Katt Skrivet 29 Juni 2008 Rapport Dela Skrivet 29 Juni 2008 Jag har två tabbeller. I den ena har jag olika bildgrupper, och i den andra har jag bilder. Tabellen Grupper har två fält: Grupp och Datum och tabellen Bilder har också två fält: Bild och Grupp. Alla bilder heter det datum som bilden laddads upp. Nu vill jag kombinera de tabellerna och få ut följande info: Gruppens namn, gruppens datum, antal bilder som är kopplade med gruppen och datumet då den senaste bilden lades till. Här är koden jag försöker göra det med: SELECT g.Grupp, g.Datum, count(b.Bild) AS Antal, b.Bild FROM Grupper AS g LEFT JOIN Bilder AS b ON g.Grupp = b.Grupp GROUP BY g.Grupp ORDER BY g.Grupp (Asså b.Bild är datumet på bilden) Problemet är att jag inte får datumet på bilden som lades till sist, jag datumet på bilden som lades till först! Någon som kan hjälpa mig? Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Nafrali Skrivet 29 Juni 2008 Rapport Dela Skrivet 29 Juni 2008 (redigerat) Testa ORDER BY g.Grupp ASC Eller ORDER BY g.Grupp DESC Redigerat 29 Juni 2008 av Nafrali Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Ozoon Skrivet 30 Juni 2008 Rapport Dela Skrivet 30 Juni 2008 sen beror det ju på vad attributen är för något, ska du sortera det asc eller desc så bör datumet vara en int. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Katt Skrivet 30 Juni 2008 Författare Rapport Dela Skrivet 30 Juni 2008 Det är en int. Men det funkar inte. Kanske har jag gjort fel kod, för jag vill först sortera den ena tabellen, så att det senaste datumet kommer först. Sen vill jag joina ihop den med den andra tabellen och göra allt annat. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Ozoon Skrivet 30 Juni 2008 Rapport Dela Skrivet 30 Juni 2008 du får ju köra en nästlad fråga så att du får ut den relevanta datan för rätt tuple (rad i tabellen) just nu selectar du ju allt, och då sorteras inte grejorna med rätt tillhörande sak, (om jag nu har fattat din tabell rätt) Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Katt Skrivet 1 Juli 2008 Författare Rapport Dela Skrivet 1 Juli 2008 Hur gör jag en såndär nästlad fråga, då? Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
nico Skrivet 2 Juli 2008 Rapport Dela Skrivet 2 Juli 2008 (redigerat) Borde man inte kunna göra det hela med UNION istället? En nästlad fråga är flera frågor i samma som körs ungefär som när man räknar matte - först körs det som står längst in och kan på så sätt påverka det som körs senare. Hittar ingen vidare "guide" till detta men finns några exempel på http://www.aass.oru.se/~tpy/dbk/2004-2005-...2005-05-28.html Edit: Finns en guide, det är tidningen Internetworld som gjort den. Av någon konstig anledning varnar både Google och Firefox för att sidan är skadlig. Här är länken iaf. http://iwtjanster.idg.se/webbstudio/pub/artikel.asp?id=228 Redigerat 2 Juli 2008 av nico Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Katt Skrivet 4 Juli 2008 Författare Rapport Dela Skrivet 4 Juli 2008 Blir det inte såhär med UNION?: Grupp1 Grupp2 Grupp3 Bild1 Bild2 Bild3 Osv. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Shaitan Skrivet 13 Juli 2008 Rapport Dela Skrivet 13 Juli 2008 Blir det inte såhär med UNION?: Grupp1 Grupp2 Grupp3 Bild1 Bild2 Bild3 Osv. Japp... Och som lösning till ts problem så skall du använda MAX() på datumkolumnen. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Katt Skrivet 17 Juli 2008 Författare Rapport Dela Skrivet 17 Juli 2008 Tack så mycket! :D Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.