelfilm (manusfilm) och digitala effekter så skulle jag aldrig kunna tänka mig en kamera som presterar så dåligt som Panasonic HDC-SD9 i vissa förhållanden, och med tanke på att jag redigerar mina filmer mycket så försvinner i slutändan hd-kvalitén ändå, och då står jag där med grynig bild och dåliga färger.

 

NV-GS330 är ett vanligt val för de som håller på med spelfilm, och även en av mina favoriter (Canon HV20 is da shit dock). Men ska du bara använda Panasonic HDC-SD9 för vanliga utomhusfilmer och HD-beundring så rekommenderar jag den :) Skoj med soliga hd bilder också.

 

[EDIT]

By the way, HDC-SD9 ger tvärt emot vad som sägs INTE full-HD video. Filmen som filmas är 1080i, interlaced, vilket betyder att filmen fångas i halva svep, tvärt emot progressiv som filmar hela bildrutor.

Nej, om du vill ha min ärliga åsikt så säger jag att den enda HD-konsumentkameran som presterar bra i dagsläget är Canon HV20, men det beror ju helt på vad du ska ha kameran till.

 

[EDIT2]

Nu kan jag verka tjatig här men det är för att jag har haft en hel del videokameror under min tid och även en hel del besvikelse.

 

[EDIT3]

Nu så är SD9:an en hd kamera som har sina nackdelar men även positiva delar. HD-upplösning ger skitbra bild i upplysta miljöer men något sämre i lågt ljus. Mikrofonen ger nästintill inget brus alls (och surround desutom).

Men jag får ändå intrycket av att den är en "desperate housewife" kamera- Som funkar skitbra när allt är soligt och glatt men som presterar sämre i andra lägen.

 

ok men jag ska köpa till ett stativ och mest låta den stå still men kommer att vrida på den, men kommer nog aldrig (tror jag) att springa runt och filma.

men tror du man kan få nån bra som man kan spela in på minneskort, eller hårdisk med 3 ccd? behöver inte vara hd.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 104
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Postade bilder

Jag hittade den här kameran som ser ut att vara en bra och funktionell kamera med både 3ccd, hårddisk och stöd för inspelning på minneskort.

 

Panasonic SDR-H280

Pris: 5895 kr

http://www.pricerunner.se/pl/8-1071033/Vid...iser?q=sdr-h280

 

 

Enligt recensioner ska bildkvalitén vara väldigt bra, men som alla konsumentkameror så uppges den prestera något sämre i låga ljusförhållanden, men tydligen inte så mycket sämre.

 

Verkar som en väldigt bra hybridkamera :)

Redigerat av MovieMe
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag hittade den här kameran som ser ut att vara en bra och funktionell kamera med både 3ccd, hårddisk och stöd för inspelning på minneskort.

 

Panasonic SDR-H20

Pris: 5895 kr

http://www.pricerunner.se/pl/8-1071033/Vid...iser?q=sdr-h280

http://youtube.com/watch?v=HSMtBEcXAU0&fmt=18

 

Enligt recensioner ska bildkvalitén vara väldigt bra, men som alla konsumentkameror så uppges den prestera något sämre i låga ljusförhållanden, men tydligen inte så mycket sämre.

 

Verkar som en väldigt bra hybridkamera :)

ok, men vad tyckte du om de kameror som jag hittade?
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Oj, skrev visst fel på kameranamnet :P Ja, du hittade också samma kamera :P

 

Den där JVC kameran med 7 mp CCD var inge vidare. De 7 megapixlarna gör bara sitt på stillbilder, plus att recensioner sa att det blev väldigt grynig bild vid lägre ljusförhållanden.

 

Jag tycker definitivt att du ska köra med Panasonic SDR-H20, den verkar ha allt du söker och även leverera bra overall kvalité.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Oj, skrev visst fel på kameranamnet :P Ja, du hittade också samma kamera :P

 

Den där JVC kameran med 7 mp CCD var inge vidare. De 7 megapixlarna gör bara sitt på stillbilder, plus att recensioner sa att det blev väldigt grynig bild vid lägre ljusförhållanden.

 

Jag tycker definitivt att du ska köra med Panasonic SDR-H20, den verkar ha allt du söker och även leverera bra overall kvalité.

ska kolla på videon några gånger och se, först tyckte jag inte kvaliten var jätte bra för det priset och det blåste lite fast det såg man inte.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Oj, skrev visst fel på kameranamnet :P Ja, du hittade också samma kamera :P

 

Den där JVC kameran med 7 mp CCD var inge vidare. De 7 megapixlarna gör bara sitt på stillbilder, plus att recensioner sa att det blev väldigt grynig bild vid lägre ljusförhållanden.

 

Jag tycker definitivt att du ska köra med Panasonic SDR-H20, den verkar ha allt du söker och även leverera bra overall kvalité.

ska kolla på videon några gånger och se, först tyckte jag inte kvaliten var jätte bra för det priset och det blåste lite fast det såg man inte.

 

Haha, du kan inte dömma en kamera baserat på youtube videos :P Youtube kvalité är ju kassare än den kassaste kamera xD

 

Panasonic SDR-H280 är nog den mest passande kamera du lär hitta för det priset.

 

http://video.aol.com/video-detail/test-pan...r-h280/50939569

 

Redigerat av MovieMe
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Skrivet (redigerat)

fvar det verkligen samma kamera som på youtube, för vilken j*vla skillnade alltså nu år jag lugn och övertyg om att jag ska nog köpa den.

 

det billigast priset var 5900kr men de tvar från en affär som jag aldrig köpt från förut, netonnet hade den fast för 6500 e det värt att köpa den för 600 mer för att få dne från en känd affär?

Redigerat av underwar
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Skrivet (redigerat)

ok, mend et andra för 5900 hade ju 9/10 i betyg av användare och får man bara produkten så e ju det bra, sen om det e fel på den så e dfet ju tillverkaren man ska kontakta.

 

är det värt att satsa på en extra försäkring för olyckfall?

 

ska fundera lite, skulle ju gelt vilja ha en med microfon ingång.

Redigerat av underwar
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kör på den för 5900, bara du får kameran som sagt :P

 

Ska du ha mic ingång nu också? xD Du kan lika gärna lägga 8000 på en Canon HV20 och få allt i toppenkvalité :P

har funderat pytte lite på det. men det blir la ganska bra ljud utan mic med elelr?
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...