Hoppa till innehåll

Några Som Lajvar?

Imiron

Rekommendera inlägg

jo, att springa runt med grönsaker är mkt mognare...

Skippa ironin, tack, och försök skriva saker som hör hemma i en diskussion.

Ja, jag höll på med det och tyckte att det var väldigt roligt. Fallet var dock inte att jag "sprang omkring" med grönsaker. Det var mest internt med mina kompisar att när spelomgången började skulle man vara beredd på det och ha med en purjolök för att slå lite lätt på den andra anmälda. Överraskningen och chocken är enorm när ens polare kommer fram med en purjo och sticker den i magen på dig samtidigt som du tänker "f*n, var det idag?". Jaja, jag ska inte försöka försvara mig. Jag anser detta mindre extremt., men det gör kanske inte du.

Filmen du syftade på med 'THUNDERBOLT, THUNDERBOLT!' är oseriös.
Jo, alltså. Jag har sett den, och den är väldigt väldigt ful. Men tro det eller ej; jag har bevittnat ett liknande scenario IRL och det var minst lika töntigt och förnedrande. Utklädda var de, och de verkade bergsäkra på att de var i någon annan värld. Det är helt sjukt. Det är alltså den bilden jag har fått av såna lajvare. Därför har jag fördommar.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Din tanke är konstig...

Många dagisbarn vill även köra bil. När de väl kan köra bil, är de förtfarande dagisbarn?

Det finns även många dagisbarn som vill ha en egen dator, när de väl har en dator, betyder det att dom fortfarande är dagisbarn?

Omformulera ditt påstående lite bättre, tack.

Jag tycker att liknelsen med att köra bil och äga dator inte riktigt håller iochmed att det i dagens samhälle är fullkomligt normala saker att göra. Min tanke var att slåss med svärd är ett typiskt fenomen som många barn vill göra, men som avtar med åldern. Jag är säker på att många lite äldre ungdomar inte känner samma attraktion till att ha en svärdfight som när de var 5 år.

Nu är jag inte helt emot lajvande eftersom jag själv har sysslat med en enligt mig lite lindrigare form. Jag antar att jag har tyckt att en del andra saker helt enkelt är töntiga på grund av vissa stereotyper jag har råkat ut för på youtube, media, osv. men också i verkligheten. Att klä ut sig, gå ut i skogen med några likasinnade och därefter försöka göra coola moves och skriga "thunderbolt, thunderbolt!" oavbrutet tills de andra anser sig besegrade anser jag är ganska töntigt. Visst, det är säkert väldigt roligt, men det är den uppfattningen jag har fått av det, och om någon har problem med det ska de inte försöka övertala mig utan helt enkelt tänka att det är mig det är synd om när jag går miste om något roligt.

Jag anar att det är det där med fantasy, trollformler och så vidare som har gjort mig mer negativt ställd till det. Jag har inga som helst problem med till exempel fäktning med värja, paintball och Lasergame då det är lite mer sportinriktat och styrt av verkligheten.

Filmen du syftade på med 'THUNDERBOLT, THUNDERBOLT!' är oseriös.

Haha, jo. Om man vill veta hur ett bra och seriöst lajv är så är det nog inte bäst att kolla på den. Har sett den någon gång förut.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jo, alltså. Jag har sett den, och den är väldigt väldigt ful. Men tro det eller ej; jag har bevittnat ett liknande scenario IRL och det var minst lika töntigt och förnedrande. Utklädda var de, och de verkade bergsäkra på att de var i någon annan värld. Det är helt sjukt. Det är alltså den bilden jag har fått av såna lajvare. Därför har jag fördommar.

Jamen utan inlevelse så vore väl inte ett lajv ett lajv? Fattar du? Om du ska vara med i ett lajv kan du ju inte börja att springa omkring och fråga vad den andra har för mobiltelefon. För då förstörs ju allt. Dock ska man nog söka ett lite seriösare rollspel om man ska rollspela, för det finns hur många oseriösa som helst. Annars så finns ju t.ex airsoft spel(soft airgun på icke internationellt språk) spel som är uppbyggda exakt som lajv. Kanske skulle du tycka att det är lite mindre barnsligt? :)

(Var inte meningen att det skulle bli dubbelpost. Det råkade strula till sig lite)

Redigerat av Firecracker
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag lajvar inte längre. Men jag har gjort det. Och det är på tok för svårt för småkids.

Förklaring av lajv. Mest fantasylajv dock...

Lajv ibland kallat "Live" är som sagt ett levande rollspel. Det innebär att du hittar på en historia och ger alla roller, som i en teater. Men sedan får alla agera efter sina roller och sedan får man se vad som händer. Ingen vet alltså hur det går. Det finns flera olika sorters lajv. Jag har hört talas om nutidslajv där man (om man absolut måste slåss) använder sig av softairguns.

Den vanligaste typen av lajv är iaf fantasy/medeltidslajv. Du ska alltså försöka skapa en illusion av att du lever på medeltiden/i en fantasyvärld. För att göra detta så skaffar du dig medeltida kläder och liknande. Är det fantasy kan du naturligtvis vara olika typer av raser. Människor, Alver, Vättar, Knytt, Orcher, Dvärg (svårt som f*n dock, då du inte bör vara över 150cm men fortfarande vuxen och rätt biffig). Är du människa behöver du i princip bara kläder och en roll. Ska du vara alv får du köpa alvöron och raka dig. Om du nu har det problemet. Orch så får du vara redo att pröjsa en j*vla massa på masker och skit. Dessutom är det en tråkig roll "ugh, döda, döda!!" *astrist*.

Eftersom det är fantasy så är det naturligtvis vanligt med ont och gott tema. Vilket kan skapa en del strider. Vid strider i fantasy/medeltidslajv kan du beroende på lajvet använda latexvapen eller blankvapen. Blankvapen är som sagt riktiga vapen, fast de brukar inte vara vassa. Dessa strider blir ofta mer markerande, då man lätt skadar varandra annars. Men har du en full plåtrustning så kan du ifs ta en hel del smällar... Latexvapen är ett slags leksaksvapen. Med dessa kan ni gå lös på varandra... Skador är ändå ganska vanliga, men ingen brukar få några tyngre skador iaf. Men slå som regel inte emot ansikte eller könsorgan.

Nu låter det som om man bara ska slåss. Men man ska försöka agera som ens roll skulle gjort i verkligheten. De flesta människor vill inte slåss, de är extremt rädda för att dö. Även om ni är fem personer och motståndaren är ensam så vore det inget konstigt med att fly eller försöka prata istället. Men tex rövare bör ju slåss, och om du tex spelar som karavanvakt och din karavan blir attackerad av rövare. Ja, då får du fanimej slåss. Fast om din roll skulle springa så får du ju göra det, höhö.

Det är lite olika det här med vad som händer när man slåss. Men som regel så är folk döda efter ett hugg i magen eller rygg, förutsatt att han inte har rustning. På seriösare lajv så är du i regel nere även om du blir träffad i armen (tänk själv... av med en arm liksom). Då får du ligga och kvida å skrika tills du anser att du bör ha förblödit... Vad som händer då är lite olika. Pallar inte gå in på det.

Boffer

Boffer är när du bara ställer upp två lag och hugger ihjäl varandra. Du har alltså ingen historia eller så. Det är bara ett slag. Ganska kul att göra om man är några stycken. Är du över fyrtiopersoner kan det bli riktigt häftigt. Bra sätt att lära sig slåss också...

Bilder:

Orcher: http://img119.imageshack.us/img119/617/stapogzc1.jpg

http://www.thugs.nu/stuff/lajv/orch.jpg

Människor: http://images.google.se/imgres?imgurl=http...m%3D1%26hl%3Dsv

Nutidslajv, typ: http://www.telgelajv.com/telgelajvbilder/gruppen2.jpg

Läs mer:http://www.ungafakta.se/sagor/fakta/lajv/

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

• 2 veckor senare...

Jag lajvar lite (har några i klassen och har nyss träffat en person som e lagom bra lajvare [e med i nån lagom profsig klan]) och jag tycker det e roligare en att sitta vid sin dator och tänka hur profisionel man e på wow där det i stort sätt e en data som tar hand om det mästa av avgörandet och när några tror att de e över profisionela och tänker bevisa det genom att slås på ricktigt (tänk er den där tyska ungen som spelar dator om han hammna i ett ricktigt cs drama, dels skulle han skrika på att det inte finns nått särskilt bra sikte så att han missar och dels att det inte tar mindre en 1 sekund att ladda om)

Själv så var jag sisst halv alv som hitta ett fint svärd som skulle ge onda gjänget större chans att vina och efter lite kontakter så var jag skyddad av orcerna och sen den mäst fruktadade och övervakade personen under lajvet, tills jag blev attackerad av mörker alver och blev tjänd som artifackt letare. Men vi hade också en fin slutstrid med 80 pers ungefär.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har lajvat på lite mer specielt sätt. Rättare sagt med frukt och grönsaker. Mer info finns på www.deathgame.se , det är riktigt skoj om man är några i en stad. Jag skulle dock aldrig börja klä ut mig till någon manga-figur, strutta runt, slåss med skumgummisvärd och skrika massa formler för att få död på de andra. Det anser jag som sånt barn i förskolan gör och lämnar därför det till folk som är så gamla eller helt enkelt ligger på den nivån.

För första gången i fuska.nu's världshistoria så håller jag med dej.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har lajvat på lite mer specielt sätt. Rättare sagt med frukt och grönsaker. Mer info finns på www.deathgame.se , det är riktigt skoj om man är några i en stad. Jag skulle dock aldrig börja klä ut mig till någon manga-figur, strutta runt, slåss med skumgummisvärd och skrika massa formler för att få död på de andra. Det anser jag som sånt barn i förskolan gör och lämnar därför det till folk som är så gamla eller helt enkelt ligger på den nivån.

För första gången i fuska.nu's världshistoria så håller jag med dej.

fuska.se's
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

• Skapa ny...