Hoppa till innehåll

4-kärnig Processor.


WASD

Rekommendera inlägg

Fördelar

  • Fler kärnor, altså mer processorkraft som programmen har att jobba med
  • Fler kärnor är framtiden, datorn blir mer framtidssäker
  • Processorn blir inte lika varm av att jobba 100% med alla kärnorna som den skulle om det var en enkärnig k1+k2+k3+k4 GHz processor
Nackdelar
  • Det kostar mer
  • Fler programmerare tvingas utveckla applikationer som använder fler kärnor

Sen vet jag inte om det drar mer energi ifrån nätaggregatet. Men det gör det säkert.

Redigerat av Vitdom
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Buggar finns det i alla processorer. Vi användare märker bara inte av dom.

Quad Core är MYCKET bättre än Dual Core. Det är bara det att det finns inte så stor nytta av Quad Core för hemmanvändare ännu. Men ska du ha en Crysis dedicated server och göra an massa annat sammtidigt som att surfa, chatta och jobba i Photoshop så kan det vara bättre med en Quad Core istället för en Dual Core.

Jag skulle hällre välja en läskigt snabb Dual Core istället för en Quad Core då dom kostar mer...

 

EDIT:

Skrev visst sammtidgt som Vitdom...

Redigerat av TheDarkElf
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Fördelar

  • Fler kärnor, altså mer processorkraft som programmen har att jobba med
  • Fler kärnor är framtiden, datorn blir mer framtidssäker
  • Processorn blir inte lika varm av att jobba 100% med alla kärnorna som den skulle om det var en enkärnig k1+k2+k3+k4 GHz processor
Nackdelar
  • Det kostar mer
  • Fler programmerare tvingas utveckla applikationer som använder fler kärnor
Sen vet jag inte om det drar mer energi ifrån nätaggregatet. Men det gör det säkert.
De nackdelar du listar har väldigt liten betydelse enligt mig.

 

Att en Quad-core kostar mer än en single eller dual core säger ju sig självt. Vore det inte så finns det ju knappt någon anledning att skaffa Quad ;) Men prisskillnaden har, i alla de fall jag sett, varit värd.

 

Ingen tvingas göra applikationer som stödjer flera kärnor. Men om man vill göra ett tungt program är det bra om det kan hanteras av flera kärnor eftersom det inte satsas lika mycket på effektiva enkla processorer. Dock blir processorerna effektivare och effektivare för varje ny generation så det är inget krav, om man inte vill att ens applikationer ska fungera direkt utan att behöva vänta på en ny generation CPU:er.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vilket spel, vilka program?

Typ, alla spel. funkar det sämre än en 2-kärning till spel som inte stödjer Quad-core eller?

 

Jag gissar att du menar:

Om man har ett spel som inte stödjer Quad Core men man har Quad Core iaf så ska det märkas skillnad?

Om du menar det så märks ingen skillnad. För processor sköter allt. Spelet kanske inte är optimerat för en Quad, men Quaden delar upp arbetet på alla kärnor om du inte bestämt annat.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...