Hoppa till innehåll

Linux Eller Vista?


MentalogisT
 Dela

Rekommendera inlägg

Gäst Ubuntu

Linux, snabbare och bättre, du slipper dessutom antivirus. Det finns många windows liknande program, och det mesta funkar i wine.

 

Själv anser jag att du ska köra dual-boot med XP och Linux, ubuntu är en bra nybörjardist som kan rekommenderas, vill du köra lite mer advancerat på en gång äre väl arch som gäller.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 83
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Om du ska ha Linux får du ägna mycket tid åt att lära dig det. Jag har gått över helt till Ubuntu, och efter att ha pillat ca 20 timmar med det har jag inte ens fått webbläsaren fungera helt perfekt. XD (Kan inte titta på flash-saker. :()

Tryck på lägg till/ta bort program, installera "Macromedia Flash Plugin".(Om det är Firefox)

 

Jag har också helt övergått till Ubuntu. Men jag överväger att köpa Windows Vista när jag byggt en ny dator(vill spela spel!!! Vissa spel som fungerar för andra på Wine fungerar inte för mig!).

Redigerat av Vitdom
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Du har inte någon kompis som kan hjälpa dig med att hitta rätt hårdvara irl? För det är lättare att få hjälp irl.

Sen verkar det som om du helst inte vill bygga datorn själv. Du kan ju välja vilka delar du vill ha och låta t.ex komplett bygga datorn om du köper den där.

Som operativsystem så är Ubuntu relativt lätt. Men jag skulle reckomendera openSUSE. Det är äckligt lätt att använda.

Ladda ner dom här:

Ubuntu

openSUSE

Redigerat av TheDarkElf
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Okej , var kan man hitta nån hårdvara som liknar detta?

Eller måste man i värsta fall bygga ihop en själv?

Du kan hitta det i princip var som helst. Bäst blir det antagligen om du bygger ihop datorn själv, men du kan ju gå in till närmaste försäljare av datorer och köpa en där.

 

Om du vill köpa över nätet är Datorbutiken inte dum. Där kan man smidigt välja "Bygg din egen dator!" i menyn och sedan välja intel eller amd. Sen kommer man till en sida där man bara fyller i vad man vill ha och kan även välja om de ska sätta ihop den om man inte vill själv. Jag har inte sett någon sida som har riktigt lika smidig funktion av denna typ som Datorbutiken har.

 

https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx

 

 

Ser nu att det bröjar pratas linuxdistar. Ubuntu är antagligen en av de enklaste att komma igång med, men med den fökjer mängder med saker som du inte kommer behöva. Debian, som Ubuntu bygger på, är nog ett bättre val i så fall. Annars är ju Gentoo grymt mysigt när man kommit in i den, men det blir en hel del läsande i början innan man förstår. Jag ställer dock gärna upp vid eventuella frågor och problem med vilken Linuxdist du än väljer =)

Redigerat av epaaj
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om du ska ha Linux får du ägna mycket tid åt att lära dig det. Jag har gått över helt till Ubuntu, och efter att ha pillat ca 20 timmar med det har jag inte ens fått webbläsaren fungera helt perfekt. XD (Kan inte titta på flash-saker. :()

Tryck på lägg till/ta bort program, installera "Macromedia Flash Plugin".(Om det är Firefox)

 

Jag har också helt övergått till Ubuntu. Men jag överväger att köpa Windows Vista när jag byggt en ny dator(vill spela spel!!! Vissa spel som fungerar för andra på Wine fungerar inte för mig!).

 

Har redan provat att installera om Flash, även kollat på guider från andra som har liknande problem. Problemet är inte ovanligt.

Just nu har jag lyckats fixa det lite, så jag kan titta på vissa på flash-saker. Youtube fungerar nästan perfekt, bara vissa filmer som inte vill visas. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det som behövs till en dator:

 

Chassie

Moderkort

Processor

RAM

Hårddisk

Grafikkort

Ljudkort (Om du behöver ljud och om det inte redan finns ett inbyggt på moderkortet)

DVD läsare

Diskettstation (Bör inte behövas nu för tiden)

Operativsystem

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...