Hoppa till innehåll

Mysql Hjälp


Katt

Rekommendera inlägg

Jag har två tabbeller. I den ena har jag olika bildgrupper, och i den andra har jag bilder. Tabellen Grupper har två fält: Grupp och Datum och tabellen Bilder har också två fält: Bild och Grupp. Alla bilder heter det datum som bilden laddads upp.

 

Nu vill jag kombinera de tabellerna och få ut följande info: Gruppens namn, gruppens datum, antal bilder som är kopplade med gruppen och datumet då den senaste bilden lades till.

 

Här är koden jag försöker göra det med:

 

SELECT g.Grupp, g.Datum, count(b.Bild) AS Antal, b.Bild
FROM Grupper AS g LEFT JOIN Bilder AS b
ON g.Grupp = b.Grupp
GROUP BY g.Grupp
ORDER BY g.Grupp

 

(Asså b.Bild är datumet på bilden) Problemet är att jag inte får datumet på bilden som lades till sist, jag datumet på bilden som lades till först!

Någon som kan hjälpa mig?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är en int. Men det funkar inte. Kanske har jag gjort fel kod, för jag vill först sortera den ena tabellen, så att det senaste datumet kommer först. Sen vill jag joina ihop den med den andra tabellen och göra allt annat.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

du får ju köra en nästlad fråga så att du får ut den relevanta datan för rätt tuple (rad i tabellen)

 

just nu selectar du ju allt, och då sorteras inte grejorna med rätt tillhörande sak, (om jag nu har fattat din tabell rätt)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Borde man inte kunna göra det hela med UNION istället?

 

En nästlad fråga är flera frågor i samma som körs ungefär som när man räknar matte - först körs det som står längst in och kan på så sätt påverka det som körs senare.

Hittar ingen vidare "guide" till detta men finns några exempel på http://www.aass.oru.se/~tpy/dbk/2004-2005-...2005-05-28.html

 

Edit: Finns en guide, det är tidningen Internetworld som gjort den. Av någon konstig anledning varnar både Google och Firefox för att sidan är skadlig. Här är länken iaf. http://iwtjanster.idg.se/webbstudio/pub/artikel.asp?id=228

Redigerat av nico
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...