Hoppa till innehåll

Rädda Klimatet Eller Afrika?


xpliT

Rekommendera inlägg

Om du kunde välja att antingen rädda klimatet genom att lösa problemen med hur man ska minska växthus effekten, laga ozon hålet m.m. Eller att lösa alla konflikter i Afrika, arbetslösheten, skola till alla och lära ut jordbruk. Vilken skulle du välja?

Undrar eftersom jag läste Bill Gates I En Dag tråden och de flesta skrev att de skulle donera pengar till fattiga människor och sånt (Afrika får representera de fattiga människorna nu, även om det finns länder i Afrika där alla inte är jätte fattiga).

 

Själv skulle jag välja att rädda klimatet eftersom om temperaturen fortsätter att stiga så kommer det bli varmare runt ekvatorn, det kommer bli fler översvämningar, Golfströmmen kan ändras och då kommer det att bli mycket kallare i norden. Vi såg en film i skolan där en forskare sa att om 45-50 år så kan det finnas 50 miljoner klimat flyktingar, människor som inte kan bo kvar längre pga torka till exempel.

Dessutom, om Afrika får en medelklass som är lika rik som vi här i Sverige så kommer det bara göra saker svårare eftersom de vill göra allt som vi gör nu. Åka på semester, ha flera bilar.

Om ett några år så kommer Kina ha en lika rik medelklass som USA och om de då köper lika många bilar (tre bilar på fyra medborgare) så kommer det ungefär 1,1 miljarder fler bilar ut på vägarna i Kina. Det finns 800 miljoner bilar på vägarna över hela världen nu...

 

Skriv gärna varför ni tycker som ni gör.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Klimatet antar jag för som sagt det påverkar afrika och snart kommer det att vara solsemester över hela världen, is kommer smälta och skapa trubbel osv. fast om man räddar klimatet så lär vi ju lätt sabba det igen men vi startar ju ett slags 'försprång' och då får man väl hoppas att man kommer på nån lösning efter det :) ?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag skulle chansa på att rädda klimatet. Räddar man klimatet så räddar man även allt annat liv på jorden. Skulle man rädda Afrika framför klimatet så har man gjort en onödig sak, om Afrika skulle räddas så skulle den insatsen vara förgäves.

Redigerat av Raptomex
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Här tar alla klimatet och även om alla Bill Gates pengar inte skulle lösa problemen direkt så skulle det hjälpa otroligt mycket. Han är trots allt en av världens rikaste människor och om han var ett land så skulle han ligga på topp 10 rikaste länderna.

 

@TheDarkElf: Jo, men det skulle inte bli en diskution då tror jag. Alla skulle bara rösta.

@Raptomex: Ja jag är en besserwisser men Afrika är inte ett land.. ;P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Här tar alla klimatet och även om alla Bill Gates pengar inte skulle lösa problemen direkt så skulle det hjälpa otroligt mycket. Han är trots allt en av världens rikaste människor och om han var ett land så skulle han ligga på topp 10 rikaste länderna.

 

@TheDarkElf: Jo, men det skulle inte bli en diskution då tror jag. Alla skulle bara rösta.

@Raptomex: Ja jag är en besserwisser men Afrika är inte ett land.. ;P

xplit, haha skrev fel ord i meningen :P Ska ta och ändra det :).

I alla fall, pengar kan inte rädda klimatet, det är bara vi som kan göra något år det.

Redigerat av Raptomex
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Mindtwistah

Om jag nu hade gudakrafter och på något sätt kunde antingen göra alla i Afrika lika rika som vi svenskar, eller rädda klimatet genom att t.ex. uppfinna perfekta, utsläppningslösa energikällor utan risk för härdsmälta så skulle det senare vara mitt val.

 

Även om vi gör afrikanarna rika, så kommer dem bli flyktingar om några år på grund av torkan där som skapas av växthuseffekten. Och varför ska dem, eller någon annan, göras rikare om jorden går under om några hundra år? Lite slöseri på resurser, eh? Typ som att hellre måla ett mästerverk värt miljoner i ett brinnande hus, än att släcka elden.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...